Volvo V40: motor houd in als ik gas geef bij lage toeren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Hallo, ik heb een paar weken geleden beide bobienes vervangen, daarna de luchtklep van de secundaire luchttoevoer en afgelopen weekend de katalysator (vervangen door een gebruikte) voordat ik de katalysator verving hield hij constand in als ik ga gaf, als ik 60 reed dan was ik al blij, nu bleek dat de inhoud van de katalysator los was gekomen, en deze de uitlaat afdichte. ik heb ee 2e hands katalysator er onder gehangen en hij trekt weer en maakt ook niet zo veel herrie meer.
Alleen als ik een bocht door ga dan moet ik ver terug schakelen omdat hij anders laag in de toeren (onder 2000tpm) komt en hij niet meer wilt trekken en begint te stoten en in te houden.
Dit gebeurt ook op rechte stukken als ik afrem tot onder de 2000 tpm of te vroeg schakel dat ie onder de 2000 tpm hem op pakt.
Bij het starten duurt het ook even voordat hij start, terwijl het vroeger starten en lopen was.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

En heeft iemand enig idee of je een bobine zelf kunt controleren op zijn werking?

Alvast bedankt.

peter

peter72

Geplaatst door peter72 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

peter,heb je de auto ook al aan een goede diagnose laten onderwerpen?? want zo te lezen heb je alles op geluk vervangen maar het probleem is niet uit de wereld.
De kat is waarschijnlijk defect geraakt door deze storing,en de volgende kat zou ook wel eens defect kunnen raken.
Heb je de div sensoren al gecontroleerd? Het zou nl zo maar kunnen zijn dat de motor op een of meerdere cilinders op beide branstoffen loopt en daar juist slecht van loopt.
Dus controleer de sensoren/luchtmassameter e.d. (mocht dat nog niet gebeurt zijn)

peter72 (0), 13 jaar geleden

Hallo Maarten,

ik ben bij de eerste problemen bij de volvo dealer geweest deze hebben hem uitgelezen en daar kwam uit dat er een bobiene stuk was, die is toen vervangen, 3 weken later kreeg ik weer dezelfde problemen en heb de 2e bobine vervangen doordat dat probleem niet weg ging heb ik de volvo gebeld en het probleem uitgelegt, deze zeiden gelijk dat de kat stuk was dat bleek ook zo te zijn maar nu is een deel van het probleem opgelost, hij trekt weer perfect boven de 2000 tpm maar daar onder niet dus.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

oke,maar de kat zal we defect zijn geraakt door de slechte bobines. hierdoor komt er onverbrande brandstof in de kat en dan smlet ie..
hebben ze de bougiekabels ook vervangen?

peter72 (0), 13 jaar geleden

Nee de bougie kabels hebben ze niet vervangen alleen de 1e bobine (en ik later de 2e)
Door de telefoon hadden ze bij de volvo er over dat de inhoud van de kat in de rest van de uitlaat (midden en eind demper) gelopen kan zijn en daardoor de uitlaat verstopt.
Het rare vind ik dat hij het alleen bij lage toeren doet, als ik langzaam (bij lage toeren) mijn gas intrap trekt ie gewoon maar als ik hem gelijk naarbeneden trap dan houd hij in.
boven de 2000 tpm is er helemaal niks meer aan de hand, dan kan ik gas geven zoveel ik wil en reageert hij gelijk.

peter8686 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

ik zit met ongeveer de zelfde problemen.

volvo s40 1.8 96, kat vervangen voor een nieuwe , 1 nieuwe bobine, en 4 nieuwe bougies.

5 weken geleden viel het gas in 1 keer weg, auto gelijk aan de kant gezet nog is gestart liep de auto op 2 cilinders.
Toen heb ik de bobine vervangen probleem opgelost.

nu zijn we een paar weken veder en nu houd de auto in, en volgens mij ook vooral bij lage toeren.
hij doet het niet altijd maar heb wel het idee dat het steeds meer wordt.'
ik heb ook het idee dat ik hem iets langer moet starten voor dat ie aan pakt. maar geen mega groot verschil.
auto stotert niet, en heeft er ook niet altijd last van.

ik heb de uitlaat wel iets lek bij de flens van de midden/achter demper.

heeft iemand toevalig nog de oplossing gehoord van peter 72?

of iemand een idee ?

anders ga ik denk ik die andere bobine maar vervangen op de gok.;)
ik heb wel is vaker gelezen dat als je 1 bobine vervangt dat je ze allemaal moet doen.
maar waarom dat is me niet duidelijk ?

alvast bedankt voor de reactie's


edit:

vandaag de bobine door gemeten en lijkt goed te zijn.
daarna de bougie doppen 1 voor 1 er af gehaalt met draaiende motor en alles werkt gewoon.
ik zal morgen me auto is ff uit laten lezen kijken wat daar uit komt.

als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag! alvast bedankt!

peter8686 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

ik heb vandaag mijn auto uit gelezen en geen fout codes te vinden.
ik heb ook vandaag de bezine filter vervangen maar ook geen suc6.


Heeft echt niemand een idee??



Alvast bedankt..

peter8686 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Oplossing voor mijn probleem was normaale benzine!

Ik reed al 3 maanden gratis op de bezine van het werk nooit problemen gehad,
Tot 2 weken geleden, toen begon me auto in te houden.
Als eerste de bobine door gemeten van cilinder 1/4 (Omdat ik de bobine van cilinder 2/3 net vervangen had) maar dit leek goed te zijn.
Daarna de bougie kabels door gemeten, en dit leek ook goed te zijn.
Toen heb ik op de gok 4 nieuwe bougies gekocht, maar dit hielp niet.
Daarna ben ik naar de de garage gegaan om mijn auto uit te laten lezen. Jammmer/ gelukkig geen fout code's.
Maar daarmee kon ik wel uit sluiten dan mijn iets lekke uitlaat een goed singaal gaf naar de lambdasonde.(anders hadden ze fout code's moeten zien bij het uitlezen)
Toen de benzine filter maar is vervangen ook dit hielp niks.
2 dagen daarna had ik de tank zo goed als leeg toen heb ik de tank vol gegooit bij de bezine pomp.
Vervolgens de hele dag aan het toeren geweest en het inhouden werd steeds minder.
nu al 2 dagen geen last meer gehad gelukkig!


Mijn conclusie dat er vocht in de bezine heeft gezeten. (of troep)
Correct me if i'm wrong want ik ben ook maar een amateur maar mischien heeft iemand er wat aan!

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

gratis benzine op je werk?? Hij zal wel niks voor niks gratis zijn,of werk je bij shell? ;)

peter8686 (0), 12 jaar geleden

haha nee wij verhuren af en toe een euro tank van 2000L en als er daarna nog wat inzit mogen wij het tanken.
maar ze hebben laatst 2 drums met bezine in die tank gepompt. alleen die hebben een hele tijd buiten gestaan met de ontluchtings dop los. (ivm met euro over vloet;) )
daarom denk ik dat er vocht bij in de benzine zit, en sprak vandaag een collega die had het zelfde probleem. alleen jammer dat ik het pas heb gehoord naar 2 weken zweten;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.