auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo Amazon: Olieverbruik op revisiemotor P1800

Bouwjaar: 1965, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

De motor (B20E omgebouwd naar carburators) is 2000km geleden volledig gereviseerd (nieuwe zuigers, nieuwe veren, nieuwe kleppen,enz...). Ik heb een olieverbruik van meer dan 2l per 1000km. De carterventilatie is ok. Er komt slechts een beetje blauwe rook uit de uitlaat. De compressie op alle 4 de cilinders is ok. De kleur van de bougies is zoals koffie met melk. Er zijn geen lekken.
Ik verdenk de olieschraapveren die misschien vastzitten. Kan ik die loskrijgen zonder de motor te openen? Reinigen heeft niet veel zin denk ik want alles is nieuw. Iemand een idee?

Geplaatst door

volvop31 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is hij correct ingereden of ben je niet boven de 3000 toeren geweest en heb je per ongeluk ook nog eens een vol
synteet olie gruikt?
de veren zetten zich dan niet.

suc6

fast blue 166 0

17 jaar

als alles nieuw is zullen de schraapveren niet vastzitten
wat voor olie zit er nu in
de veren moeten inlopen en dat kan het beste met een inloop olie vraag hier over het bedrijf waar de revisie is gedaan
en soms worden de veren geplakt voor de montage af fabriek
met de olie komen ze danlos

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Bij het inrijden ben ik tot 5000t/min gegaan, wel de eerste 500km met volsyntetische olie (5W40). Dan ben ik naar het revisiebedrijf gegaan en heb ik er minerale 20W50 ingedaan op hun aanraden zonder onmiddelijk resultaat.
Kan het zijn dat ze na 2000km toch nog loskomen?

volvop31 0

17 jaar

Indien olieschraapveren vastzitten, is er iets niet goed. Ze horen gewoon hun werk te doen vanaf het moment dat de motor wordt gestart.

Is het blok gereviseerd door een "erkend" motorenrevisiebedrijf of is het een blok van VEGE?

Santa 0

17 jaar

Het is wel een erkend motorenrevisiebedrijf, ze zeiden wel van er nog een tijdje mee te rijden....
Wat ik wel eigenaardig vind is dat hij zo weinig rookt naargelang het verbruik.
Wie of wat is VEGE?

volvop31 0

17 jaar

VEGE is het wereldwijd bekende Nederlandse bedrijf wat voor alle merken revisiemotoren levert.
Kijk hier maar eens: http://www.vege.nl

Zit er garantie op de gereviseerde motor?

Ik kan je aanraden om je klacht alvast op schrift te stellen.

Ik heb namelijk zelf ook eens een motor, een 1.8 OHC Opel motor, "uitbesteed" aan een motorenrevisiebedrijf......

Man man man, wat een ellende! 't Kreng pingelde als een piano en DAT ZELFS op LPG...........

Na een half jaar met een kluitje in het riet te zijn gestuurd en 10.000 km verplicht op benzine te hebben gereden, uiteindelijk de knuppel in het hoenderhok gegooid en van dat bedrijf een blok van VEGE geeist.

Na flink morren deden ze dit toch en was het probleem direct opgelost.
Dit blok draaide zoals het hoorde............

Santa 0

17 jaar

Het feit dat het blok zo weinig rookt, kan ik ook niet verklaren. Ik heb 3 jaar ervaring met een Fiat Stilo Abarth die meer olie zoop dan Andre Hazes bier, maar de auto rookte niet en was nergens vet, OOK NIET aan de achterzijde.......

Je hebt GEEN olie in je koelsysteem..??

Santa 0

17 jaar

Eerst wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties.
Ik heb geen druppel olie in het koelsysteem. Wel staat er een lucht/oliekoeler op en Webers maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken. De montage hebben we zelf gedaan, het bedrijf is wel akkoord indien zij iets verkeerd hebben gedaan bv te groot geboord, dat zij alle kosten op hun nemen.

volvop31 0

17 jaar

Aha.............

Twijfel?

Je boort toch niet te groot??

De overmaatse maten zijn toch bekend?

En op die overmaatse maten zijn de zuigers en de zuigerveren en olieschraapveren weer berekend......

Indien je maar wat boort en er wat spul bij zoekt, krijg je malleur...

Kennis van het blok is een must om de zaak te kunnen reviseren!

Euvel bij die Fiat was (volgens de dealer: niet geheel ronde (dus ovale) cilinders...

Santa 0

17 jaar

[quote=volvop31]De montage hebben we zelf gedaan, het bedrijf is wel akkoord indien zij iets verkeerd hebben gedaan bv te groot geboord, dat zij alle kosten op hun nemen.[/quote]
zitten de zuigers wel goed om
en dan bedoel ik niet dat de drijfstangen boven zitten maar dat de voor zijde ook voor zit(merk op de zuigerbodem)
volgens mij zijn dit namelijk gedeacceerde zuigers

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Het is mijn vriend (zijn hele leven automechanieker) die de zuigers in het blok heeft geplaatst maar ik vind dit een uitstekende tip, alleen spijtig dat het blok er voor open moet.
Ik heb nooit gehoord van gedeacceerde zuigers, ook niet bij de B18/B20 motoren.
Bedankt.

volvop31 0

17 jaar

Hallo Willy,

Ben je er al achter wat het probleem was, ik heb namelijk precies het zelfde probleem met mijn amazon B18 zie bericht bij volvo-professional.

Gr. Dick.

Dick50 0

17 jaar

Hellas heb ik nog geen oplossing gevonden, heb er wel al 3000km mee gereden met nog altijd evenveel olieverbruik ( met minerale 20W50) en even goede prestaties. Ondertussen ook de compressie gemeten bij warme motor: alle vier: 15 bar.
Binnen enkele weken gaan we de motor opendoen en hopelijk vinden we iets abnormaals.

volvop31 0

17 jaar

We hebben de motor terug opengemaakt en er was niets abnormaals te zien. We hebben toch een ander soort olieschraapveren geplaatst en... probleem opgelost!!! Na (nog maar) 300km is het olieniveau niets gezakt dus ik kan nog niet zeggen hoeveel (of hoe weinig) hij nu verbruiukt.

volvop31 0

16 jaar

Wat was het verschil tussen de 2 soorten olieschraapveren ???

Ik denk de passing.........

Santa 0

16 jaar

De eerste veren waren uit 1 stuk, de nieuwe gelijken heel sterk op de "Perfect Circle"-veren Deze laatste waren spijtig genoeg niet meer leverbaar in deze maat. De passing was ok.

volvop31 0

16 jaar

Hallo volvop31,

Is het olieverbruik nu onder controle.

Het olieverbruik van mijn B20 in de amazon is nog steeds veel te hoog, ondanks vervanging van de klepsails. Ik ben bang dat de cilinderwanden zijn verglaasd. De compressie van alle 4 cilinders zijn goed 14 bar.

Dick50 0

16 jaar

Ja, gelukkig.
Het verbruik bedraagt nu minder dan 0,4 liter per 1000km en het zal (hopelijk) nog verminderen.

volvop31 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Amazon of stel zelf een nieuwe vraag.