Volvo V70: slecht aanslaan bij warme motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5T

Vorige maand heb ik een G3 installatie laten inbouwen, net voor de inbouw ontstond een probleem tijdens de opwarmfase dat de motor stationair onregelmatig liep en vervolgens afsloeg. Naar aanleiding hiervan is de temperatuurzender vervangen (gaf warm 29 graden celcius aan) Probleem over? Net voor de inbouw weer een foutcode, P2188 mengsel te rijk bij stationair toerental, cilinderrij 1. Hierop heb ik het signaal van de luchtmassameter gecontroleerd en bleek te veel te varieren. Luchtmassameter schoongespoten, geen resultaat. Inmiddels luchtmassameter vernieuwd, in eerste instantie reageerde de motor goed. Code gewist en naderhand de foutcode inlaatluchtlekkage. Hierop was er twijfel over het inlaatspruitstukpakking, vernieuwd, geen resultaat. Alle vacuumslangen gecontroleerd en gaf geen resultaat.
Het starttoerental was laag, dus accu vervangen. Begin dit jaar heb ik de lambda sonde vervangen.
Tijdens de storing, het slecht aanslaan en het zagen van het motortoerental geeft het lambdasignaal een te arm mengsel aan > lambda 1,2. Op het moment dat de motor weer netjes strak loopt dan schommelt het lambda signaal rond de =1 en geeft de luchtmassameter een mooi strak signaal.
Inmiddels gasintstallatie opnieuw laten inleren, loopt mooier, maar probleem met aanslaan blijft, behalve met koude motor, dan loopt hij mooi strak. Het probleem doet zich voor tijdens momenten dat de motor op temperatuur is. Temperatuur probleem zorgt voor valse lucht? Wie weet wat er aan de hand kan zijn?
René

btr

Geplaatst door btr (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Gas en benzine beinvloeden elkaar. Als het ene systeem wat rijker staat dan het andere krijg je problemen.
Lees aan het eind van een rit eens de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" uit met ee EOBD-scanner.
Die moet op of vlak bij 0% zitten. Wijkt die sterk af dan is er een mengsel probleem op gas.
De volgende start wordt die correctie dan ook toegepast op benzine - ook al is de lambda nog niet warm.
Is de fuel trim sterk negatief dan te rijk gas mengsel. Bij sterk positief mogelijk te arm of valse lucht.

Alternatieve test: Zet zo'n 4 a 5 kilomter voor het einde van de rit de motor op benzine.
Slaat deze warm nu beter aan?

Op welke brandstof loopt de motor tijdens de storing met lambda 1.2? Gas of benzine?
Hoe heb je die lambda 1.2 vastgesteld? Met een gas tester?

btr (0) PRO, 11 jaar geleden

Beste Old ford,
Bedankt voor je snelle reactie. tijdens de test liep de motor gas. De lambda heb ik vastgesteld met een Co tester en verder heb ik de FSA van Bosch gebruikt om gegevens te controleren. Het zou heel goed kunnen dat er een verschil zit in het LTFT. Ik ga hier zeker naar kijken.
Bedankt. Je hoort van mij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.