Een paar jaar geleden ging het motorstoringslampje branden met de melding Emissies service vereist.
Dit gebeurde na een wasbeurt met bodemreiniging (misschien toeval)
De wagen loopt verder prima.
Na controle bij de garage vertelde men dat dit een hele dure reparatie ging worden, men kon met uitlezen niet precies zien wat het was.
Mogelijk dat er 1 lambdasonde niet goed was, maar het had geen invloed op het lopen van de motor. En dat klopt de wagen loopt prima.
Nu is de storing spontaan bijna een jaar weggeweest en nu al weer ruim een jaar aanwezig.
Bij elke beurt wordt de storing gereset maar is na 200m. rijden al weer terug.
Wat zou dit nu toch kunnen zijn?
Wie zou mij willen/kunnen helpen (of op weg helpen) om dit op een niet al te dure manier op te lossen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat het lampje brandt wil niet zeggen dat dit exact dezelfde storing is.
Er zijn honderden redenen waarom het lampje aan gaat.
Eerst maar eens uit (laten) lezen, dan heb je een idee wat er aan de hand is.
Ik heb de wagen in onderhoud bij XXX
En elke keer wordt de storing uitgelezen en niet verholpen.
En nu?
15 jaar
Andere dealer/garage zoeken?
Ja precies, ik zoek dus een goed adres waar men mij wel kan helpen. Garage of slimme hobbyist
Weet jij er een, waar men goede ervaring heeft met het oplossen van dit soort storingen
Uit de gesprekken die ik had met de chef werkplaats is het mogelijk 1 van de 2 lambda sondes achter, mogelijk een draadbreuk of slechte stekkerberbinding. Maar welke kant van de auto het was is niet te zeggen en mogelijk dat de uitlaat gedemonteerd moet worden.
Wat zou verstandig zijn?
Zou er ergens een mogelijkheid zijn om de auto uit te lezen, op de brug te zetten en metingen uit te voeren.
Dan weten we wat er stuk is. Ik krijg de indruk van mijn garage dat de uitlezing namelijk nu niet precies genoeg is.
Ik wil het best gemaakt hebben, maar geen grote kapitalen aan kwijt zijn.
Zelf ben ik electronicamonteur, ik vind dus dat er eerst gemeten moet worden. bedrading, sondes, enz.
Is er een schema te krijgen, waar de kabelloop op staat, waar de sondes precies zitten enz. Wat de meetwaardes moeten zijn.
15 jaar
Uit het feit dat je zegt dat er lambda sondes voor en achter de kat zitten, blijkt dat de auto voldoet aan de EOBD-regels.
Iedereen met een beetje scanner kan zo'n ding uitlezen (in ieder geval de motor).
Eerst maar eens de exacte fout-codes boven water halen en dan verder kijken.
Ik ga achter de codes aan, dank je wel voor het advies.
Ik rijd wel eens langs een andere garage om de juiste codes boven water te krijgen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar