Mijn probleem zit hem bij een hoge snelheid.
Zodra ik boven de 80km/h ga en zeker boven de 100km/h, dan zie ik de wijzer tot vlak voor het rode gedeelte stijgen.
Blijf ik onder de 80km/h, dan is er geen probleem.
Ook niet als ik stil sta voor langere tijd met draaiende motor !!!
Ik heb inkiddels de temperatuurschakelaar en de thermostaat vervangen.
Tot op heden blijft het probleem zich voordoen.
Iemand enig idee, wat er meer mee aan de hand kan zijn ?
Alvast bedankt.
Marten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Slaat de koelfan wel in als ie zo warm is?
Sytze
Hallo Sytze,
De fan doet zoals die het moet doen.
Slaat aan als de wijzer ongveer 3/4 is en als ik de motor uit zet draait die nog even na.
Eerst in zijn hogere snelheid en kort daarna in zijn rustige snelheid !
Ik ga er vanuit dat de koeling wel in orde is.
Gezien het alleen voorkomt op hogere snelheid !
Het enige wat ik nog wil vervangen uit ouderdom, is de radiateur.
Gezien hiervan de koelribbels poreus zijn.
Ik weet niet of dit al direkt invloed heeft op het koelen !
Marten
18 jaar
koelfan slaat normaal nooit aan onder het rijden,gedeelte van radiator blijft waarschijnlij koud(verstopt)
Zou idd eens voelen of de radiateur wel helemaal warm wordt. Als de auto op bedrijfs temperatuur is moet de radiateur helemaal egaal warm zijn. En als ie toch al slecht is dan zou ik hem eerst maar eens vernieuwen. Heb nog een donor 440 staan, dus als je wilt.......
Sytze
je hebt grote en kleine radiateurs,zit verschil in.
Dan moet Martin ff de blokmaat geven dan zien we het gauw genoeg. Maar dan moet ie eerst wel ff de reacties lezen ramon!
Sytze
Ja,dat is wel handig.
Ik heb het vorige week nog gecontroleerd.
De radiateur wordt egaal warm !
Daar zal het ook niet direkt aan liggen !
Ik zal de maten eens opmeten, heb geen idee of dat dit de grote, of de kleine is.
Marten
18 jaar
[quote=novita]koelfan slaat normaal nooit aan onder het rijden,gedeelte van radiator blijft waarschijnlij koud(verstopt)[/quote]
Of dat de fan constant draaid tijdens rijden weet ik natuurlijk niet.
Dat zal afhankelijk zijn van de temperatuur.
Maar ik had het over het moment dat de auto stil staat !
Ik krijg de wijzer dan ook niet verder dan net over de helft !
Zoals het zou moeten wezen.
Het treed echter alleen op bij een hogere snelheid, dan schiet de wijzer tot bijna het rode gedeelte !
Marten
18 jaar
rijd met een behoorlijk hoog toerental in de 2 versnelling(weinig rijwind is geen koelling)als de temperatuur oploopt probeer dan met de kachel op warm en de blower of de temperatuur zakt,dan is het inderdaad een koelprobleem.
je kunt hem ook nog uitlezen in het motormanagement(andere temp sensor)als 123 er instaat is hij te heet geweest
@ novita, het is een B18KPD, carburateur dus.
@ marten77, Het probleem zoals jij omschrijft kan 2 dingen zijn, radiateur verstopt = vernieuwen of het andere, namelijk een massaprobleem.
Dit is een meer voorkomend probleem bij B18kpd (vooral op gas).
De oplossing voor dit probleem is het reinigen van de massakabel die vanaf de accu via het binnenscherm en chassisbalk naar de versnellingsbak loopt, kabel demonteren en reinigen, plaatsen waar hij vastzit aan de auto blankschuren en met nieuwe boutjes en ringen vastzetten, ook de dunne massakabeltjes reinigen.
Zit toevallig de steun van de gasinstallatie bij de massakabel geschroefd (orgineel volvo) ??
sorry,maar 1992?
overjarig modelletje dus.
Ja novita, dat was mij ook al opgevallen. Had ook niet een paar maanden later op kenteken moeten komen, want dan had ie een probleem gehad bij de jaarlijkse keuring. En volvo-specialist, wat heeft die slechte massa met het te heet worden te maken. Je doelt waarschijnlijk op een massa die niet helemaal 0 is, en dan vervolgens als onjuiste parameter fungeert??? Maar de schakelaar die de fan doet inslaan zit toch in de radiateur?
Sytze
@ sytze, het is de temperatuurmeter die omhoog gaat (soms tot in het rood), NIET de temperatuur !!!
Het is een bekend 440/460 verschijnsel (bij mij tenminste).
De oorzaak is spanningsverschil tussen motor (= massa temp.zender) en carrosserie (= massa temp.meter) en de electronica achter de temp.meter/tankmeter (vierkante printplaat in het instrument)
En bij een orginele Volvo-gasinstallatie zat de verdampersteun bij de massakabel achter de accu geschroefd, nog meer overgangsweerstand, en maar zoeken in het begin naar onverklaarbare oplopende temperatuurmeters.
Maar het kan natuurlijk ook de radiateur zijn die dicht zit, en dan is het WEL de temperatuur die omhoog loopt !!!
massa kabel is inderdaad een bekent probleem,zowel motor massa als dim massa,deze zit links boven het dashbord in de hoek(4 kabels op massa strip)
en ook de print van de benz en temp meter zoals volvo specialist al schreef.
Gut jongens, dat wist ik dus helemaal niet! Zo zie je maar weer, ging er gewoon van uit dat ie dus wel te heet was, maar idd, zoals jullie het zeggen ist zo duidelijk als 1+1! Alleen hoe is het dan met de rest van de sensors die met hun ene kant aan de massa van het blok hangen, om nog maar niet te beginnen over de startmotor, siddert de massakabel zo hevig dat die bij een zware massa vraag(bij starten)dan wel goed massa maakt? Of start ie gewoon op 10 volt? Nou wil ik het weten ook!
mvg,
Sytze
heb verlies van meer dan 2volt gemeten tijdens start
Aha!!! Dus een startmotor die kapot lijkt doordat ie langzaam draait kan ook nog wel eens.................
Man wat is dit toch een prachtsite........
Sytze
meerdere keren door anwb gebracht met conclusie startmotor defect.
massa reinigen en vast zetten.
goede reis en tot ziens
Jongens bedankt voor jullie suggesties, ik kon helaas niet eerder reageren !
Ik ga zo en zo die massakabel schoonmaken en nogmaals mijn radiateur controleren,
of dat die egaal warm wordt.
Ik laat het zo snel mogenlijk weten.
Marten
18 jaar
Koper is duur he....
Dus besparen autofabrikanten daar ook graag op.
Als de auto wat ouder wordt zullen de massa cantacten van de kabels naar het chassis door de verschillende metalen een weerstand ontwikkelen op de bevestigingsplaats door de verschillende electrolitische eigenschappen van koper/blik etc.
Bekend verschijnsel in antennes, en ook in pijpleidingen waar RVS en staal opelkaar aansluiten, daar las je met een overgangselectrode.
Bij flenzen van staal met RVS bouten moet een isolatie pakket worden gebruikt, anders gaan de RVS bouten roesten door de galvanische spanning die door de verschillende metalen wordt opgewekt.
Mijn bus is nu bijna 6 jaar oud, heb uit voorzorg alle belangrijke massa punten losgehad/gereinigd.
Voorkomen is beter als storing(en) onderweg ;)
als je alle verbruikkers aanzet dus je kachel,achteruit verwarming,lampen etc etc gaat dan ook de temp;omhoog zoja kijk maar eens naar de aardes.
18 jaar
als je de slang vanaf je moterblok naar je kachel ziet lopen zit daar een messingschroef dat is de ontluchting.
draai deze eens open en vul bij totdat er vloeistof uit de schroefgat komt.
tevens is het een bekend euvel bij de 440 dat de kachel verstopt ,deze zou ik eerst controleren en doorblazen en niet met een compressor aub maar gewoon de slang aan de mond en krachtig blazen stroom er dan vloeistof uit is het weer ok .
uitleg de kachel zit op een laag punt hierin verzamelt zich vaak vuil resten.
en dan heb je geen goede doorstroming naar de pomp ook verzamelt er zich vaak veel lucht op het eerst genoemde punt.
dit alles bijelkaar kan de doorstroming ernstig belemmeren.
heb dit ook aan de hand gehad heeft me mijn automaat gekost die zat ook nog verstopt en die was ik vergeten.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar