Sinds kort eigenaar van S80 MY2002 170Pk LPG Vialle. (Gekocht bij de volvo meneer in nuland, waarvoor alleen maar lof.) Bij aankoop brandde het motormanagement lampje deal bij ophalen lampje uit. Je raadt het al lampje een dag later weer aan. (btw geen melding uit te lezen)
weekje mee rond gereden benzine / lpg. Op Benzine gaat lampje soms weer spontaan uit en dan weer aan. Op LPG slecht eenmaal uit zien gaan.
Deze week is geconstateerd dat het mengsel te rijk was geweest. Bij controle benzine injectoren waren er een paar nat deze zijn vervangen samen met een lambda sonde. Lampje uit en bleef ook uit. Ineens na stop en even later start weer aan. Testkast eraan nu mengsel te arm. Luchtmassa meter vervangen en alles weer gereset. (ETM was met grote beurt 500 km eerder al gereinigd)
Helaas 's-avonds lampje weer aan.
Nu zijn we in de denktank beland. Heeft er nog iemand goede ideeen?? 3 weten meer als een laat staan heel internet :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je lof over die meneer in Nuland gaat nog wel een keer over denk ik. Ik snap je lof nu al niet want je hebt al enkele berichten op problemcar gezet. Heb je geen garantie.
De meest voor komende problemen zijn gasklephuis defect of(luchtmassameter maar die is al vervangen als het goed is) rempedaalsensor dan werkt de cruise control ook niet of soms niet.
Als de gasklephuis is loopt de auto niet vloeiend dan lijkt het soms of je een koppige ezel hebt die ineens voorruit wil en dan weer niet. Er zijn natuurlijk ook minder extreeme gevallen.
Uiteindelijk kan het ook nog zo zijn dat de kleppen gesteld moeten worden zie topic v70 kleppen stellen die je zelf ook geplaatst hebt.
Klinkt negatief, heb je ervaringen met dat bedrijf? Maarre cruisecontrol werkt goed (trouwens rempedaal met motormanagement vind ik apart, had ik niet bedacht), luchtmassameter is al vervangen, kleppen zijn al gesteld. Gasklephuis zou nog een optie kunnen zijn (wat is niet vloeiend lopen?) als de reinigings actie niet voldoende is geweest (of het ding gewoon stuk is) en ja alles is al onder garantie gebeurd.
19 jaar
Door de rempedaalsensor kan een foutcode optreden in de abs unit en in de motorregeleenheid. Het gevolg is meestal dat de cruise control niet werkt. De gasklephuizen gaan nog al eens stuk en daardoor slechte prestaties niet goed of onwillig reageren op het gaspedaal. Het is maar een idee want het kan ook totaal iets anders zijn maar dat zijn de meest voorkomende gevallen.
Dank voor het meedenken. Ik zag op meerdere forums dat het gasklephuis nogal eens een sprobleem is met name bij de turbo motoren. Ik denk dat de volgende optie danook het gasklephuis vervangen is en evt. het motormanagement zelf (dit laatste was bij mijn vorige auto van dat andere zweeedse merk de boosdoener die ongeveer dezelfde symptomen had, zou het aan de rijder liggen :) ).
19 jaar
Motormangement vervangen is geen optie het is vrijwel nooit een probleem wij hebben er enkele vervangen maar dan liep de auto niet meer en was er geen comminicatie meer met de regeleenheid.
Het is dus weggegooid geld.
Oke, helder. Na de recente reeks wissels lijkt het lampje nu in ieder geval op benzine uit te blijven, als dat zo is dan is op benzine het probleem uit de wereld en houden we het lpg deel over. stap voor stap komt de oplossing dichterbij.
19 jaar
Opgelost. Nadat in totaal vervangen is:
Voorste labda sonde
Luchtmassameter
Verstuivers
controle valse lucht
Inlaatpakking
achterste labda sonde
- Tot zover weinig effect
toen vervangen
"ecp" klep (heet misschien anders maar zit bij radiator en doet iets met de carterventilatie)
- Dit hielp, nu bleef in eerste instantie het lampje uit, in ieder geval op benzine. Na enige tijd ging het weer aan op LPG.
De oplossing bleek te zijn een afdicht dopje waar bij een turbo een leiding op zit en die uitkomt in het carter. Dit dopje bleek te zijn verdwenen. Dopje is nu gemonteerd en lampje is en blijft uit.
Het stationair bij gasloslaten is nu ook goed. Daarvoor was het zo dat als je je gas losliet dan ging de automaat bij ca 70km in een soort van vrijloop waarbij het toerental to ca 5 a 600 daalde. Bij het maken van een bocht op de snelweg merkte je dat dus ook duidelijk in de stuurbekrachtiging. Als je dan weer gas gaf dan versnelde de auto normaal.
Als je op een stoplicht afreed en hetzelfde deed dan zag je het toerental aardig heen en weer gaan tussen de 600 en 1100 totdat je stilstond, Dan drraide de motor ca 900.
Na repartie valt de motor niet meer weg naar 600 tpm, en heb je dus met bochten geen last meer. Als je nu op een stoplicht afrijd dan zakt het toerental op een gegeven moment naar 1100 en dan zie je de bak schakelen waarbij je het toerental gelijdelijk van 1100 naar 900 ziet zakken om dan weer naar 1100 te gaan enz totdat je stilstaat. staitonair nu ca 800-850.
Het geheel bak/motor werkt duidelijk beter samen, geen vreemde toerental schommelingen of zo.
Dus, meerdere mensen verdachten de ETM maar uiteindelijk was die het dus niet. Hopenlijk heeft iemand hier iets aan die wellicht hetzelfde fenomeen heeft.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar