740 Turbo diesel rookte veel de laatste tijd bij starten.2 gloeibougies stuk, allemaal vervangen, geen verbetering.Afspraak gemaakt om de verstuivers eens te gaan testen en compressie te gaan meten.Echter, 1 dag voor dat we dat zouden doen, is de klant gestrand.Auto liep nog wel, maar maakte veel herrie.Blijkt dat de nokkenaspoelie achter op de nokkenas(van de brandstofpomp aandrijving) is losgelopen.Weer op tijd gezet en poelie weer vastgezet, maar na 10 sekonden weer hetzelfde.
De poelie heeft een uitsparing voor een spie, maar op de nokkenas zit deze niet.Zit de poelie er min of meer konisch op en moet hij door de boutkracht op zijn plaats blijven?Of slijten deze poelies weleens, zodat de konische passing niet meer klemt.
Wie heeft dit al eens bij de hand gehad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou er een verkeerde poelie op zitten,ik vind het zo vreemd dat er wel een uitsparing zit maar geen spie.
Ik heb het idee dat er een konische poelie op hoort,maar als dat een poosje los heeft gezeten hoop ik niet dat de nokkenas beschadigd is.
Hans
Laatst een riempje gedaan van een AAB motor in een T4; wel een uisparing voor, maar geen spie.
Mogelijk dat je nokkenas en -poelie beschadigt zijn door de loszittende bout.
Er zit origineel geen spiebaan in de nokkenas en de poelie moet met de bout geklemd worden, zodat hij niet meedraait.er zit wat speling op het pasvlak en we hebben een neiuwe bout en poelie besteld.Zetten deze morgen weer goed vast met loctite en is dus nog even afwachten.
Vanmorgen de auto gestart, nadat we vrijdag de nieuwe poelie en bout weer hadden gemonteerd (met loctite vastgezet).Auto liep dit\rect, maar een heel erg lawaai.Zo te horen bij de brandstofpomp vandaan, maar kon ook nog wel uit het blok komen.Echter , na 5 minuten draaien stopte de motor ermee en bleek de nokkenas op 4 plaatsen gebroken.
Zal wel einde verhaal zijn, maar kan het niet echt verklaren.Zou de brandstofpomp zo zwaar kunnen gaan dat dit eerst de poelie lostrok en nu deze zeer vast zit de nokkenas? Of zou het net andersom zijn en de nokkenas bv krom zijn en de poelie daarom losliep?Durf er zo geen andere nokkenas op te plaatsen,want het is onzeker wat de oorzaak en wat het gevolg zijn.Advies hierbij is welkom, maar een ander blok is deze auto niet meer waard, al is de eigenaar er zeer aan gehecht.
Siem...krukaspoeli los??(krukasdemper contr...vulcanitatie)
Vastenok in krukas/distr.riemwiel weg/uitgeslagen
beide problemen komen voor
ps Bout moet vern.worden bij evt.vervangen distr.riem(350nm)
en ik heb reeds het geluk gehad en was klaar met een paar
stoters en nokkenas zonder demontage van de kop
ik had toen ook mijn twijfels over de pomp. Daar
bij deze motor het nokkenaswiel op het laatste stukje nokkenas
(ook in 4 stukken)ook los zat.
het oude nokkenastandwiel op een gebruikte nokkenas gemonteerd
zonder iets aan de pomp te doen ,en de zaak heeft weer z`n 50.000km gelopen.Distr riem was ook stuk (tanden weg)
Siem,
Dit is toch die 5 cilinder motor met dat korte riempje achter op de nokkenas?
Als de brandstof pomp zo zwaar zou lopen zou dan niet eerst dat aandrijfriempje breken.
Je kan toch voelen of de pomp zwaar loopt.
Hans
Hans dat is een 6 cyl.verder vind ik je redenatie niet verkeerd
in principe maakt het niet uit of het een 5 of 6 cyl is.
wat natuurlijk ook nog zou kunnen gebeuren is dat de distr.riem voorop stuk gaat bij moeilijk draaiende pomp en goed vastzittend
riemwiel achter op de nokkenas.Pompwiel(zelfde als wiel op de nokkenas maar dan wel met spie)
De omtrek van het distr.riemwiel voor op de krukas is kleiner
dan het riemwiel achter op de nokkenas(minder"belaste tanden")
dus ook minder sterk.
Dus ook eerder stuk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar