Wie heeft een oplossing voor het volgende probleem:
Volvo 245 met 6 cilinder diesel motor (ook bekend van VW LT ) loopt bij koude start een 20 seconden onregelmatig, rookt dan ook flink, en loopt vervolgens mooi rond op alle cilinders.
Tevens brandt het voorgloeilampje soms wel en soms niet.
Gloeibougies zijn vorig jaar vernieuwd ; ik heb het voorgloeirelais onder de motorkap omgeruild voor een ander (gebruikt) exemplaar maar zonder verbetering.
Tevens heb ik de zekeringkast en zekeringen opgeschuurd.
Heeft het zin om de temperatuursensor op het blok te vernieuwen?
Een vw LT kenner vertelde mij dat dit een bekend probleem bij dit type dieselmotoren is en hij adviseerde me er niets aan te doen zolang het onregelmatig lopen maar zo kort duurt omdat het aan zo veel dingen kan liggen dat het al gauw een dure grap wordt : dieselpomp een tandje verkeerd; lekke verstuiver;versleten zuigerveren etc.
Het blok heeft overigens niet zo veel gelopen (2 ton) en is kurkdroog. Olievebruik is zo'n 2 liter per 5000 km.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet de gloeibougies, volgens mij zijn er een paar stuk, kuunnen vorig jaar wel vernieuwd zijn , maar kunnen ook stuk gaan
Haal de doorlussen tussen de gloeibougies uit en meet met een universeelmeter op het laagste weerstand-bereik de weerstand van elke gloeibougie eens op. Is er één of meerdere met een hogere weerstand dan de rest, dan doet deze niet goed mee en moet je die dus vervangen. Wel je meetpennen goed aandrukken want die dingen hebben normaal maar een lage weerstand, anders meet je niet goed!
Ik heb vandaag reeds de doorlussen van de gloeibougies losgehaald en ze een voor een met een draad naar de accu + getest. De draad vonkt bij alle gloeibougies.
Heeft het nog zin om ze ook met een multimeter door te meten?
Iemand heeft het idee aan de hand gedaan om een dikke draad op de strip te houden en het andere draadeind rechtstreeks op de accu + om buiten het elektr. systeem rechtstreeks de gloeicapaciteit naar de bougies te brengen.
Hoe lang mag ik die draad erop houden ?
13 jaar
Ja, dat heeft wel degelijk zin. Een gloeibougie met verhoogde weerstand laat een kleinere stroom lopen. Vermogen is spanning x stroom. De spanning blijft gelijk, de stroom wordt een stuk kleiner, het vermogen dus ook en de gloeibougie wordt dan dus niet heet genoeg. Als één (of meer) dit probleem hebben, start de motor slechter wat vooral direct na het starten met roken gepaard gaat. Dit net zolang tot de cilinder heet genoeg is en het mengsel wel goed ontsteekt.
Nameten dus!
Een vw LT kenner vertelde mij dat dit een bekend probleem bij dit type dieselmotoren is en hij adviseerde me er niets aan te doen zolang het onregelmatig lopen maar zo kort duurt omdat het aan zo veel dingen kan liggen dat het al gauw een dure grap wordt : dieselpomp een tandje verkeerd; lekke verstuiver;versleten zuigerveren etc.
Als de kenner het zegt dan is het vaak zo. Ik weet niet of het met deze auto kan maar 2 keer voorgloeien is een optie, d.w.z het contact aanzetten en als het voorgloeilampje uit is nog een keer op contact zetten even wachten en dan starten. Elke diesel rijder maakt het wel eens mee, het is geen defect maar een logisch gevolg omdat diesel olie in koude toestand moeilijk ontbrand.
13 jaar
Ik heb nog wel ontdekt waarom het voorgloeilampje slechts af en toe werkt: als je aan de stekker (volvo 898248) van het relais onder het dashboard rommelt gaat het lampje soms branden, dus ofwel het relais of de stekker is niet helemaal in orde.
Het onregelmatig lopen laat ik even zo omdat ik het verder aan een dieselspecialist uit zou moeten besteden.
13 jaar
Hi Jos,
Die van mij ( Volvo 245 D24) doet het ook, ik moet de 6e gloeibougie nog vervangen en hoop dat het dan over is.
Dat van dat relais, Even los van de kabel boom, ondertussen de soldeerbout warm laten worden, relais voorzichtig het (gele) kapje erafhalen. De contacten van de stekkerverbinding op de print opnieuw doorsolderen.
Groeten Zikke
12 jaar
Jos; Zit er op de pomp nog een startvervroeger ? Een onregelmatige loop met rookpluimen kan naast defecte gloeiers ook door een te late inspuiting worden veroorzaakt. !!. Pomp iets verstellen tegen de draairichting in en of eerst meten met een meetklok.. Latere modellen hadden een waselement aan de zijkant van de pomp met een electro draadje . Bij vw werd ook een trekknop naast het stuur gebruikt. Is dat alles niet aanwezig ......Pomp 1mm aan zijn bevestiging verstellen geeft een wereld van verschil .. Eerst even aftekenen ..
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar