In mei 2011 aangeschaft en vanaf het begin het oranje lampje...
6 Maanden Bovag garantie, maar het heeft mijzelf toch wel eea gekost, en zeker qua tijd!
Telkens terugkerende codes(via Bosch uitleesapparatuur)
640a
643a
140a
Wat is er vervangen/gedaan:
slangetje vervangen vooraan motor
nokkenaspoelie
nokkenasversteller
distributieriem spanrollen en waterpomp
motorflush en nieuw filter
en vorige week:
inlaatbuis druksensor(vooraan de motorkap)
De laatste betreft storing 140a en deze komt telkens terug.
3 dagen geleden sprong hij aan, na verwisselen druksensor en gisterenavond, na 80 km in totaal ermee gereden te hebben, ging t lampje uit tijdens het starten.
Ik weet t niet meer. Heb de bovag garage verzocht om m uit te laten lezen bij dealer of een andere oplossing, maar tot op heden geen bericht gehad.
Wie zou mij kunnen helpen? Waar moet men zoeken, waar moet je aan denken?
Ik heb ook al gevraagd of het aan een lambdasonde zou kunnen liggen, maar daar was, vlgs hun, geen sprake van....
nog even toevoegen,
Motor/auto loopt verder prima.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heel bot en zwart/wit: niet repareren betekent dat de auto niet aan de verwachting voldoet en ontbinding van het koopcontract.
Verder moet alles onder garantie gerepareerd worden, wat tijdens de garantieperiode GEMELD is (ook al is de reparatie een jaar later).
Je hebt dan wel schriftelijke bewijzen van een en ander nodig.
Lid van de ANWB? Neem contact op met de juridische dienst.
heb inmiddels contact gehad met garage.
Hij gaat de auto helemaal laten onderzoeken.
We wachten af.
12 jaar
Voor wat het waard is: http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-s...
640A - Camshaft control, intake Faulty signal
643A - Camshaft control, intake Signal too low OF Signal too high
140A - Mapsensor signaal??
Volvo codes zeggen mij niet zoveel, maar het lijkt op een fout in de nokkenas regeling en een fout op de map-sensor.
Map-sensor zou je moeten kunnen controleren in live data, dus dat moet te vinden zijn.
Anders een keer de codes met EOBD/OBD2 lezen, die zijn misschien wat duidelijker.
284: ECM-140A Sensor voor absolute luchtdruk in het inlaatspruitstuk (MAP). Onjuist signaal, B5244S
Afdrukken
Informatie over storingscode (DTC) ECM-140A
Toestand
De motorregeleenheid (ECM) meet de druk in het inlaatspruitstuk met behulp van een sensor.
De storingscode (DTC) wordt opgeslagen als de motorregeleenheid (ECM) waarneemt dat de sensorwaarde te veel afwijkt van een berekend model.
De storingscode (DTC) wordt vastgesteld bij een vast motortoerental boven 1100 omw/min en met de motor op bedrijfstemperatuur (>70 °C).
Vervangende waarde
Waarde van de luchtmassameter (MAF) wordt gebruikt.
Mogelijke oorzaak
Contactweerstand in de connector
Defecte slangconnector
Beschadigde sensor voor de absolute luchtdruk van het inlaatspruitstuk.
Storingsbeeld
Storingslampje brandt
Slechte reactie van het gaspedaal (AP).
284: ECM-640A Nokkenasresetklep. Onjuist signaal, B5244S
Afdrukken
Informatie over storingscodes
Toestand
Wanneer de motorkoelvloeistoftemperatuur boven 80 °C ligt en de motor heeft langer dan 2 minuten gedraaid, controleer dan de FEITELIJKE en GEWENSTE waarden van de nokkenasaanpassing van de motorregeleenheid. Indien deze waarden te veel afwijken (ongeveer 10 krukas° gedurende langer dan 15 seconden) terwijl er gelijkmatig wordt gereden, dan interpreteert de motorregeleenheid dit als een storing en wordt ECM-640A opgeslagen.
Vervangende waarde
geen
Mogelijke oorzaak
Onjuist signaal
nokkenasriem is van zijn plaats gesprongen op het tandwiel
lage oliedruk / slechte oliekwaliteit
defecte resetklep
mechanische storing in de eenheid voor variabele klepbediening
Storingsbeeld
onregelmatig stationair
toegenomen uitstoot
643a zegt me zo niets.
Bedankt voor jullie input!
Ik zal het meenemen en laat weten hoe het afloopt.
12 jaar
Vandaag de auto teruggekregen, nadat hij twee dagen bij de garage heeft gestaan.
Men heeft geconstateerd dat de carterventilatieslang helemaal poreus en hard was.
Het inlaatspruitstuk hebben ze nagekeken, omdat deze er toch af moest, en die was verder in orde.
Slang vervangen en codes gewist/gereset; dat alles was weer een paar uur werk...
Gelukkig voor mij nog steeds garantie!!!
Ik hoop dat alles nu opgelost is.
Touch wood...
12 jaar
15 Kilometer nadat ik de wagen bij de garage had opgehaald...PLING...
Hij springt weer aan.
Vanmorgen uit laten lezen en het was weer code 140A.
De afgelopen keer is ook nog een nieuwe software update uitgevoerd, met verruiming van de toleranties.
We zijn allen verbaasd!
De garagehouder zal er voor zorgen dat hij er alles aan doet om t opgelost te krijgen.
Pfff, om moedeloos van te worden.
Maar ik ga nu eerst op vakantie een weekje en daarna zien we weer verder.
12 jaar
Voor wat het waard is: een paar jaar geleden heb ik ook een motormanagementprobleem gehad met mijn S80 2,5 TDI. Na drie jaar zoeken bleek het vaccuumslang naar de turbo by-pass klep te zijn gescheurd.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar