Volvo 440 1994: mengselverhouding te arm?

Bouwjaar: 1994

L.S,

Volgende doet zich voor:
440i met B18U motor monopoint injectie en Euro95

Regelmatig midden tijdens een rit (ca. 150km);
1. Motor hapert een keer (of twee).
2. Temperatuur loopt op tot in het rode. soms is het lampje al eerder aan dan de meter boven is.
3. daarna is het ook weer over. Maar normaliter heb ik dan al de motor uit en op nieuw gestart.

4. ALS is eerst op kontakt zet en dan start en wegrijd is er m.i. geen probleem (maar dit ben ik aan het testen.)

5. wat heb ik gedaan:
a. ik had eerst niet door dat ie haperde dus:
- thermostaat vervangen
- temp. sensor vervangen.
- ventilator getest deze is ok. En start ook als dat nodig is
b. sinds kort weet ik dat ie altijd hapert dus denk ik dat het probleem niet aan de koel kant zit maar dat de morot te arm loopt, maar... af en toe dat is het lastige.
- ik heb via Vliegwiel gecheck of motor op tijd loop en deze loop op ca 9 tot 10' dus ok volgens mijn boekje.
- nieuwe bougiekabels eropgezet
- nieuwe verdelerkap erop

Het gebeurt nooit direct maar altijd als de motor warm begint te worden. Dus ca. halverwege de meter staat. Ook opvallend is dat als ik direct start en wegrijd de temperatuur op iets boven half staat. doe ik contact uit en start daarna opnieuw dan staat ie rest van de rit net half of er iets onder. Als ik dus opnieuw start gebeurt er iets maar wat?

Trouwens in het verleden ca. 2 mnd terug (probleem duur nu al ca. 1/2 jaar) is ook twee maal mijn lambda sensor lampje aan gegegaan maar dat ging bij volgende rit uit en is uitgebleven.

Wat kan ik nog meer testen of doen. ik ben bang dat ik hem krom rijd. Alle hulp/ suggestie is welkom.

Erik Bruggink

Geplaatst door Erik Bruggink (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

*460* (0), 20 jaar geleden

Bij mijn Volvo 460 1.8i 1995 deed zich het volgende voor
Ik heb tijdens warm weer en lange ritten gehad dat de lambda sonde lamp ging branden, en de motor af en toe haperde. Bij nader onderzoek bleek, indien de benzinepomp warm erd deze onvoldoende opbrengst had. ik heb de benzinepomp vervangen, waarna alles ok was. Je kon ook een bijgeluid horen toen de benzinepomp liep. De benzinepomp bevindt zich boven in de tank, de kun je bereiken door achterbank omhoog te klappen, leidingen losnemen (zeer goed oppassen, vaak breken de aansluitingen uit de deksel)deksel van de tank draaien (eventueel plaatwerk voorzichtig wegbuigen. Succes, je kunt nu de pomp vervangen.
JJ

Erik Bruggink (0), 20 jaar geleden

mijnsinziens is er meer in de hand omdat het weer/temp. niet/nauwelijks van invloed is op mijn probleem. Maar bedankt voor je tip ik zal de pompopbrengst controleren. Nog meer tips?

Erik Bruggink (0), 20 jaar geleden

Ik heb net een foutcode uitgelezen via pin 2: 313
Wiet kan me zeggen wat dit betekend? ik heb geen erv. met deze motor.

gr,
Erik

Luc6670 (0), 20 jaar geleden

Ehm... die "lambda sonde lamp" hoe ziet die eruit?

Erik Bruggink (0), 20 jaar geleden

mooi schoon

Luc6670 (0), 20 jaar geleden

Dat "lambda sensor lampje" bedoel ik, waar zit dat in je dashboard? wat voor symbool is het?

Erik Bruggink (0), 20 jaar geleden

Rechtsonder naast. Het is groen. Het licht op tijdens het starten.

gr,
Erik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.