close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo Amazon: aanhaalkoppel cilinderkopbout amazone

Bouwjaar: 1966, Brandstof: Benzine, Motorcode: B18

hallo mensen,

ik heb met mijn amazone B18 motor een defekte cilinderkop pakking, weet er toevallig iemand het aanhaalkoppel van de cilinderkopbouten voor deze motor, het zijn waarschijnlijk geen rekbouten, en dienen nog nagetrokken te worden?, is er iemand met ervaring met deze motoren die weet na hoeveel km dit het best gebeurt?
in afwachting
meeste dank, erik

Geplaatst door

de rick (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kopbouten in 3 fasen aantrekken:
1= 4 kgm
2= 7 kgm
3= 9 kgm

Daarna +/- 100 km rijden, koud natrekken op 9,5 kgm.
Let er wel op dat de boutgaten goed schoon en leeg zijn, en als je de oude bouten (het zijn wel rekbouten dus nieuw is beter) weer gebruikt deze goed kontroleren en het draad schoonmaken en licht invetten met kopervet.
De kleppen naderhand wel weer stellen.

Dick50 0

16 jaar

super, meeste dank voor uw reactie, klepspeling in en uitlaat 0.45 ? zit ik daar goed mee ?

groeten erik

de rick 0

16 jaar

Daar zit je goed mee, ik stel ze ook altijd op 0,45mm.
Denk ook aan de rubberpakking boven op de waterpomp die aansluit op de cilinderkop, die kan je ook beter vervangen voor een nieuwe.

Ben je er al achter wat de reden was voor de lekke koppakking.

Dick50 0

16 jaar

de pakking is op de derde cilinder doorgebrand, heb niet direct een oorzaak gezien, cilinder en cilinderkop gecontroleerd met vlaktelat, zijn nog mooi vlak, vorige eigenaar heeft motorblok vernieuwd, opgeboord enz., heb zelf een 5000 tal km erop zitten, ciliderkop is meschien niet nagetrokken geweest.
alles zit terug samen, en loopt opnieuw prima.
meeste dank voor uw informatie, als ik nog iets voor krijg, kom u het zeker te weten langs dit kanaal.

mvg erik

de rick 0

16 jaar

Graag gedaan, veel succes met de motor.

Dick50 0

16 jaar

De thermostaat is een 2weg klep. Als je hem dus'openslaat' gaat het achterste motorgedeelte te heet worden. Er zijn meerdere types thermostaten mbt openingstemperatuur. Zijn niet duur en een betere automaterialenhandel heeft hem gewoon liggen.
Waterpompen zijn net toereikend, weet zeker dat deze prima is en als je op lpg rijd zorg dan voor een dikkere radiateur.
Koelkanalen slibben wel eens dicht na zoveel jaar en niet op tijd de koelvloeistof verversen.
Vlak de kop niet te ver af mocht je willen vlakken. Natrekken na dik 100km is erg belangrijk, vergeet het niet.
Natrekken wil zeggen een beetje los en daarna op 9,5kgm.
Inderdaad, smerige boutgaten in het motorblok zorgt voor een verkeerd aanhaalmoment ondanks dat je een momentsleutel gebruikt. De kopbout loopt stroef waardoor de aantrekkracht te laag kan zijn.
Ontsteking niet te laat en LPG afstelling niet te rijk.
Veel plezier met je amazon, al lid van de volvoclub?
gr marcel Amazon combi 1966

marcel7031 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Amazon of stel zelf een nieuwe vraag.