close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S80: schokkend optrekken (bij gas geven 80/90 of cruiscontrol-acceler

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9

Volvo S80 2.9 AUT Comfort.
Als ik een vrachtwagen nader en de auto in snelheid laat terugvallen en vervolgens naar links wil om in te voegen of als ik (stevig) accelereer (op de autosnelweg) gaat de auto pendelen als de auto in zijn "5"staat (andere versnellingen lijkt dit niet te gebeuren). Aantal sec. 100 % vermogen, dan aantal sec. valt vermogen/aandrijving weg, etc. etc., terwijl ik het gaspedaal in de zelfde stand hou.
(Dit lijk beter te zijn als de gaspedaal minder ver ingedrukt is)
Tevens accelereren met cruisecontrole van +/- 30 km/h naar 80 km/h gaat niet goed, dit gaat goed tot ongeveer 80 km/h dan is er (natuurlijk) wat overshoot (tot +/- 90), waarna vervolgens het toerental gaat variëren en de auto in snelheid terugvalt = remmen op de motor omdat er geen acceleratie is. Dan ineens is er weer acceleratie een aantal sec. enz.
Tevens bij snelheid vanaf +/- 140 km/h is snelheid maken niet mogelijk, soms pakt auto heel even 2-3 sec. snelheid op en daarna weer toerental omhoog en geen trekkracht/aandrijving meer. Gevolg is dat snelheid afneemt i.p.v. toeneemt.

Er is geen storingsmelding

Op het eerste gezicht lijkt mij dat dit veroorzaakt wordt door een sensor/opnemer – heeft iemand een idee waar ik een oorzaak kan vinden.


Kan best wat hulp gebruiken.
Bert.

Geplaatst door

BertSnelweg (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het probleem klinkt alsof de lock-up van de automatenbak niet lekker meer is, deze pakt op de hoogste versnelling en zorgt ervoor dat je een prise-directe aandrijving hebt ( automatische koppeling wordt dan vastgezet). Zoals ik het nu aanhoor lijkt het alsof de bak aan het pendelen is tussen lock-up en vijfde versnelling, Maar dit kan ik vanop afstand niet juist beoordelen. Hiervoor zal even een proefrit gemaakt moeten worden door een monteur, die kan je dan misschien de juiste diagnose geven.

Groeten Marcel.

hellbat 0
badge

15 jaar

Toch nog eens even wat geprobeerd tijdens het rijden, en het lijkt erop dat het alleen gebeurt
als het gaspedaal voorbij een bepaald punt komt, bijna beneden...
Dit zou wel eens het kick-down punt kunnen zijn.
Auto remt dan op de motor i.pv. te accelereren en dan ineens accelereert de auto gedurende een paar seconden enz.

Het is een constante en daardoor goed te reproduceren, dat geeft wellicht een beter beeld.

Groeten Bert.

BertSnelweg 0

15 jaar

probeer eerst eens een ETM en TCM upgrade.
ETM is je elektronische gasklephuis waar je dus nieuwe software voor krijgt en tevens de ECM (motorregeleenheid) update.
TCM is je transmissie control module die dan word voorzien van de nieuwste software met de nieuwste aanpassingen.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de tips,
maar ik heb nog even geduld gehad en daar kwamen diverse storingen naar voor
dit alles bleek te komen door een aantal slechte soldeerverbindingen in de ABS eenheid
deze eruit gehaald, losgemaakt en aansluitingen gesoldeerd.
Probleem is niet meer opgetreden (enkele weken reeds) was eerst bij elke hobbelige weg of korte bult/drempel.

BertSnelweg 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.