Volvo V70: olielekkage

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4/5cyl

Goedendag,
bij mijn V-70 is geringe olielekkage geconstateerd bij de achterste keerring van de krukas.
Nu lees ik op dit forum, dat een oorzaak een defecte carterontuchting kan zijn.
Er zijn echter verschillende verhalen hoe dit is op te lossen, variërend van een paar euro voor het vervangen van de vlamdover tot 3 uur werk ( met demontage van het inlaatspruitstuk )om de hele ontluchting te vervangen.
Wie kan mij vertellen hoe ik kan bepalen of de ontluchting inderdaad de boosdoener is en welke onderdelen dan vervangen moeten worden?
Alvast bedankt voor de reacties.

robhoogvorst

Geplaatst door robhoogvorst (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

zx9r (0), 11 jaar geleden

leg je olievuldop maar los op het vulgat...als hij danst bij lopende motor carterontluchting vervangen

robhoogvorst (0), 11 jaar geleden

Hoi, bedankt voor de reactie. Heb de aanwijzing opgevolgd. Als ik bij draaiende motor de vuldop losdraai, beweegt er helemaal niets, er is zelfs geen enkel luchtstroompje te bespeuren, ook niet uit het pijpje van de oliepeilstok als je die er uit haalt.
Kan ik er nu dus van uitgaan dat de olie- lekkage "spontaan" door slijtage is ontstaan en niet wordt veroorzaakt door een niet goed werkende carterventilatie?

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Dag Rob,

Komt de olie uit tussen de blok/versnellings bak? Hoeveel KM heeft deze gedraaid?

gr.,

Martin

robhoogvorst (0), 11 jaar geleden

Hoi, bedankt voor je reactie.
De auto heeft 90.000km gelopen.
De lekkage zit rechts, zo te zien dus niet aan de versnellingsbak, maar aan de distributiezijde.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Maar oorsprong is niet precies te localizeren? Komt het dan zo te zien weg van achter de distributie kap?

Indien wel, zit ik aan een kerring te denken, maar dan moet dat kapje los om te kijken welke.

Martin

robhoogvorst (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal, zeer bedankt voor jullie reacties.
Na het lezen van alle info heb ik de auto nogmaals op de brug gezet om een en ander nogmaals te bekijken.
Hierbij bleek dat het stellen van de juiste diagnose niet eenvoudig is en hoe gemakkelijk je op het verkeerde been gezet wordt!
De meeste olie bleek te komen van de rechterzijde, echter niet van de keerring maar van het oliefilter die van daar af een flink spoor aan de onderkant veroorzaakte. Iets vaster draaien en opgelost.
De geconstateerde lekkage aan de andere kant ( versnellingsbak) is veel geringer, het blok is daar wat vettig, maar geen druppels.
Ik blijf hiermee dus maar doorrijden totdat het te gek wordt en dan kan de keerring gelijk met de koppelingsplaat vervangen worden.
Ben wel gerustgesteld met o.a. de reactie van cris, dat de carterventilatie hier niet de boosdoener kan zijn.
Nogmaals hartelijk dank voor alle bijdragen, Rob

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Hallo Rob,

Het localizeren van en lekkage is altijd het eerste van belang. Goed gedaan, blij om te horen dat het eenvoudig viel op te lossen.

Bij 90K km zou het toch erg vroeg zijn in mijn ervaring dat de kruaskerring zou gaan lekken. Komt het niet misschien van hoger op het blok/kop?

mvgr.,

Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.