👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste lezers,
Twee maanden geleden constateerde de dealer bij een onderhoudsbeurt olie in het koelsysteem van mijn S40 1.9tdi: kapotte koppakking. Na ongeveer 3 weken is toen de koppakking vervangen. De garage adviseerde om na enkele weken het systeem nog eens schoon te laten maken.
Kort daarop merkte ik dat de auto bij constante toeren (2000rpm)wat schokte cq inhield. Na een beetje gas geven was dit weer (tijdelijk) verholpen. Dit werd wel iets erger, en had dit ook bij de garage aangegeven, deze zouden er met het schoonmaken naar kijken.
Afgelopen woensdagnacht zijn we vertrokken naar Bretagne. In het begin schokte hij wat maar de hele rit geen problemen, tot ongeveer 100 km voor het hotel. Het lampje van de Lambda-sonde ging branden. De dealer gebeld, deze vertelde dat als hij weer uitging en dan langere tijd uitbleef dit duidde op een incidentele storing (het kon aan de Franse diesel liggen?). De volgende ochtend met een koude motor stotterde hij echter behoorlijk; na een stootje gas geven kwam er een stevige blauw-witte rookwolk uit. Vervolgens de ANWB gebeld voor advies. Zij stonden op het punt ons op te komen takelen. Echter daarna een stukje gereden zonder enkel probleem; geen stotteren, geen rook, geen lampjes die gingen branden. Zelf toen naar een garage in Brest gereden (60km), en toen kwam het: de man steekt zn vinger in het koelvloeistofreservoir en inderdaad; zwarte dikke drab: olie in het koelsysteem, zoals voor het vervangen van de kop...
Sorry voor het hele verhaal maar dan nu mijn vragen:
- Duidt dit op een slecht gemonteerde koppakking of een kapotte kop? Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
- Kan het 'scheuren' van de kop een gevolg zijn van het repareren van de koppakking? De klachten ontstonden juist na het vervangen van de koppakking?
- Is het raadzaam om een gereviseerde/tweedehands kop eventueel te vervangen? Een nieuwe kop kost rond de 800-1000 euro excl. arbeid??
- Weet er iemand nog een manier om snel eerlijk aan veel geld te komen? :(
Bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Olie in het koelsysteem hoeft niet per definitie een lekke kop (pakking) te zijn. Kan ook een lekke oliekoeler (warmtewisselaar) zijn. Dus eerst dit controleren alvorens de kop te repareren.
Sterkte!
Dankjewel Paul, in november is wel een keer de thermostaatkop vervangen, scheen ook te lekken(?). Zal de garage er op wijzen in elk geval! Iemand anders nog suggesties..?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar