Vorige week heb ik een Volvo 440 (1994) 1.8i GLE automaat gekocht. Mijn eerste auto, en hij rijd echt super. Er staat 159.000km op de teller en de auto heeft een beurtje gehad (en olie verversing) bij 157.000km.
Alleen ik heb een probleem. Zodra ik wil afremmen en bijna tot stilstand ben gekomen begin de auto te schokken. De automaat wil natuurlijk zachtjes vooruit, en de remmen willen remmen. Zou het kunnen dat de remklauwen stroef gaan, of dat er iets afgeregeld moet worden? Of zou het aan de automaat en diens automatische koppeling liggen? Heb er niet al teveel verstand van.
Het is vrij logisch dat ie een beetje zou schokken (heel licht), maar hij doet dat dan alsof een auto afslaat (dat soort gevoel). Mij lijkt dat dat minder kan.
Als ik heb geremd en gewacht voor het stoplicht, en hem weer in D zet dan komt ie ook iets minder soepel op. Toevallig maakte de auto vanmorgen bij een laag toerental (toen de motor koud was) een zoemen geluidje, wat verdween toen de motor warm was.
Verder rijd de auto hardstikke goed, de automaat schokt niet tijdens het schakelen (dat gaat lekker soepel).. ook de kickdown werkt perfect.
Ik hoop dat iemand suggesties heeft, zodat ik weet of het probleem ernst ja of nee.
Alvast bedankt,
Mvgr, Sherwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
automaat,wil je niet teleur stellen ,maar dit is een bekent hta probleem.
doet hij het in de achteruit goed?,dan licht het aan de bak
Nou het is mijn eerste automaat, heb hiervoor altijd in moeders auto gereden (schakel). Maar ben even met de auto naar een kennis geweest die altijd volvo's en automaten heeft gereden en het is gewoon normaal.
Dit komt omdat ik ooit een keer in een BMW 525 heb mogen rijden (en dat is een iets andere soort automaat), dus dacht ik dit niet zo hoorde (wel dus).
Als ik bijna stil sta moet ik gewoon meer gebruik maken van de N. In zijn achteruit, vooruit en vanzelf opkomen doet ie perfect!
Dus het is geen probleem,
Toch erg bedankt.
Mvgr, Sherwin
18 jaar
wat jij wil,het is niet normaal om de n te gebruiken tijdens rijden
Klopt dat weet ik.. maar als je zowat stilstaat wel lijkt me, anders blijft die koppeling toch wrijven? Dat is wat ik bedoel.
Mvgr
18 jaar
hij loopt stationair vrij,er is dan geen aangrijping v/d koppeling.
dit is ook gedaan voor de 340cvt rijders,die wilden geen kruipende auto.
probeer het in de achteruit,als de koppeling dan vrijloopt is je bak defect
hij loopt stationair in zijn vrij, hij blijft netjes klinken en rond de 1000 rpm. Achteruit doet ie ook goed. dit is de fijnste auto die ik heb gereden tot nu toe, alleen ik rij pas sinds een goede week automaat.. en het is logisch dat als de versnelling in D staat en je staat bijna stil dat de auto vooruit wil en dat je dan niet half moet remmen (wat ik dus gewend was).
maar toch hardstikke bedankt,
18 jaar
Is het een cvt bak,zoja,snel verkopen dan maar weer!
@ramon9285, die cvt's rijden toch lekker, ik vind ze veel beter rijden als een 4-traps automaat (ze gaan alleen niet zo lang mee), maar je moet er wel "normaal" mee rijden.
De cvt's zijn eigenlijk ontworpen voor motoren van maximaal 1400 cc.
Hoew weet ik of het een cvt is ja of te nee?
Het is een 1994 440 GLE 1.8 E2 automatic
Mvgr
18 jaar
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
het begint door te dringen,hta bakken is rotzooi
Ik denk ook dat tie daarom weg gedaan is.
Er zitten kosten aan te komen.
En die zijn hoog aan een automaat.
18 jaar
[quote=Sherwin]Hoew weet ik of het een cvt is ja of te nee?
Het is een 1994 440 GLE 1.8 E2 automatic
Mvgr[/quote]
Schakelpook PRNDL = CVT schakelpook PRND32 = 4traps automaat
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar