Volvo S40: Meerdere (kleine) probleempjes bij mijn S40

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 16V

Hallo allemaal,

Sinds ruim een week ben ik de troste bezitten van een Volvo S40.
Wegens mijn vele km's was ik op zoek naar een degelijke, veilige en comfortabele auto welke op LPG-G3 rijdt - en ik kwam bij deze auto uit.

Ik ben er erg blij mee en hoef voorlopig niet op de onlangs vervangen uitlaat en banden te letten.

Waar ik wel nog mee loop te tobben zijn de volgende punten:

1. De motor stottert bij gas geven als ik op LPG rijdt. Op benzine is er niks aan de hand. Dit lijkt me een kwestie van het LPI-systeem afstellen, of heb ik het ernstig mis? Bougies heb ik vervangen, was wel nodig, maar had niet het gewenste effect.

2. Bij het rijden in de 5e versnelling, is er een soort fluitende, zoemende toon te horen. Is dit ernstig en wat kan ik het beste doen om dit op te lossen?

3. Afgelopen donderdag was ik onderweg en bij een hellingproef moest ik de handrem gebruiken (wegens steile helling, verkeer achter me en het stotteren bij het rijden op LPG). Bij het rijden na deze manoevre merkte ik dat de auto werd 'tegengehouden'. Bij een korte stop om te checken bleek dit ook zo te zijn. De rem linksachter bleef hangen. Gevolg: stinkende, rokende rem en gloeiende remschijf. Na het afkoelen was dit probleem verholpen en is ook niet meer teruggeweest (ikzelf gebruik de handrem dan ook niet meer, alleen mijn vader zette deze er vrijdagochtend wel op bij het verplaatsen van mijn auto, maar ook daarna geen problemen meer).
Waar kan dit puntje aan liggen en hoe is dit op te lossen?

Zoals jullie merken ben ik niet zo thuis in de specifieke techniek van de auto (lampjes verwisselen, radio-dingetjes, etc. lukt me nog, maar verder is het niet meer aan mij besteed).

Hoop dat iemand me verder kan helpen, zodat ik een onbezorgde winter en komende periode tegemoet kan gaan!

Alvast bedankt!

Kensel

Geplaatst door Kensel (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Pascal Limpens (0) PRO, 12 jaar geleden

Een vastzittende remtang la is een veel voorkomend probleem.
Als je op de sloop gaat zoeken is de kans dat je er ene vind dan ook klein.
Rechts zijn er genoeg te krijgen. Je kunt proberen om de remtang weer gangbaar te maken.

Succes, Pascal

01Han01 (0), 12 jaar geleden

Hey Kensel,

Handrem mechanisme (staat achter de remschijf) kan je het beste met WD40 gangbaar maken . Even in laten werken en vervolgens met een hamer (voorzichtig) heen en weer slaan, van boven naar beneden en andersom. Controleren: Wiel vrij maken (hoft niet los), handrem aantrekken en loslaten en controleren of de wiel vrij ronddraait. Bovenstaande steeds herhalen tot dat de wiel rondraait en niert meer vastzit als je de handrem ontspant.

Succes. Han

Kensel (0), 12 jaar geleden

Hey hallo!

Ik zal dan inderdaad niet op zoek gaan naar een remklauw l.a. maar zal het gangbaar maken eerdaags is proberen. Zodra ik het gedaan heb zal ik mijn bevindingen ff posten.
Ik kwam er trouwens achter dat het LPG-systeem voor aflevering van de auto in 1996 door de Volvo-dealer is ingebouwd. Zal ik dan naar de dealer gaan om het LPG-systeem af te laten stellen, of weet iemand anders nog een goed adresje?

Kensel (0), 12 jaar geleden

Weer even een update..

Afgelopen weekend is de versnellingsbak er volledig mee uitgescheden, kwamen geluiden van onder de auto vandaan alsof de bak over de grond stuiterde en letterlijk in elkaar klapte. Met pijn en moeite en vooral veel herrie toch bij de garage kunnen komen waar ze deze nu gaan aanpakken (revisiebak eronder). Ze nemen gelijk de koppeling mee, aangezien deze er ook aan zit te komen.

Het LPG nemen ze ook gelijk mee, nu de auto er toch staat. Waarschijnlijk een injector welke niet goed werkt en/of vuil is.

Allemaal even bagger dus, maar hierna wel een zo goed als prima auto. Garage zei dat de auto verder erg goed onderhouden is. Scheelt dus weer!

Ik hou jullie op de hoogte!

Kensel (0), 12 jaar geleden

Nou, na 2 weken bij de garage heb ik de auto weer terug.

Het stotteren bleek te liggen aan een defecte gas-injector.
De versnellingsbak en koppelingsset zijn vervangen en de auto rijdt inderdaad weer 90% beter!

Helaas stottert de auto nog steeds, dus gaan we eerdaags maar eens een bezoekje brengen aan de gasboer in de buurt..

Kensel (0), 12 jaar geleden

Nog een laatste update.

Ik ben voor de auto niet langer meer op zoek gegaan naar oplossingen voor de problemen, daar er voor een paar duizend euro aan kosten aan zaten te komen.
gassysteem moest worden gereviseerd/vervangen, distributieriem, spanrollen en waterpomp moesten worden vervangen, remmerij zat er aan te komen en de auto had lekkage.
Al met al vond ik de auto deze reparaties niet meer waard en heb deze dus ingeruild.

Hartelijk dank voor het meedenken!

V50D (0), 12 jaar geleden

Als je een tweedehands auto koopt, altijd vooraf kijken wat er aan te komen staat als normaal onderhoud.
Auto's worden vaak verkocht net voor de grote kosten - distributieriem, -ketting, e.d. - er aan komen.

Altijd proefrijden, en bij het minste motorprobleem de auto laten staan - tenzij je goed weet wat er mis mee is (en wat dat gaat kosten).
Als je weinig van auto's kent, neem iemand mee die er echt wat van kent.

In België hebben we een verkiezing "Wrak van het Jaar" - zo te lezen zou je wagen daarin geen slecht figuur slaan.

* Garage zei dat de auto verder erg goed onderhouden is. *
Zo goed onderhouden dat je al na 2 maanden, een hoop herstellingen en nog een berg aankomende kosten, de auto weg moet doen.
Dit is een bedrijf om ver van weg te blijven in de toekomst.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.