Volvo S70: Motorstoring Volvo S70 2.5 D

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 d

Hallo!

Ik ben de trotse eigenaar van een mooie volvo S70 2.5 D uit 2000. Enkele dagen geleden ging na het starten van de motor het motorstoringslampje branden. de auto trekt ook niet meer zo vlot weg. Volgens de Volvo dealer heeft het met de luchtmassameter te maken.

paar dagen later ben ik bij een Volvo specialist geweest voor de foutcodes (eerste keer vergeten te vragen)

Foutcode: ECM 000b Mass Air Flow Sensor.

Bij het controleren blijkt dat de distributieriem naar de brandstofpomp aan het afrafelen is. (zwarte stofplukken)
Deze riem zit er nog maar 42000 km op en de vorige ging ook al niet lang mee 30000 ongeveer!

Verklaart wel waarom de auto slecht start en soms ook afslaat.

Heeft iemand een idee waarom deze zo snel slijten bij mijn S70? Volgens mij horen ze 60000 km mee te gaan.

En heeft die foutcode met dit probleem te maken?

Heb Luchtmassameter nog geen jaar geleden vervangen. Is LMM zelfde als Mass Air Flow Sensor?

Ideeen/opmerkingen/suggesties/oplossingen erg welkom!


Alvast bedankt!!!

mvg,

Benjamin

FlyingElmo

Geplaatst door FlyingElmo (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

De orginele Volvo riemen hoeven pas om de 120.000 vervangen te worden !!
Ik zou alle riemen en hun timing eens laten controleren, slecht trekken en foutcode luchtmassameter KUNNEN als oorzaak een verkeerde nokkenastiming en/of een verkeerd inspuittijdstip hebben !!

FlyingElmo (0), 13 jaar geleden

Hoi Volvo-Specialist,

bedankt voor je snelle reactie

Ja de distributieriem van krukas naar nokkenas is 120.000 km volgens specialist 'brandstofriem' om 60.000 km.
60 dzd vind ik persoonlijk ook erg kort. Maar mijn S70 vreet ze op denk ik want ze gaan wel erg snel.

Durf niet te zeggen of de riem en spanrol etc. die er nu op zit originele volvo onderdelen zijn. aangezien het door universeel bedrijf is vervangen.
(had weinig keuze in garage. stond stil in middle of nowhere)

Weet u of Mass Air Flow sensor zelfde is als Luchtmassameter?

met vriendelijke groet,

Benjamin

Highway (145) PRO, 13 jaar geleden

[quote=FlyingElmo]Weet u of Mass Air Flow sensor zelfde is als Luchtmassameter?[/quote]
Ja, dat is het zelfde vertaal het engels maar eens naar nederlands.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Benjamin waarschijnlijk is de waterpomp niet vervangen en de pouley staat aan de getrokken kant van de distributie. Hierdoor loopt de riem tegen de plastic kap. Hopelijk zijn we/jij nog op tijd om dit te vervangen. Succes.

FlyingElmo (0), 13 jaar geleden

Hallo Punt,

bedankt voor je reactie!

Bij +/- 280.000 km (huidige kmstand 311.000) is een olielekkage aan distributiezijde gerepareerd(volvo specialist). Daarbij is ook de waterpomp vervangen. 'Pompriem' om het maar even zo te noemen zit aan de andere kant van het motorblok.

Vorige keer dat riem geknapt was kwam door een kapotte spanrol ( slechts 28000 km) Wat deze keer de boosdoener is (42000 km) heb geen idee!

note: Ik heb na problemen met pompriem, na montage door universeel autobedrijf, deze dynamisch laten afstellen door volvo dealer.

gr.

Benjamin

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Stond ik even niet bij stil. Die beschermkap kan je wegnemen om te zien of de riem deze raakt. De riem wordt aan beide zijden geleid ,misschien is een van de randen scherp. Riem is los te koop wel voor vervangen even de wielstanden merken en achterste looprol niet verstellen dan is de timing zoals hij was. Voorste rol spannen pijl in V merk. Groeten.

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=FlyingElmo]de distributieriem van krukas naar nokkenas is 120.000 km volgens specialist 'brandstofriem' om 60.000 km.[/quote]
Ook de pompriem moet om de 120.000 km en kunnen dit ook makkelijk halen !!

De 60.000km interval van de pompriem was voor de allereerste riem die op de allereerste 850 diesel lag (14 jaar geleden ongeveer !!)

Wat de oorzaak van het snelle slijten is weet ik zo niet, maar mogelijke oorzaken zijn: een scheef zittende looprol of spanrol, riem te los of te strak, een riemspanner die niet goed werkt, looprol of spanrol die te zwaar loopt, verkeerde montage (monteren zonder de spanrol en looprol los te maken), enz enz......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S70 of stel zelf een nieuwe vraag.