Onlangs gereviseerde turbo en koppakking laten monteren ivm noodloop en kromme cylinderkop.
na deze reparatie zit er een resonantie in de motor tussen 2000-2200 toeren in alle versnellingen.
Meest voelbaar in versnelling 1,2 en 3 bij normaal/ snel optrekken. Bij zeer rustig optrekken is deze trilling niet voelbaar.
Bij stationair draaien hobbelt de motor licht tussen de 2000-2200 toeren.
Garage geeft aan dat dit ouderdom is en geen kwaad kan, maar dit probleem is na de reparatie ontstaan...
verder vervangen:
4 gloeibougies
olie
koelvloeistof (was donker, maar geen olie)
Wat zou dit kunnen zijn?
Verstuivers? compressie?
Update:
Ik heb nu 1 verstuiver die diesel lekt, Koelvloeistof niveau dat daalt en wat nat diesel aan de voorkant van de motor en aan de voorkant in de rand tussen cilinderkop en motorblok.
Garage heeft het koelstysteem al onder druk gezet maar heeft geen lekkage kunnen ontdekken..
In combinatie met trillen denk ik nu dat het vervangen van de koppakking niet goed is gebeurd.
Hoe kan getest worden of de koppakking goed gemonteerd is?
V50 2.0D kinetic '05 322000 km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of de koppakking wel of niet juist gemonteerd is , is eigenlijk alleen maar te zien , door hem te demonteren als er geen verdere redenen zijn.
Koelvloeistof verlies is structureel , en niet uitwendig ?
Als hij niet uitwendig lekt en je raakt toch kwijt , is de kop/pakking een verdachte.
Koelsysteem kun je laten controleren op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Verstuiver lek en andere problemen , ik zou toch nog eens met de reparateur gaan praten om tot een goede oplossing te komen.
Timing kan ook nog verkeerd staan van de distributie bv.
De oorzaak van het trillen/resoneren tussen 2000 en 2200 toeren is gevonden!
Een pakking van de luchtinlaat boven op het motorblok was lek. Na reparatie is de trilling weg.
Waarschijnlijk kon de lekte de pakking bij de hoge drukopbouw van de turbo bij dit toerental.
Volgens de garage was de kit niet meer goed en is deze vervangen. (moet dit niet altijd bij het demonteren van dit deel?)
De oorzaak is gevonden nadat ik terug ben gegaan naar de garage omdat:
- de voorkant van het motorblok vet was (olie wat samen met de lucht uit de luchtinlaat geblazen werd?)
- een deel van de pakking van de luchtinlaat op de motor zichtbaar afgebroken was en uitstak.
(Helaas werd alleen de klacht dat hij trilt bij 2000 toeren niet serieus genomen en moest ik eerst meer bewijs verzamelen)
Status overige problemen:
Van de verstuiver is de afdichtring vervangen (brandplaatje noemde de garage het maar volgens mij is het een metalen ring). Afwachten of het nu dicht is.
(moet dit niet altijd gebeuren bij demontage?)
De lekkage van de koelvloeistof is volgens de garage te wijten aan een slecht afdichtende dop (slechte rubbers). Deze is vervangen. Ook even afwachten wat dit doet. Een liter koelvloeistof in een week kwijtraken via de dop lijkt mij echter niet echt reeel.
9 jaar
Oude pakkingen terug zetten ? is vragen om problemen.
Bij een kromme kop wordt deze gevlakt en worden normaal alle dichtingen/pakkingen vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar