close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S40: merktekens nokkenas poelie

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

ik heb hier een s40 met het volgende probleem alle schemas laten mij merktktekens zien van een krukas die recht naar boven staat
en een nokkenas merktekens die die scheef naar binnen staan of rechtop deze auto heeft echter alleen twee m of w tjes staan op de nokkenas poulie en geen uitsparingen in de distributsiekap of nokkenaswiel en onder bij de krukaspoulie staat hij naar rechts op zij dit is echt het bdp
dat heb ik reeds gecontroleerd maar de m of w tjes comen nergens mee overeen
heeft iemand een idee hoe dit moet staan

Geplaatst door

richard65 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op het bovendeksel van de distributie, wat met twee boutjes M6 op de "kop" gemonteerd is, zijn twee merktekens aan de binnenzijde aangebracht, dit is voor de merktekens van de nokkenassen.
Deze merktekens zijn TEGEN de zijkant van een "tand" als het ware met een beitel ingeslagen en geen letters. Deze merktekens moeten uitlijnen met de merktekens binnen het bovengenoemde deksel.

De krukas poelie is een ramp als je het niet weet te vinden, dit heb ik zelf ervaren.
Let wel! De nokkenassen worden NIET in het BDP op tijd gezet.

Om het merkteken van het krukas riemwiel te vinden moet de poelie en het distributieriemwiel worden gedemonteerd, dit kan op 1 manier worden gemonteerd.
Het bijzondere is dat het distributieriemwiel gemerkt is op de zijde die tegen de krukas drukt en zonder demontage niet is te vinden, anders dan een onregelmatigheid die je kan vinden bij de montage flens poelie / riemwiel.

Als je het minuscule tekentje hebt gevonden is het verstandig om klein sneetje met een "babyzaagje" in de radius tussen de tanden van het distributie riemwiel te zagen, zonder bramen! Dit vereenvoudigd het terug vinden bij het op tijd zetten.
Op de oliepomp vind je een opgegoten streep voor de juiste positie.

Ik hoop dat je enigszins begrijpt wat ik bedoel, het is lastig te vinden bij de krukas, het heeft mij dagen gekost. In de technische tekeningen staat het anders, althans bij mij.

Veel succes.
Marco

MarcoC 0

15 jaar

bij somige volvo motoren moet je aan de achterkant van de nokkenas de rubber doppen eraf halen en dan daar blokkeer gereedschap in aan brengen.
nokkenas is volgens mij spieloos.

Nee, nokkenas is niet spieloos. Volvo heeft wel een patent op onduidelijke merktekens.

Highway 670
badge

15 jaar

ik heb de oude markeringen opgezocht van de vorige riem wissel maar dan kom ik niet anders uit dan mijn markeringen
op de boven genoemde plaatsen komt niets overeen maar heb onder tussen ondekt dat mijn probleen in de start onderbreker zit
ik heb trouwens vaker aan deze motoren gesleuteld maar dan van renault 2.0 16v,1.6 16v en dan heb je dus wel speciaaal gereedschap in de achterkant van de nokkenas en is de onderste krukas poulie spieloos waar dit verhaal bij de volvo op slaat weet ik niet maar deze tekening
klopt niet bij deze 2.0 16 motor ik heb alleen maar twee w tjes op de nokkenas poulie en de krukas poulie moet volgens bdp op zij naar een stift
wijzen dus niet boven op maar op zij jongens alvast bedankt voor het meedenken

richard65 0

15 jaar

De tekening die stefan heeft geleverd is de juiste of van een 850. Het kan dus zijn dat de plaats van de merktekens iets verschilt van de nokkeaspoelie. Op de deksel zit een keepje zo als op de tekening of ze moeten naar binnen wijzen onder een hoek van 45gr zit er een raar hoekje en een merkteken op de bovendeksel. Onder bij de krukas staat een krasje op het blok en een klein zaagsneetje op de poelie.

Dit is een echte Volvo motor en geen renault.

Highway 670
badge

15 jaar

Hierbij wil ik toch nog een kleine toevoeging geven op de reeds geschreven artikelen. Op de nokkenassen is aan de distributie zijde, dus waar voor Volvo de 4e cilinder is en aan de rechter zijde van de auto in de rijrichting gezien, de aangegoten flens voor de nokkenassen. Hierin zijn de drie bouten voor de bevestiging van de distributieriemwielen.

Het distributiedeksel aan de cilinderzijde, zijn twee dammetjes aangegoten, ongeveer recht boven het hart van de nokkenassen.
Dit zijn de merktekens voor de juiste positie van de distributieriemwielen. In gemonteerde positie zijn deze dammetjes niet goed zichtbaar, het is simpel om een kleine zaagsnede in het midden van de dammetjes aan te brengen.

Op elk distributieriemwiel is a.h.w. met een beitel een groefje in geslagen aan de zijkant van het wiel bij of tussen twee tanden, dus als je vanuit het rechter spatscherm naar de nokkenassen kijkt.
Deze groefjes dienen te corresponderen met de dammetjes van het distributiedeksel.
Het staat heel duidelijk bij nummer 7 van de tekening voorgaand.

Heel belangrijk om te weten is dat deze merktekens NIET corresponderen met het BDP.

Als je het niet meer weet, de uitlaat nokkenas heeft aan de koppelingszijde, bij cilinder 1 , een nummer ingegraveerd. Dit eindigt met de letter "E " van uitlaat in het Engels. Dit kan je zien als je de nokkenaspositie sensor demonteert ( 2 boutjes ).
Als de krukas in de gewenste positie staat, moeten de twee gleuven voorn de meenemer van de nokkenaspositie sensor evenwijdig lopen met de deelnaad van het nokkenasdeksel / cilinderkop.
De krukas staat dus niet in het BDP.
Succes,
Marco

MarcoC 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.