Heb onderhand van verschillende kanten wat info over nokkenassen ontvangen (heel veel cijfertjes die geinterpreteerd moeten worden).
Vanwege een aanbieding richt ik mij eerst maar op een nokkenas type V.
Ook hier wil ik van de deskundigen graag wat info:
* wat voor performanceverbetering geeft deze tov de standaard M-nokkenas. trekkracht in lage toeren, in hoge toeren; PK's , koppel
De V-as komt uit een B230E, blijft de verbetering beperkt tot het meerverogen van de B230E tov de B230F
* een V-as zou je een op een kunnen uitwisselen met de standaard?
dus zonder verdere aanpassingen: de V-as komt dus uit een B230E, krijg ik geen problemen met het motormanagementsysteem van de B230F (1989)(met 2.4LJtronic )?
*Is er wat te zeggen over de te verwachten "loop". Heeft een andere as invloed op bv het nu nog steeds schudden van de motor bij stationair draaien?
Zo,al weer heel wat vraagjes op de (vroege) ochtend.
Nu de antwoorden nog................
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Abel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik geloof dat dat type V ook wel VX3 wordt genoemd en deze is standaard gemonteerd in 940's met B230FB motor. Het is een wat hoogtoerige nokkenas die vooral vanaf 3500tpm erg mooi werkt. Het blok klinkt veel minder rauw als met D of M nokkenas. (130PK) de lifthoogte is geloof ik 11,2mm en dat is vrij veel
Voor auto's met LH2.2 en 2.4-jetronic.
De H-nokkenas is ook een vrij pittige nokkenas en is te vinden in de B23E en B230E met K-jetronic inspuiting. (ook 130pk)
Je kan ze mechanisch gezien 1 op 1 uitwisselen van 7/9- serie naar 2/3-serie maar andersom wordt lastiger: een nokkenas uit een 240 en 360 heeft geen verdeler aandrijving (sleuf achterop) en de 700/900 hebben dat wel nodig. Dus je kan de nokkenas uit de 900 wel in de 240 kwijt. Wel netjes kleppenstellen.
Om ook het juiste nut ervan te hebben moet je ook de bijbehorende computer gebruiken. De auto zal wel rijden maar het niet optimaal doen, ook mogelijk problemen met CO etc.
Het schudden van de motor heeft veel vaker van doen met versleten/gebroken motorsteunen of met slecht afgestelde kleppen.
Kijk ook eens op het forum van www.volvo700vereniging.nl , op die site staat vast ook wel een lijstje met nokkenastypen en specificaties ervan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar