Volvo S40: motor slaat niet aan na vervangen distributieriem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Mijn auto sloeg laatst ineens af toen ik bijna stilstond. anwb erbij gehad die zij riem gebroken.

starten wou niet meer het was net of start motor vrij draaide.



na dat ik alles had gedemonteerd zag ik idd riem los lag maar niet gebroken bout van spanrol was afgebroken. ik heb dit uitgeboort weer nieuwe erop gezet enz. alles optijd gezet volgens de merktekens op de poelies en op het blok.

alles zit weer in elkaar en proberen te starten alles draait wel de riem enz de nokkenas poelies zie je ook gewoon draaien alles kan ook gewoon in het rond maar is nog steeds alsof de start motor vrij draait. dus motor doet niet eens poging om te starten.


wat kan hier nu nog mis zijn. ik kon alles gewoon met de hand rond draaien zonder dat iets vast ging zitten.

mwiendels

Geplaatst door mwiendels (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

zx9r (0), 12 jaar geleden

Kop niet los gehad, je hebt n.l. de kleppen geraakt met je zuigers, die zijn nu lrom en staan open, waardoor je motor geen compressie meer kan opbouwen

mwiendels (0), 12 jaar geleden

hoe kan ik hier simpel achter komen dan of moet ik dan idd echt de volledige kop eraf halen.

mijn vader had over kleppen deksel los te halen en klepspeling controleren is dit een optie of niet

zx9r (0), 12 jaar geleden

compressie meten of idd het kleppendeksel er af , en kijken of alle kleppen even hoog komen als de nokken van de nokkenas omhoog staan.
Zie net dat je een S40 hebt, weet zo niet welk type blok, is het een renault blok blijft de nokkenas zitten, is het een volvo blok, dan kan het kleppendeksel er niet af, maar splits je de kop op het nokkenaslagers, met andere woorden komt een deel van je kop los, en liggen je nokkenassen dan los...

mwiendels (0), 12 jaar geleden

oke nou heb inmiddels poging gedaan kleppendeksel los te halen. maar krijg hem niet los zit muurvast. hoe krijg ik die simpel los. zit ook met veel bouten vast na mijn weten 36 stuks waar is dat voor dat heb ik nog niet eerder gehad. heb tot nu toe altijd maar paar boutjes los hoeven schroeven en kon dan zo de deksel los pakken.

Taunusatmocossie (0), 12 jaar geleden

Kleppendeksel houd ook gelijk je nokkenassen op zijn plek, is een soort lagerschaal zeg maar, en daarom zitten er zoveel bouten in, hij kan inderdaad vast zitten na alle bouten eruit te hebben gehaald, even wrikken dan komt hij wel los, maar weet bijna 100% zeker dat je kleppen krom zijn, ook op tijd zetten gaat niet vanzelf, je hebt een speciale tool nodig om de nokkenassen op tijd te zetten, die groeven van je nokkenassen aan de kant van de versnellingsbak staan niet recht in lijn, de ene moet lager staan, en de andere hoger, ze moeten dus niet recht staan!!!!!
Maar ik raad je aan om de kop eraf te halen, en een andere revisiekop te halen, meestal is er veel beschadigt zodat alleen kleppen vervangen niet voldoende is, spreek uit ervaring, had 2 andere koppen liggen, en die waren allebei slecht, heb ze bij het oud ijzer gegooid toen.

mwiendels (0), 12 jaar geleden

oke zon gevoel had ik al dat de deksel die functie had haha kon anders niks bedenken er voor.

ik heb inmiddels rond gebeld bij sloperijen en haal morgen andere motor ik denk dat dat beste is in verhouding van prijs en tijd.

aan gezien ik dan kleppen nodig ben pakingen trekbouten noem maar op en dan is nog de vraag hoe ziet de rest eruit hebben de zuigers enz klap gehad noem maar op.

ben nu 400 kwijt en komt er een ander blok in. en aanzienlijk minder km :P heb nu 280.000 op teller staan en wat ik morgen haal maar 145.000


volgens vorige eigenaar was alles bij 230.000 vervangen maar ja shit happens dat bout afbreekt ken niemand wat aan doen.

probleem dus opgelost komt andere motor in en dan pluk ik alles wat nog bruikbaar is van de oude motor eraf en dat bergen we mooi op voor geval dat.


bedankt voor de reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

en als je nu eens het volgende doet,je pakt de riem eraf zet de eerste kleppen dicht en zet druk in je bougiegat,kun je toch merken of de kleppen open staan,en zo alle 4 wel met druk erop zetten de krukas tegenhouden anders klappen de andere zuigers met geweld tegen de openstaande kleppen aan omdat de riem eraf ligt,maar is het proberen toch waard,kost niks.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.