L.S,
Het volgende doet zich voor:
440i met B18U motor monopoint injectie en Euro95
Regelmatig midden tijdens een rit (ca. 150km);
1. Motor hapert een keer (of twee).
2. Temperatuur loopt op tot in het rode. soms is het lampje al eerder aan dan de meter boven is.
3. daarna is het ook weer over. Maar normaliter heb ik dan al de motor uit en op nieuw gestart.
4. ALS is eerst op kontakt zet en dan start en wegrijd is er m.i. geen probleem (maar dit ben ik aan het testen.)
5. wat heb ik gedaan:
a. ik had eerst niet door dat ie haperde dus:
- thermostaat vervangen
- temp. sensor vervangen.
- ventilator getest deze is ok. En start ook als dat nodig is
b. sinds kort weet ik dat ie altijd hapert dus denk ik dat het probleem niet aan de koel kant zit maar dat de morot te arm loopt, maar... af en toe dat is het lastige.
- ik heb via Vliegwiel gecheck of motor op tijd loop en deze loop op ca 9 tot 10' dus ok volgens mijn boekje.
- nieuwe bougiekabels eropgezet
- nieuwe verdelerkap erop
Het gebeurt nooit direct maar altijd als de motor warm begint te worden. Dus ca. halverwege de meter staat. Ook opvallend is dat als ik direct start en wegrijd de temperatuur op iets boven half staat. doe ik contact uit en start daarna opnieuw dan staat ie rest van de rit net half of er iets onder. Als ik dus opnieuw start gebeurt er iets maar wat?
Trouwens in het verleden ca. 2 mnd terug (probleem duur nu al ca. 1/2 jaar) is ook twee maal mijn lambda sensor lampje aan gegegaan maar dat ging bij volgende rit uit en is uitgebleven.
Wat kan ik nog meer testen of doen. ik ben bang dat ik hem krom rijd. Alle hulp/ suggestie is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een foutcode uitgelezen via pin 2: 313
Wie kan me vertellen wat dit betekend?
Das een hele leuke : Bedrading of aansturing actief koolfilter defect. Voer controle functie 3 uit, herstellen vervangen.
21 jaar
Heren,
Ik heb op aanraden van jullie alle massakabels nagelopen; niets vreemds gezien. Ik heb gelijk kleppendekselpakking vernieuwd ivm verharding doordat de motor te warm werd. Verder heb ik nog een gecorrodeerde pin in de stekker naar de ECU schoongemaakt. (heb ik nooit aangedacht). Tot op heden geen problemen meer gehad. Maar ik ben er nog niet gerust op. Als ze terug komen laat ik het weten.
21 jaar
Heren,
Ik heb op aanraden van jullie alle massakabels nagelopen; niets vreemds gezien. Ik heb gelijk kleppendekselpakking vernieuwd ivm verharding doordat de motor te warm werd. Verder heb ik nog een gecorrodeerde pin in de stekker naar de ECU schoongemaakt. (heb ik nooit aangedacht). Tot op heden geen problemen meer gehad. Maar ik ben er nog niet gerust op. Als ze terug komen laat ik het weten.
Als Luc me de info nog kan sturen over het koolstoffilter? graag! kan ik die foutcode ook wissen!
gr,
ERIK
21 jaar
kan je eens kontroleren of je geen moer met tapijnd mankeerd van de uitlaatcollector?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar