Volvo 460: Motor slaat af als het onder de motorkap te heet wordt.

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 carb.

Ik heb al vijf jaar een probleem.
De auto loopt honderden kilometers probleemloos. Maar als het warm weer is en het zonnetje heeft op de motorkap staan schijnen, dan slaat na een paar honderd meter de motor spontaan af. Meestal vlak voor een rotonde als ik terugschakel en mijn gas loslaat. Resultaat: weg stuur- en rembekrachtiging. Heel gevaarlijk dus. Ook met de caravan er achter bij warm weer heeft hij dat probleem. Als ik dan direct start slaat de motor wel aan, maar brandt ook vaak het driehoekige milieu-lampje en loopt de motor slecht en slaat steeds af. Overschakelen op benzine helpt niet. Als hij afgekoeld is start hij probleemloos en is het milieu-lampje uit.
De temperatuurmeter blijft altijd netjes in het midden staan, dus aan de motortemperatuur zal het niet liggen. Temeer daar hij het ook tijdens een koude start doet als de zon op de motorkap heeft staan branden. Ik denk zelf aan een of ander reles onder de motorkap dat gevoelig is voor warmte.

Tijdens mij bezoeken aan verschillende Volvo-garages heeft men wél onderdelen vervangen (kassa!). maar het euvel niet kunnen verhelpen. De kleppen zijn gesteld. Het bovenste gedeelte van de venturi met de twee benzine-aansluitingen, een stappenmotor, een injector, een labdasonde enz. zijn vervangen. Het probleem is ook wel dat als ik bij een garage kom hij altijd prima loopt, dus bij het uitlezen geen storing aangeeft.

Dit lijkt mij echt een leuk probleem voor een monteur met heel veel ervaring. Wie geeft mij de gouden tip?

P.S.: Kan iemand mij misschien precies vertellen hoe ik moet uitlezen? Dan kan ik het zelf doen als het probleem actueel is. Met de dan verkregen code kan een monteur wellicht iets gerichter zoeken.

Arie P

Arie P

Geplaatst door Arie P (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

storing uitlezen
draad in pin 2 stoppen
1 seconden op de test-knop drukken
de led knippert
druk eventueel later weer op de test knop voor de volgende code

het bestaat uit drie cijfers
je moet dus het knipperen tellen
is er een pauze van 3 seconden dan komt de volgende cijfer
er zijn ongeveer 50 verschillende codes (als je hem hebt kun je hem ook even doorgeven ik kan ook een paar achterhalen)

Arie P (0), 15 jaar geleden

Beste Werner,
hartelijk dank voor je uitleg voor het uitlezen van storingen bij een Volvo 440. Het heeft geen zin dat ik het nu doe, maar als de storing weer optreedt zet ik de auto aan de kant en zal ik je aanwijzingen in praktijk brengen. We zullen hopen dat het nog een warm najaar wordt, want anders kan het wel eens lang duren voor ik je mijn bevindingen kan meedelen.
Nog even ter verduidelijking enkele vraagjes:
Moet het uitlezen met draaiende motor gebeuren? Tevens heb ik gezien dat een monteur de massaklem van de accu haalde alvorens het stekkertje op te bergen als hij klaar was met uitlezen. Is dat juist en is dat misschien om te voorkomen dat de electronische aansturing verstoord wordt?
In afwachting en met groet,
Arie.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zie dat ik dat vergeten te vertellen
de motor moet niet aan staan
je moet hem op contact 2 zetten (dacht zelf dat bij knippercode het niet uitmaakt welke stand zelfs, contact 2 is zeker bij nieuwe auto's anders werkt de comunicatie niet)

wat de monteur heeft gedaan kan volgens mij niet
omdat zonder stroom je weinig kan uitlezen
en dan zal contact 2 ook niet werken

Arie P (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor verdere informatie.
Bij gelegenheid hoop ik je het resultaat te vertellen.
Arie

Carphunter (0), 15 jaar geleden

Ik persoonlijk zou het zoeken in het relay van de benzinepomp (die het dichts bij de zekering zit) zit achter het dashbordkastje kost ongeveer € 12,50, dat je ongeveer 200/300 meter kunt rijden komt doordat er nog wat benzine in je caburator zit. probleem komt vaker voor

Dat de monteur je massa even los doet dat doet hij om je computer te resetten dit is de gemakelijke methode.

Arie P (0), 15 jaar geleden

Carphunter,
Hartelijk dank voor de raad en de uitleg van het losmaken van de massakabel na het testen. Omdat alles tegenwoordig electronisch aan elkaar gekoppeld zit en het een het ander kan beinvloeden, (voor de leek niet te volgen), sluit ik niets uit en zou je dus best eens gelijk kunnen hebben. Alleen, ik rijd op gas en het is nog een oude installatie die dus ook op gas start, tenzij ik hem met de hand overschakel op benzine. Het euvel doet zich in beide gevallen voor. Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden.
Nog even een vraag. Als ik dat relais vervang, moet ik dan het dashboardkastje er uit slopen?
Graag nog even een antwoord.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Carphunter]Ik persoonlijk zou het zoeken in het relay van de benzinepomp (die het dichts bij de zekering zit) zit achter het dashbordkastje kost ongeveer € 12,50, dat je ongeveer 200/300 meter kunt rijden komt doordat er nog wat benzine in je caburator zit. probleem komt vaker voor

Dat de monteur je massa even los doet dat doet hij om je computer te resetten dit is de gemakelijke methode.[/quote]
Het verhaal van benzine in de carburateur gaat niet op want het is een monopoint injectie.

Hans

Carphunter (0), 15 jaar geleden

Inderdaad Hans ik vergiste mij even.

Arie P ik zou ook even het calibertje dat in een van de slangetjes achterop de inlaatspruitstuk (links achter) controleren of die nog open is het komt vaak voor dat het binnenste van dat slangetje verpulverd en dan werkt de mapsensor (links boven de kachelventilator) bij de motorruimte niet meer of niet naar behoren ik heb ook een gelijkwaardig probleem gehad stappenmotor vervangen (op aanraden garage)helaas geen succes daarna het slangetje vernieuwd (denk om het calibertje) calibertje terug geplaatst in het slangetje en daarna geen problemen meer gehad.

sytze (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat dacht je van een bdp sensor? Zo klinkt het wel.

Sytze

Carphunter (0), 15 jaar geleden

klopt Sytse die was ik nog vergeten

Michel4 (0), 15 jaar geleden

Ik heb exact hetzelfde probleem ook gehad met mijn 460 1.8, was wel een versie met carburateur. Echter de opbouw van het monopoint injectie systeem op het gecombineerde in- en uitlaatspruitstuk is hetzelfde (het grote verschil is dat de injectie elektronisch geregeld is, terwijl de carburateur mechanisch is). Na twee jaar zoeken en ergeren het vervangen van vele onderdelen, zoals de benzinepomp, pakkingen, filters, slangen, en een peperdure carburateurrevisie bleef het warmteprobleem aanwezig. Uiteindelijk bleek een simpel haarscheurtje in het inlaatspruitstuk de boosdoener. Dit ging pas bij toenemende hitte zodanig openstaan, dat de motor begon te hikken en af te slaan, met name in de zomer en bij stevige belasting in bergachtig terrein. Na dichtlassen van het spruitstuk (was niet duur) en plaatsing van nieuwe pakkingen was het probleem verholpen!

Tip: controleer de spruitstukpakkingen en je spruitstuk nauwkeurig en onder hete omstandigheden.

Arie P (0), 15 jaar geleden

Beste Michel,
dit komt mij voor als een hele plausiebele verklaring voor het probleem. Al vast heel erg bedankt voor deze tip.
Zoals de meeste Volvorijders behandel ik mijn auto erg zachtzinnig doordat ik een bezadigde rijstijl heb. Daarom wordt de motor vrijwel nooit extreem heet. Als hij maanden lang prima loopt en ik met pakweg 120 KM een lange afstand rijd, dan denk ik vaak, wat is het toch een confortabele car. Maar met de caravan durf ik vanwege dat euvel niet de bergen in, want ik moet er niet aan denken dat hij op een berghelling ineens afslaat met de "sleurhut" er achter. Dat euvel kan zich op de meest ongelegen momenten openbaren en...weg is het tevreden gevoel!.
Enfin, ik zal hem wat meer op zijn staart trappen om hem uit te dagen, zodat hij zijn geheim prijs geeft. Als dat het geval is, dan laat ik het je zeker weten.
Toch nog even een vraagje: Hoe heeft men dat scheurtje kunnen localiseren, en is het in een speciaal lasbedrijf gelast, of gewoon in een garage?
Arie Pronk.

Michel4 (0), 15 jaar geleden

Dag Arie,

de oorzaak werd gevonden, doordat alle andere mogelijkheden uitgesloten, danwel vernieuwd waren. Hoe men toen bij hete motor het scheurtje heeft kunnen localiseren, dat weet ik niet (meer), wellicht met remmenreiniger? Het lassen (schijnbaar een speciale techniek) is vervolgens gedaan door een garagebedrijf bij mij in de buurt. De wagen heeft het vervolgens gewoon goed gedaan en nog jaren rondgereden (later bij een nieuwe eigenaar). Misschien dat jij dezelfde oorzaak hebt en dat het euvel bij demontage van het (ook koude) spruitstuk zichtbaar is. Succes ermee!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.