Volvo 440: distributieriem gebroken en geen schade?

Bouwjaar: 1995

bij een volvo 440 18OO benzine mot. B18U 90 pk is een nieuwe distributieriem gemonteerd nadat de oude gebroken is. De motor draaide zonder dat er motorschade was. geen kleppen geplooit, poulies niet verschoven, ... Nu 5000 km later draait de motor niet mooi stationair, en schokt bij het rijden. Klepspeling nagemeten en is 0,55 mm waar maximaal 0,45 is toegestaan. men hoort de kleppen ook duidelijk tikken. Het zijn hydraulische stoters met pastillen. nu is mijn vraag of het mogelijk is dat er enkele hydraulische stoters defect zijn of ik enkel maar de kleppen hoef te regelen. (dikkere pastillen steken).
alvast bedankt

Redgie

Geplaatst door Redgie (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

peer66 (0) PRO, 20 jaar geleden

loopt hij wel op 4 cilinders ? controleer de bougiekabels maar ff

flow (0), 20 jaar geleden

meestal gaat de gas kleppotentie meter kapot maar dat heeft niets te maken met kleppen stellen.je moet eens naar de storings code's kijken activeer controle functie 1 door de knop 1 keer 0.5 tot 1.0 sec te drukken. de led knippert met tussen pozen van drie sec als het storings code 2-2-3 is dan bedrading naar of regelklepstationair toerental of gasklepschakelaar defect doormeten, vervangen. dit zijn de waardes voor de gasklepschakelaar weerstand tussen pen 3 en pen 4 stationair 0/vollast oneindig waardes van de gaskleppositiesensorweerstand tussen pen 1 en pen 4 stationair/1600(ohm) vollast 4800. tussen pen 2 en pen 4 stationair 4400 vollast 1200(ohm) ik hoop dat ik je geholpen heb als het niet lukt (a-mail a.zlodi@12move.nl

flow (0), 20 jaar geleden

mmar ik wil het ook weten als het wel is opgelost

Redgie (0) PRO, 20 jaar geleden

Eigenaar van wagen vond het probleem geen drama en gaf de voorkeur verder te rijden zonder herstelling wegens aankoop nieuwe eind 2004. Graag had ik verduidelijkt: vastgesteld dat de moeren van uitlaat/inlaat-collector op de uiteinden verdwenen waren -> zoog valse lucht en vandaar het schokken. (vastgesteld na foutwaarde lambdasonde).
De kleppen hoorde ik duidelijk tikken, en dit was 5000km terug niet het geval, daarom vroeg ik mij af of er schade kon opgetreden zijn aan de regelplaatjes (barst of ...) en gezien de geringe afwijking kon dit volgens mij geen stotend rijgedrag veroorzaken, maar niemand kon mij meer uitleg geven op mogelijke schade met grotere klepspeling tot gevolg. Daar ik geen herstelling uitgevoerd heb, en de wagen nog steeds rondrijd, kan ik nu meedelen dat er geen verdere motorschade is opgetreden aan de regeling van de kleppen, dat de wagen nog altijd stotend rondrijd (valse lucht zuigt) en wanneer deze voor onderhoud komt, zal ik laten weten of het nog slechter is, al dan niet dramatisch.
alvast bedankt voor de reactie (ag: compressie was in orde, sorry voor late reactie)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.