Sinds twee maanden een irritant probleem. Soms start de auto niet, startmotor draait gewoon rond maar de motor slaat niet aan.
Het probleem doet zich onafhankelijk van warm/koud weer voor. Kan soms 8 keer goed starten, en dan ineens niet. Afgelopen weekend ANWB erbij gehaald, want kreeg hem niet meer aan de praat.
Die keek of er wel een vonk van de bougies kwam, en ja hoor, start meteen. Vervelend probleem, want als hij 'wel' start kun je niets meten.
Motor uit laten lezen door kennis, heeft code 343 (=fout in brandstofpomp of hoofdrelais). Heb verder nooit problemen met brandstoftoevoer, de auto rijdt lekker. Dus we willen eerst zeker weten dat het niet de startonderbreker is. Maar nu de vraag: hoe bouw ik die uit?
Het is een knipperend ledje, je houdt er 2 sec een magneetsleutel tegen, en je kunt starten. Klopt het dat dit ding de startmotor en brandstofpomp onderbreekt?
Ik weet niet of deze dingen achteraf zijn ingebouwd, of standaard aanwezig zijn in volvo's van dit bouwjaar.
groeten, Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is achterafinbouw!
Ik denk de rhenix defect of de bobine,is een geheel,maar de bobine kun je los vervangen.
Ramon,
Waarom denk je aan de bobine/rhenix terwijl foutcode 343 aangeeft als ik vragen mag?
Heb je hier ervaring mee?
grt Wouter
18 jaar
onderbreking branstof pomp er af halen
[quote=novita]onderbreking branstof pomp er af halen[/quote]
Okey, dat ga ik dan eerst proberen. Ik kan de draad achter de onderbreker maar een kort stukje volgen, ik zal meer van het dashboard moeten verwijderen. Klopt het dat de startonderbreker de onderbreking maakt bij het relais? Volgens mij zit het relais voor de pomp achter het handschoenenkastje.
18 jaar
klopt.
ik dacht grijs rood op 87
[quote=novita]klopt.
ik dacht grijs rood op 87[/quote]
ik heb het dashboard kastje verwijderd, en daarachter zat de unit van de startonderbreker (Siemens). Deze onderbrak niet draad 87 (inderdaad grijs/rood), maar een enkele dunne grijze draad (ik dacht op 86).
Heb eerst een ander relais geprobeerd (geen succes). Draden doorverbinden zou wel even klussen zijn, en zit dikke zwarte tape omheen, plakt aardig. Dus dan moet ik eerst een stuk van de draadboom strippen.
Maar... er zat vlak voor de onderbrekingsunit ook een zekering, 5A. Die zag er niet zo lekker uit, plastic gebroken en verbinding leek heel zwak. Ik heb er eentje ingestopt van 7.5A, en ja hoor, meteen starten :)
Kan natuurlijk een toevalstreffer zijn. Als hij deze week weer weigert, dan verbind ik alsnog de draden door. Kan het kwaad de 7.5A zekering te laten zitten in plaats van 5??
18 jaar
kleine update: zekering was niet het probleem, nog steeds af en toe slecht/niet aanslaan.
Twee weken geleden startonderbreking voor de pomp verwijderd en draden doorverbonden: geen problemen meer gehad :)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar