Volvo C70: motormanagementlampje en inhouden/bokken tijdens optrekken +-250

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: T5 2.3

Sinds enige tijd heb ik problemen met mijn volvo c70 T5 uit 2001.

Het begon met erg traag reageren op het gaspedaal en schokkend rijden tijdens gas geven. Dit werd vermoedelijk veroorzaakt door het beruchte gasklephuis van magnetti marelli, dus het gasklephuis laten reviseren door de dealer bij ACtronics. Hierna was het probleem van het schokkend optrekken en traag reageren op het gaspedaal weg, maar kwam er een nieuw probleem bij.
Tijdens het starten van de auto loopt hij erg hoog stationair +- 2000 rpm en zakt vervolgens naar de normale waarde van rond de 800-900 toeren en blijft hier zonder te schommelen.
Tijdens het rijden echter trekt hij in bijna elke versnelling rodn de 2500-3000 toeren erg traag en schokt hij ook alsof de benzine op is. In een wat hoger toerental komt rijd hij wel weer soepeler maar nog steeds is hij nog lang niet zo snel als hij zou moeten zijn (lijkt wel alsof de turbo niet werkt).
Eerste onderzoek bij de dealer kwam uit dat de lambdasonde voor de kataysator stuk zou zijn. Heb deze inmiddels vervangen maar probleem blijft hetzelfde. (de vervangen lamdasonde zat niet in een volvo doosje maar in een doosje van bosch, maar bij uitwisselen bleek dit een identieke sensor te zijn nummers etc exact hetzelfde).

probleem is dus nog niet opgelost, IS ER IEMAND MET SUGGESTIES?????

volvoc70T5rijder

Geplaatst door volvoc70T5rijder (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo C70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

vleeuwen (0) PRO, 13 jaar geleden

eerst uitlezen kijken welke storing er in staat...!

volvoc70T5rijder (0), 13 jaar geleden

heb vandaag de storingscode uitgelezen.
Er stond één foutcode in en wel de volgende:
P1171
hoeksensor 2 voor gasklepaandrijving
G188-onaannemelijk signaal.
Heb deze fout gereset en heb er vervolgens 2 km mee gereden.
Heb hoge start toerental is weg maar tijdens het rijden bokt hij nu veel meer in lagere toerentallen.
wel lijkt hij wat hoger in de toeren wat meer vermogen te hebben dan voorheen.
ik verwacht dat het motormanagement lampje binnen afzienbare tijd wel weer aan zal gaan.
Kan het mindere vermogen komen doordat de auto in de noodloop zat of zoiets? Dit zou namelijk het mindere vermogen wel verklaren.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ben je heel zeker van die omschrijving? Dat is namelijk een VW/Audi omschrijving van de fout.

volvoc70T5rijder (0), 13 jaar geleden

Ja, de code heb ik zelf afgelezen en letterlijk opgeschreven.
Het juiste merk auto is ook geselecteerd op het apparaat.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Welk apparaat? En waar komt de omschrijving van daan?

volvoc70T5rijder (0), 13 jaar geleden

de omschrijving stond in het display van het apparaat.
Ik weet zo niet wat het merk was van het uitleesapparaat.
Is dit belangrijk dan?
volgens mij dwalen we af van het probleem.
Het probleem is namelijk nog steeds aanwezig en 2 aug. gaat hij weer naar de dealer.
Graag had ik zelf nog iets kunnen uitsluiten of vervangen voordat ik er bij de dealer weer heel erg duur aan moet.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, dat apparaat is wel belangrijk. Die omschrijving bepaalt naar welk onder deel je gaat zoeken.
En welk onderdeel het ook is, Volvo noemt het geen "G188". Dat is een VW/Audi benaming.
Voor het nummer (P1171) maakt het apparaat niet zo veel verschil.

volvoc70T5rijder (0), 13 jaar geleden

ok dus de omschrijving zoals afgelezen is een niet geheel correcte.
het apparaat was een: MaxScan VAG 405

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Das duidelijk, een op VW (Vag-groep) gricht apparaat. Dus omschrijving voor fabrieks-specifieke fouten ook VW.
Ik houd het op een brandstof mengsel probleem. Dan kan een defecte luchtmassameter zijn, of valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

volvoc70T5rijder (0), 13 jaar geleden

Na veel zoeken en advies van velen de luchtmassameter maar op de gok vernieuwd.
PROBLEEM OPGELOST!!
Ik kan eindelijk weer genieten van een autoritje!!
bedankt voor de hulp!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo C70 of stel zelf een nieuwe vraag.