Mijn 850 gebruikt veel te veel olie. Elke 800 à 1000 kilometer moet er wel een liter olie bij.
De vraag is nu natuurlijk wat daarvan de oorzaak kan zijn. Mijn vermoeden is de turbo, en wel hierom:
Na een paar minuten stationair draaien produceert de auto een flinke blauwe rookwolk zodra ik weg rij. De olie die langs de turbo lekt verbrandt dan.
Wat vinden jullie van deze diagnose? Klopt, of zijn er andere mogelijke oorzaken?
Nog wat aanvullende info:
- Compressie is in orde, en over alle cilinders vrijwel gelijk.
- Auto heeft nu 310.000km gelopen
- turbo is bij mijn weten nog nooit vervangen
- carterventilatie (bekend 850 probleem) is 50.000 km geleden helemaal vervangen. Zou kunnen dat die alweer vervuild is, maar dat is niet de oorzaak van de olielekkage. Ik weet dat het hoge olie verbruik binnen 10.000 km daarna er al was.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben nog even verder aan het zoeken geweest. Zou het olieverbruik en de rookpluim na lang stationair ook kunnen duiden op versleten klepsteelrubbers?
vastzittende of versleten zuigerveren kijk eens wat er gebeurt als je de olie dop er af haalt?
Het kan verschillende oorzaken hebben of het de turbo zou kunnen zijn weet ik niet of er moet dan meer aan te zien zijn. Informeer eens bij een turbo specialist.
waarschijnlijk turbo defect.
speling van de rotor controleren.
tip,uitlaat op turbo demonteren
Great minds think alike! :-)
Dat is precies wat we gedaan hebben.
Behoorlijk wat speling op de as, en de schoepen lopen al ietwat aan op het turbinehuis. Hij bouwt weliswaar nog netjes druk op, maar dit is toch einde oefening.
Bedankt voor het meedenken!
16 jaar
als ik jou was zou ik eerst een lektest uitvoeren om dan te beluisteren waar je het meeste een luchtgeluid
vandaan hoort komen. maar inderdaad met die km stand zou het klepsteelrubbers kunnen zijn en dan meestal
die van je inlaatkleppen.
Een lektest. Ik neem aan dat ik daarvoor naar een garage moet?
Ik weet in ieder geval niet wat dat precies inhoudt, of hoe je die uitvoert.
Normaal gereedschap heb ik wel, maar geen perslucht of iets dergelijks.
16 jaar
Lektest is een test op de dichtheid van de cilinders. Een cilinder met sesloten kleppen is nooit 100% dicht.
door een kleine druk op de cilinder te zetten met gesloten kleppen kun je dus de grootste lek te voorschijn halen.
Zo wordt bijvoorbeeld een lekke klep te voorschijn gehaald.
Dank voor de toelichting. In die richting had ik het ook al gezocht.
Maar dit lijkt me typisch iets wat ik niet zelf kan doen. Jammer, ik vind het erg leuk om doende steeds meer te leren. :-)
Nu nog een goede en betaalbare garage in Almere zoeken...
16 jaar
Nog bedankt voor het meedenken iedereen.
Kop is gevlakt, klepsteelrubbers vernieuwd, kleppen en zittingen opnieuw ingeslepen, en de turbo is vervangen.
Olieverbruik is daarmee gedaald naar 1 op 3.000. Nog steeds niet geweldig, maar de rest zat blijkbaar in de onderblok.
Verder geen actie meer op ondernomen (behalve op tijd olie bijvullen :-)
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar