close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S40: Moeilijk schakelen S40 2.0d

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0d

Hallo allemaal,

Mijn S40 schakelt moeizaam. Met name van de 1 naar de 2 en van de 3 terug naar de 2. Soms gaat hij ook moeizaam in zijn 1 en 3.

De olie van de versnellingsbak is vernieuwd, heeft weinig geholpen. De koppelingcilinder is ontlucht, heeft een klein beetje geholpen maar schakelt na 2 weken weer slecht als voorheen.

Wat kan het probleem zijn? Auto heeft 225k gelopen.

Thanks alvast!

Geplaatst door

mamoli (50)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarom is de koppeling cilinder ontlucht?

Controleer eerst eens of de koppeling wel goed vrij komt!!!

Laat de motor stationair draaien. trap de koppelingspedaal helemaal in. probeer langzaam de achteruit in te schakelen. Dit moet of heel gemakkelijk gaan of helemaal niet(als toevallig beide tandwielen stil staan met de tanden recht tegenover elkaar.
Als het inschakelen vooraf wordt gegaan door een ratelend geluid of je voelt tanden langs elkaar gaan dan komt de koppeling niet goed vrij.

Herhaal bij goeddunken de hele aktie met een blokje van 2 cm onder de pedaal. daarna 4 cm enz,enz tot je merkt dat hij niet vrij komt.

Als je nooit het moment van vrijkomen kun vinden kun je ervan uit gaan dat hij nooit goed vrij komt.

De oorzaak daarvan kan buiten de bediening via de pedaal, ook liggen in de koppelingsplaat of drukgroep. krom, olie op de plaat, of zwaar gaan op de price as.

Daarnaast kan het moeilijk schakelen ook komen door een euvel in het bediening mechaniek of uiteindelijk door een inwendig euvel in de bak.

Bedankt voor je reactie Cor.

Ik heb het laten ontluchten omdat mijn vorige auto vaak lucht zoog in de koppelingcilinders om te zoveel tijd. Na het ontluchten kon ik weer een tijdje tegenaan. Ik moet dat met die blokjes nog even proberen.

Als ik hem in zijn achteruit zet, dan gaat het op zich redelijk goed, niet direct heel soepel, maar ook niet heel moeilijk, ik moet wel licht kracht zetten om het erin te krijgen. Ik hoor niets knarsen.

Als ik direct vanuit de 1 bij wegrijden rond de 1200 toeren in de twee zet dan gaat hij er redelijk soepel in. Als ik van de 1 naar de twee rond 2200 toeren schakel dan gaat het er ook redelijk soepel in, bij alle andere toerentallen gaat het erg moeizaam!

mamoli 50

12 jaar

Mamoli,

Als er vanzelf lucht in de koppelingscilinder komt, komt de plunjer in de slave cilinder niet snel genoeg terug. Door de onderdruk welke daardoor in het systeem ontstaat treedt langs het onderste cupje lucht toe in het systeem. Bijna altijd is het hydrolische systeem niet defect. (Het cupje werkt nl net als de zuiger van een fietspomp. door zijn vorm gaat hij een beetje open staan. De drukveer van de drukgroep, soms geholpen door een extra veer op de koppeling gaffel moet er voor zorgen dat de plunjer net zo snel terug gaat als die in de master cilinder (bij de pedaal). Gebroken veren of zwaar gaan van het mechaniek en heel zelden de hydrolische plunjer zijn er de oorzaak van.

Omdat je schreef dat de situatie even verbeterde na het ontluchten was ik van mening dat er snel opnieuw lucht in het systeem was gekomen.

Wat je nu schrijft doet me vermoeden dat de overbrenging van de pook naar de bak af en toe ergens zwaar gaat.

Ik ken het systeem van de volvo niet, maar geef je toch raad.

Als in de bediening een binnen en buitenkabel is toegepast kan de kabel droog, geknikt of zelfs gerafeld zijn.

Als er stangetjes gebruikt worden met kogel, of andere scharniergewrichten/ kunnen die ook zwaar gaan.

Als er kunststof gebruikt wordt in de geleiding? mag je die niet met motorolie of gewoon vet smeren. daardoor gaat het plastic slijten en zwaar. Zelfs een olielekkage van de motor of de bak kan die lageringen bederven. Roest weghalen van het metaal glad poetsen en smeren met wit vet is dan een remedie.

Als de motor of de versnellingsbak niet op zijn plaats ligt of zelfs te veel beweegt door een defect motor/bak rubber(steun) zal hij ook niet lekker schakelen.
en Als het bedieningssysteem ergens los zit ook niet. Ook kan de afstelling ervan niet in orde zijn.

Tot slot, De problemen kunnen ook in de bak zitten.. Door de olie erin te vervangen en kijken hoe de oude olie eruit ziet kun je soms daaruit ook al conclusies trekken.

Probeer mijn volgorde aan te houden. Dus niet met een nieuwe versnellingsbak beginnen..

Hey die Cor, wederom bedankt voor je uitgebreide en gewaardeerde reactie.

We hebben de baksteun losgehaald en deze bleek aan een kant gescheurd te zijn waardoor er teveel speling ontstond. Deze hebben we vervangen en de auto schakelt ineens veel beter. 100% goed schakelt hij naar de twee helaas nog steeds niet, maarwel aanzienlijk en acceptabel beter dan voorheen.

Ik had al de bakolie vervangen door origineel voorgeschreven Volvol bakolie, maar deze heeft weinig geholpen. In mijn oude Golf TDI had ik destijds Castrol Taf-x olie voor moeilijk schakelende versnellingsbakken gedaan en dit had best goed geholpen. Mag deze olie ook in mijn S40 of wat wordt aangeraden voor moeilijk schakelende Volvo versnellingsbakken?

Voor de rest lijkt het erop dat de koppeling goed vrijkomt.

Thanks

mamoli 50

12 jaar

mamoli ik heb de gegevens van castrol Taf X opgezocht. Het is een 75w/90. volsyntetische olie. Vergelijk dat met de originele voorschriften.

Als de dikte overeenkomt of binnen de waarde van de Taf X valt en als Sybthetische olie is toegestaan door volvo kun je de olie ongestraft gebruiken. Wel zou ik de bak ver verversen als de olie goed warm is en proberen zo veel mogelijk oude olie te verwijderen, doorr kantelen en goed uit laten lekken. Mineraal en synthetisch gaan niet lekker samen. Ondanks dat het hele dure olie betreft zou ik er een liter extra aan besteden door na het aftappen te vullen met 1 liter en dan e1 kilometer gaan rijden met gebruik van alle versnellingingen. dan weer opnieuw aftappen en vullen met de juiste hoeveelheid. Teveel olie is ook niet goed.

Als er een echt defect is aan de synchromesh van de 2e heeft het vervangen van de olie geen zin.

Hallo Cor, hartelijk dank voor je inspanningen.

Er gaat ook 75W90 olie van Volvo in, dus de Taf-x zou geen kwaad moeten. Ik ga dit op korte termijn proberen. Ik begin onderhand te vrezen dat de synchromesh niet meer goed is.

Nog een vraagje, stel dat de synchromesh niet goed is, schakelt hij dan altijd slecht naar de 2 of kan hij zo nu en dan ook heel vloeiend, dus zonder problemen schakelen naar de 2?

Thanks

mamoli 50

12 jaar

ben een paar wegen weg geweest.

De synchromesch is een soort rem welke de verschillende snelheid van de te schakelen tandwielen gelijk maakt, zodat het schakelen geluidloos kan gaan. Als er voor gezorgd is dat die snelheden toch al gelijk zijn tidens het schakelen, hoeft de synchromesh niet te werken. Dit kan tot gevolg hebben dat het schakelen dan geluidloos en vloeiend gaat. Echter een defect in de synchromesh inrichting kan er ook voor zorgen dat het schakelen naar de betreffende versnelling altijd problemen geeft.

In de oudheid was er geen synchromesh aanwezig. Het schakelen vroeg dan om wat kunst grepen. In zijn vrij liet je de koppelingspedaal los en trapte je hem opnieuw in. (double clutchen)
Omdat het motor toerental inmiddels lager was, werd het, daarvoor vrij draaiende, tandwiel afgeremd en het schakelen kon dan geluidloos. Bij het terugschakelen Deed meen het zelfde. Maar door z.g. tussengas te geven werd dan die tandwielgroep juist versneld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.