Volvo 340 1986: Motor slaat af

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: VOLVO B14.4E, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 53

Het betreft een 86er Volvo 340 1.4 vario. Op vakantie in Frankrijk doet zich het volgende probleem voor. Zodra de motor onder de 3000 toeren komt begint ie te bokken. Daarboven loopt ie als het hoort. Eens onder de 2000 zakt het toerental direct tot ver onder de 1000 en slaat ie af.

ikdiederik

Geplaatst door ikdiederik (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 340? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1665) PRO, 9 maanden geleden

Geen anwb lid met buitenland hulp ?
Monopoint injectie ?

ikdiederik (0), 9 maanden geleden

ANWB kan zeker komen, ben lid. Maar ben ook zelfredzaam. Als ik zelf iets op kan lossen doe ik dat liever hier op de camping, dan afgesleept worden.

Is geen monopoint. Is een dubbele Weber carburateur. Electronisch geregelde stationair sproeier klikt niet voelbaar bij contact aan...

ikdiederik (0), 9 maanden geleden

Sproeier klikt wel bij voeding rechtreeks.

ikdiederik (0), 9 maanden geleden

Herstel. :) Met directe voeding opent ie meestal, maar niet elke keer. Met constant directe voeding loopt ie nog steeds als een natte krant en slaat ie af...

Wordt zo'n sproeier tijdens normaal rijden tot een bepaalde gasklep hoek? Toerental? continue aangestuurd of zit daar een complexer regeling achter?
Wie kent deze motoren beter dan ik?

Motor is dezelfde als van Renault 19 en 5. Maar of die ook dezelfde brandstof regeling en ontsteking hebben weet ik niet.

kaleido 1 (1665) PRO, 9 maanden geleden

Op de stationairsproeier staat continue spanning dus open.
Als je de sproeier er uit haalt en test hoe werkt de stift dan ? loopt deze soepel ?
Als er een filter voor je carburateur zit is deze schoon ?
Brandstofpomp mechanisch of omgebouwd naar electrisch ?
Als je de aanvoerslang los neemt en deze in een pet flesje doet , en je start is de druk dan voldoende ?
Vervuiling is een optie.

    Heb een schema gevonden. Sproeier staat idd bij contact op spanning via een relais. De massa wordt onderbroken door een schakelaar op de gasklep bediening. Dan zou de sproeier dus sluiten zodra je gas geeft. Klinkt logisch. Maar als ik het relais omzeil en de sproeier dus continue open laat staan is het probleem nog niet verholpen.

    Brandstof aanvoer is nog mechanisch, druk lijkt prima. - ikdiederik (0), 9 maanden geleden

Punt (35) PRO, 9 maanden geleden

Goede middag U zit in het land van de Renaults mazzel dus, Heb er vaak aan gesleuteld dus even in mijn geheugen graven . Vuil , verstopte sproeiers maar ook losse bovendeksels met weg getrilde pakkingen en ook de voetpakking werd naar binnen gezogen . Die M8 bouten waar de carb. mee vast zit licht aandraaien . Veel monteurs denken flink vast maar dan trek je de carb.voet krom en ligt die pakking los en de isolatieplaat in elkaar. Haal de gasfabriek uit elkaar en kijk waar het fout gaat. Succes.

    Bovenstaande ellende kwam ik ook tegen. Voor zover je dit op een camping kan checken lijken die dingen goed. Dwz carburateur ziet er niet uit alsof ie lekt en schroeven en bouten zit vast, maar niet te. Controle op valse lucht met remreinigeroid is lastig aangezien ie niet loopt onder de 3000 rpm.

    Dat gasfabriek uit elkaar halen laat ik hier liever over aan de experts hier. De gemiddelde garagist heeft hier waarschijnlijk meer verrotte 5jes en 19s gezien dan u en ik bij elkaar :). Kan wel kijken of ik hier een nieuwe ouwe sproeier kan vinden en daarmee eens kijken. - ikdiederik (0), 9 maanden geleden

kaleido 1 (1665) PRO, 9 maanden geleden

Ik gok op vervuiling, ontsteking is met puntjes of electronisch ?
Afstand van de puntjes goed als hij nog puntjes heeft ?

    Die is (gelukkig) electronisch. Kabels, verdelerkap en rotor en bougies zijn zgn. Bougies zien er trouwens prachtig uit. Ook al heb ik gister vanaf Parijs nog bijna 400 km gereden met een hok dat niet onder de 3000 toeren mag komen. Erg leuk bij de tolpoortjes en kruisingen op een helling. Zeker in combinatie met een variomatic die juist boven de 1200 mag komen om te schakelen. :). - ikdiederik (0), 9 maanden geleden

Punt (35) PRO, 9 maanden geleden

Daar zeg je me wat ! Kijk eens naar de slangen van de variomatic. Lekkage daarvan geeft hetzelfde effect .De 2 slangen lopen van voor tot achter . Schroef de bak weg bij de riemen voor een goed beeld. Wederom succes.

    De depannage heeft hem inmiddels mee. Verband met de vario moet ik even op broeden, maar als dat zo is wel goed om te weten. 2 weken geleden heeft een specialist in Nederland nog preventief de riemen en de aandrijfas vervangen. Hij reed daarna prima, maar men is wel daar in de buurt bezig geweest...

    Hoe leg je dit uit in het Frans 🤔? Ik heb als hint voor de beste man de Haynes manual op de bijrijdersstoel gelegd. Hij had overduidelijk nog nooit zo'n gebakje gezien. - ikdiederik (0), 9 maanden geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door ikdiederik (0), 8 maanden geleden

Uiteindelijk besloten een carburateur revisie uit te voeren. Onderdelen vanuit NL op laten sturen omdat dit hier niet leverbaar is. De motor is welliswaar Renault 19, maar de ontsteking en brandstofsysteem zijn anders en hier onbekend.

Probleem is nu opgelost en we vervolgen onze reis.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.