Volvo 440 1992: Motor houd in, lijkt alsof ie verzuipt

Bouwjaar: 1992, Transmissie: Automaat

Ok, mijn auto is officieel gedoopt tot probleem wagen.
In 1½ jaar is het volgende al vervangen:
- 2X automaatbak
- beide schijfremmen voor
- Uitlaat vanaf kat.
- Dynamo
- Accu
- Reflectoren koplampen
- olie cilinders achterrem

Ik heb een 1.7 multipoint injectie motor zonder turbo.
En een 4HP14 ZF automaat.

Mijn katalysator is al een geruime halve maand kapot. Dat wil zeggen, het binnen werk ligt zo te horen er los in. Dit wil ik vervangen, maar dan moet ook de voorpijp vervangen worden (en die zijn niet makkelijk te vinden 2e hands).

Maar het grotere probleem begon een halve week geleden. Ik reed van mijn werk naar huis. Toen ik op de snelweg een auto wilde inhalen, begon het gezeur. Zoals ik al zei, ik heb een automaat (die al 2x is vervangen). Ik trap mijn kickdown in om te accelereren. Motor maakte een hoop herrie, automaat schakelde terug, maar auto ging niet sneller. Hij ging zelfs langzamer. Alsof de motor verzuipt. Ik schrok me rot, daar gaat mijn versnellingsbak dacht ik.

Sinds dien rijd mijn auto alsof ik weinig vermogen heb.

Ik heb de volgende constateringen vernomen:

1) Als ik optrek met weinig vermogen, doorloopt de automaat alle versnellingen zonder rare geluiden. Harder als 110 - 120 gaat ie niet.

2) Als ik meer gas geef, houdt de motor in en remt ie zelfs af. Het klinkt als of de motor verzuipt.

3) Als ik stil sta (bv. voor een verkeerslicht) en de automaat in stand 1 zet. trekt de motor wel pittig door. Als ik bij 40km/u naar stand 2 ga, trekt de motor ook pittig door. Bij cá 60 á 70 km/u schakel ik door naar stand 3, nog steeds geen problemen. Zodra de automaat in stand D komt is het over met de pret en is het over met de power.

4) Als ik vanuit stilstand optrek met de automaat in stand D, heeft ie minder power. En rijdt ie zoals beschreven bij 1 & 2.

5) Als ik eenmaal rijd, en ik wil de automaat in stand 2 of 3 zet, gaat ie daardoor niet beter rijden zoals in 3 beschreven.

6) Met de automaat in neutraal kan ik de motor gewoon op volle toeren laten draaien, zonder dat ie raar doet of een verzuipend geluid maakt.

Ik heb nog niet veel kunnen controleren, zoals bougies, verdeler bobine etc. Maar ik weet wel dat mijn oliepeil van zowel de automaat als van de motor goed is!

Een kennis van mij, die jarenlang ook een Volvo 440 heeft gehad, vertelde mij dat het de lambda sonde kon zijn. Omdat mijn katalysator kapot is.

Wist niet dat ik een lambda sonde had. Maar volgens het instructie boekje van mijn auto heeft alle 1.7 multipoint injectie motoren zonder turbo een 3-weg katalysator met lambda sonde... dus ik ook lijkt me...

Kan iemand mij helpen mijn probleem van mijn probleem auto te constateren?

Ik wil weten of dit niet te duur gaat worden, heb al zoveel moeten vervangen :(

mzuidwijk

Geplaatst door mzuidwijk (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

g43450 (0), 20 jaar geleden

Als ik het zo lees zit het probleem waarschijnlijk toch in je kat.
Er is een goede kans dat er een stuk van het binnenwerk van je kat is afgebroken en dat is in de pijp geschoten.
Ik heb dit eerder meegemaakt met een ford escort.
De topsnelheid was toen nog maar 80 km/u

Kat open slijpen, rommel eruit halen, kat dichtlassen.
let op, je kunt hiermee proberen of het werkt, voor de APK heb je misschien toch een nieuwe kat nodig

succes

Luc6670 (0), 20 jaar geleden

Mogelijk is ook dat je lambdasonde (als je die hebt, kneem aan van wel omdat ie meestal i.c.m. een kat wordt gebruikt) ook gesneuveld is.
De lambdasonde geeft een signaal aan de ECU door aan de hand waarvan het brandstof/luchtmengsel wordt afgesteld.
Als die stuk is of een verkeerd signaal afgeeft kan de auto de gekste dingen gaan doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.