Volvo 245: Start- en stationair problems 245 met B230F

Bouwjaar: 1989

Nou, vanavond de injectoren maar weer verwijderd om te zien of de o-ringen misschien niet goed afdichten.
Ik heb de o-ringen licht met vaseline ingesmeerd, zodat ze "goed op hun plaats vallen". Een kapje van een injector bleek doormidden, deze heb ik meteen door een nieuw, iets afwijkend exemplaar, vervangen. Dit laatste zal niet de oorzaak zijn van de zich nu voordoende problemen:

*het starten gaat nog steeds moeizaam
*het uitlezen van de storingen gaf nu (weer) een 1-2-1 (iets met luchtmassameter geloof ik)

Ën het nieuwe verschijnsel nu:
*het stationair toerental "jojoot" onregelmatig van normaal stationair naar zo'n 1500 rpm

het resetten van de computer geeft geen wijziging.

Ik heb op elders op het forum al wel wat gelezen, maar kom er even nog niet uit!

245GL 1989 B230F LHjetronic 2.4



Wie weet wat??

Groet,

Abel

abel doornbos

Geplaatst door abel doornbos (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 245? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Remi9433 (0), 18 jaar geleden

hmm als ik het goed herrinner dan heb je in de luchtslang een motortje zitten die de lucht aanvoer regeld
ik heb dit euvel ook gehad bij een 440 2 liter multipoint injectie en daar van was deze stappenmotor vervuild hij draaide dus niet goed meer rond
zat ook veel speling op de as
ik heb deze motor toen vervangen en het probleem was verholpen


Groetjes

Remi

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Luchtmassa maters geven wel eens problemen.
Zoals je de klacht omschrijft durf ik bijna te zeggen dat de luchtmassa meter defect is.

abel doornbos (0), 18 jaar geleden

Op weg naar de zaak vrijdagavond, waar ik ruimte heb om binnen wat te fixen, ging het ook onder het rijden met een “gevarieerd toerental”.

Maar goed. Ik heb de stappenmotor(dat is toch dat ding tegen het inlaatspruitstuk met een draaibaar messingkleurig schijfje) en de CIS klep losgehaald.

CIS-klep was brandschoon en goed gangbaar. Stappenmotor naar mijn idee wel wat vuil, maar toch niet zo erg; toch maar goed schoon gemaakt.



Was ook nog van plan het filter van de pump-in-tank te vervangen, maar dat vond ik even te veel werk. Bevordert misschien een wat rustiger stationaire loop??



Dus alles weer in elkaar gezet en… in een keer starten en een (bijna)goed toerental! (als vanouds licht variabel)

Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat dat beetje vuil de boosdoener was.

Ik had de accuminpool los gemaakt; wellicht is de computer in de juiste stand gereset?



Voorlopig ben ik tevreden.

==> Ik heb nu ook de connectoren die met de ontsteking hebben te maken losgemaakt en ingespoten met een contactreiniger; ook de bobinestekkers gereinigd.
En zowaar! Met merkbaar resultaat: stationair toerental is nu beter en de motor loopt rustiger!

Goed weekend!



Abel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 245 of stel zelf een nieuwe vraag.