Hallo,
Ik heb een V40 uit 2002 op benzine, het betreft een 1.8 (GEEN GDI). Vandaag is de motor uitgevallen tijdens het rijden. Vervolgens wilde hij niet starten. Nadat de auto een paar uur stil gestaan had, startte de motor weer en liep hij normaal stationair. Vervolgens viel de motor wederom uit, had nog geen kilometer gereden.
Sinds twee weken is het lampje van brandstofsysteem / mileusysteem gaan branden. De eerste keer is het lampje vanzelf uit gegaan. De tweede keer is de auto vervolgens bij de dealer uitgelezen en toen werd er een storing waargenomen op de lambda sonde. Storing is vervolgens gereset en de auto reed zonder problemen. Voordat de auto vandaag uit viel had ik de tank vol gegooid. Wanneer de tank overigens helemaal gevuld is wil hij in de eerste 10-20 km weleens stotteren. Dit gaat dan over en de rest van de tank geen problemen.
Wie weet waar dit aan kan liggen?
De auto heeft overigen 205.000 gereden en onlangs is de nokkenaskettingspanner vervangen.
Ik hoor graag van jullie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je probleem in je brandstofpomp zit.Deze zit in je tank. Ik heb dit ook eerder gehad en bleek de soldering van de draad van het pompje af en toe wel/niet contact te maken.
Ps wat veel vaker gebeurt is dat het andere draadje van je vlotter eraf ligt en je tankmeter niet werkt.
Hallo Herman,
Mijn tankmeter werkt gewoon. Het stotteren en inhouden is alleen wanneer ik net getankt hebt, dit is dan slecht enkele seconden. De rest van de tank kan ik gewoon probleemloos rijden. Sinds kort geeft de auto een storing op de lambda sensor. De auto is eerder nog nooit uitgevallen.
13 jaar
Klinkt als lucht in de leiding.
13 jaar
Zou de storing van de lambda sonde hierdoor kunnen komen? Oplossing een andere tankdop of zit er mee werk aan?
13 jaar
Je zou inderdaad een andere tankdop kunnen proberen, en de Lambasonde zou denk ik misschien er op kunnen reageren aangezien die het mengsel controleerd en als door de lucht in de leiding deze niet klopt geeft hij een storing aan, maar dit weet ik niet zeker hoor, ik ken wel mensen die een klein gaatje in de tankdop hebben geboord die ook dit probleem hadden.
13 jaar
Ik ruik trouwens ook een sterke benzinelucht in de auto. Ik ga eens kijken voor een andere dop. Alvast bedankt voor je tip!
13 jaar
Heb inmiddels nieuwe bougies en luchtfilter. Ongeveer een week geleden begon de auto ook stationair slecht te lopen. Het toerental steeg naar 1500 en zakte onder de 800, nadat ik de tankdop eraf haalde hoorde ik een hoop gesuis. Vervolgens verdween het onregelmatige toerental. Vervolgens weer de dop erop gedaan en de tank zoog vacuum. Je hoorde de benzinepomp tikken. Vandaag een nieuwe tankdop gehaald en het is al minder. Zit er buiten de dop nog ergens een ontluchtingsslang of iets dergelijks??
13 jaar
Sterke benzinelucht was afkomstig van de benzinepomp. Om de pomp heen op de bovenkant van de tank lag benzine. De plastic ring kon ik nog een paar slagen vaster draaien.
13 jaar
Als je en getik hoord wanneer de benzinepomp draait is die wel waarschijnlijk op zijn laatste been. Probeer ook eens de brandstofpomprelais te vervangen. Succes!
13 jaar
Het getikt is om de paar seconden, als ik dan de tankdop eraf haal is het over. Vanmiddag de tank vol gegooid en dop dicht gedraaid, na nog geen kilometer begon de motor een paar keer te stotteren, bij het stoppen voor de overweg sloeg de motor af en wilde hij niet starten. Vervolgens de auto weggeduwd en daarna de tankdop eraf gehaald. Auto startte daarna weer en reed weer normaal. Ligt dit aan de pomp of de ontluchting? Of zit er nog iets van een ontluchting in de brandstofpomp. Waar zit het brandstofpomprelais??
Groeten
13 jaar
Ik denk zelf dat het maar toeval is dat na het los draaien van de tankdop dat de de auto weer start. Ik had een 850 met precies hetzelfde klacht had, even stotteren en dan uitvallen. Ik dacht eerst aan de startonderbreker omdat bijna iedere keer dat ik had gewacht tot dat de lampje weer begon te flitzen en de onderbreker erop deed wilde de auto weer starten. Start onderbreker had ik ertussen uit gehaald maar de probleem was niet opgelost. Ik had ook een compleet nieuwe ontsteking systeem gemonteerd maar dat hielp ook niks. Ik had een relais van de sloop voor 5 euro opgehaald een ik was gelijk van de probleem af. Ik kan niet beloven dat dit jou probleem oplost, maar het is wel de moeite waard om te proberen.
De brandstofpomprelais in en V40 weet ik niet zeker, nog nooit op een V40 onder de motorkap gewerkt, maar in een 850/V70/XC zit het onder de motorkap in de zekeringkast aan de bestuurders kant. Als ik me niet vergis was het nummer 103 of 106 bij mijn 850 en het was groen, maar ik heb ook wel rood gezien. Op mijn 850 stond het er ook op, 'brandstofpomprelais'. En nog een, de bekrachtigings relais(correct me if my dutch isn't 100%) op een 850 zit die op de radiateur bevestigt aan de passangiers kant, grijs.
Succes!
13 jaar
Had jij dat ook net nadat je net getankt had?? Vorige week liep hij stationair niet goed, nadat ik de dop eraf haalde had dit effect. Het toerental herstelde zich en hij liep weer normaal stationair. Wanneer ik toen de dop er weer op draaide en even wachten begon het weer opnieuw. Ik ga morgen dat relais even opzoeken. De bekrachtigings relais, waar dient die voor??
Groeten
13 jaar
De bekrachtings relais is ook voor de brandstofpomp. Ik reed met dit probleem voor maanden... In het begin leek het alleen problemen te geven als de benzinetank bijna leeg was, dus ik had de tank altijd boven 1/2 vol. Op deze manier had ik er wekenlang geen last van. Ineens begon het weer, af en toe, maar bijna altijd nadat ik had getankt moest ik eerst ong. 5 minuten wachten voor dat ik de auto kon starten. Toen de immobilizerunit ertussen weg gehaald maar dat hielp niks. Op een gegeven moment viel het uit om de 5 tot 10 minuten en ik besloot om de auto te parkeren. Uiteindelijk was het deze forum (Ruud) die mij had aangewezen om de relais eens te proberen. Ik had beide relais tegelijk vervangen, maar had de relais van in de zekeringkast weer terug gezet om uit te sluiten precies welke de probleem had gegeven. Die bleek idd de boosdoener te zijn.
Maar daarbij maakte mijn brandstofpomp geen klik geluid en ook had ik geen gesis als ik mijn tankdop los maakte...maar voor de rest klinkt jou probleem erg bekend.
Toen de auto werd uitgelezen hadden ze geen foutmelding ivm de stationair regelklep? Als ik in jou situatie was zou ik de relais vervangen, foutcodes laten reseten en na een stuk rijden weer laten uitlezen.
Ruik je nog steeds een sterke benzine lucht in de auto?
Ik hoop dat je snel van je probleem af bent en weer snel een beetje vertrouw in je voertuig kan krijgen.
13 jaar
Het is al weer een tijdje geleden. Heb inmiddels mijn tankdop vernieuwd nog geen verschil. Ook las ik op internet dat het mogelijk te maken had met de EVAP filter (koolstoffilter) voorige week bij de garage geweest. Deze hebben de klep die er voor zorgt dat de dampen weer de verbranding in worden gebracht losgekoppeld zodat de dampen gewoon de lucht in gaan zoals bij oudere auto's. Deel van de problemen is nu opgelost. Hij loopt weer netjes en de tank zuigt niet vacuum. Wel heb ik nadat ik van de week getankt had een korte hapering gevoeld. Van de week even uitlezen of er nog meer storingen zijn. Probleem is deels opgelost. Wordt vervolgd.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar