Volvo V70 2012: Na paar dagen stilstand, slecht starten V70 Bi-fuel

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5254T10, Motorinhoud (cc): 2600, Vermogen (kw): 170

Onze V70 Bi-Fuel ( benzine/LPG) start slecht op benzine na een paar dagen stilstand. Het lijkt erop dat hoe langer hij stilstaat, hoe langer het duurt voordat hij aanslaat. Het duurt dan van bijv. 5 seconden na 2 dagen tot ca. 10 seconden na 5 dagen voordat hij loopt.
Ik heb ook al geprobeerd om constant op benzine te rijden, zodat hij niet hoeft over te schakelen op LPG, en dus het LPG systeem als mogelijk probleem uit te sluiten, mocht er bijvoorbeeld een afsluiter open blijven staan.
het betreft een V70 2.5T, B 5254 T10 . 170kW ( 231pk).
Onderhoud volgens het boekje.

Hans T

Geplaatst door Hans T (15) , lid sinds 4 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (2880) PRO, 4 maanden geleden

Als je auto eerst eens 3-5 keer op en van contact zet voordat je start .
Als het beter is heb je een brandstofdruk probleem , brandstof loopt weg of via pomp of via injectoren.
Gooi een 2 blikjes cleaner bij de brandstof en kijk of dat wat veranderd.
Hoe is de compressie en de klepspeling ?

Hans T (15), 4 maanden geleden

2 Blikjes injector cleaner heb ik er al in gekieperd, en vervolgens de tank grotendeels achter elkaar leeg gereden => geen verschil..
Bij compressie probleem zou hij altijd slecht moeten starten, dat is niet zo.
Brandstofdruk was ook al iets van een idee van mij.
Met de huidige symptomen lijkt het er idd min of meer op dat de benzine terug de tank in loopt, en hij de leiding eerst moet vullen voordat hij genoeg heeft om te starten.
Zit er een terugslagklep bij de benzine opvoerpomp in de tank ?

kaleido 1 (2880) PRO, 4 maanden geleden

In principe is de pomp zelf de terugslagklep.

Hans T (15), 4 maanden geleden

OK, dan zullen we de 3-keer-op-contact-zetten methode eens proberen..
Ik hou je op de hoogte.

Hans T (15), 4 maanden geleden

ik heb ook al gezocht naar een (extern) benzine filter, welk wel vermeld staat op onderdelen sites, maar zou niet weten waar het op de auto zou moeten bevinden.
Voor de volledigheid : het is een BW III ( met deze motor, 2.5T, 231pk, 2010-2012)

kaleido 1 (2880) PRO, 4 maanden geleden

Onderdelensites zijn onbetrouwbaar qua aanwezigheid van items.
Voor zover ik weet is het filter onderdeel van de pomp.

Hans T (15), 3 maanden geleden

Nu een paar keer geprobeerd met eerst 2 of 3 keer alleen op contact zetten en vervolgens starten.
Maakt geen verschil, hij start even slecht.
Ik hoor de brandstof opvoerpomp ook niet lopen bij alleen op contact zetten.

Hans T (15), 1 maand geleden

Update: Ik meet een lekstroom van 3,5-4A ( bij stilstand met losgekoppelde accu, en de multimeter tussen de klem en de accupool), en dat is dus niet goed.
De accu (varta Silver Dynamic 85) is na 2 jaar en 2,5 maand kapot.
Gemeten laadspanning 14,88V

Hans T (15), 1 week geleden

Na wat analyseren en met de Vida experimenteren, zijn we erachter dat het probleem in de hangende EVAP klep zit.
Als we hem een aantal keren aansturen met de vida, slaat hij meteen aan, ook na een paar dagen stilstand.
Alleen om nu aan een bijpassende EVAP klep te komen ( buiten de dealer om) is weer een andere uitdaging.
Ik heb hem er nl. nog niet uitgehaald, omdat hij een beetje "ingegraven" onderin naast de accubak e.d.
Het zou dus gemakkelijk zijn om een nnummer te krijgen, zodat we het hele handeltje geen 2 keer uit elkaar hoeven te halen.

Ik zou zeggen : roept u maar.

P.S. De lekstroom zakt na een paar minuten weg, wat ook zo hoort te zijn blijkbaar. :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.


"topic" // resources/views/layouts/app.blade.php