Heren,
Ik heb afgelopen week een Volvo V40 1,9D 115 pk gekocht uit 2001 met 250.000 km.
Na aanschaf op de snelweg terug naar huis verloor ik vermogen en zwarte rook uit de uitlaat. Net toen ik wou stoppen hielt het roken op en de motor liep weer prima.
Een paar dagen daarna zag ik een olie lekken uit de egr buis! De vraag is uiteraard hoe de olie daar terecht komt. Wat blijkt de olie zit overal in het inlaat traject, vanaf de aansluiting van de carter onluchting in de inlaatbuis.
Stationair wordt er veel lucht uit de carteronluchting geblazen.
Mijn vraag is, betekend dit dat de zuigerveren oid versleten zijn, of zijn er andere opties. Ik heb weinig ervaring met diesel.
De motor loopt prima en rookt niet. Maandag laat ik een compressietest doen, maar deze vraag stel ik om te kijken of ik voor die tijd al iets anders kan doen.
Bedankt voor de hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik jouw was bracht ik de auto snel terug en vroeg me geld terug.
En dan op zoek naar eentje die wel goed is.
Dit kan van alles zijn,van iets lulligs tot een nieuwe turbo.
Dat zou ik graag doen. Maar ik heb de auto particulier gekocht dus weinig kans dat dat gaat lukken....
11 jaar
Ik zou sowieso de egr met een blinde flens (stuk metaal) dichtzetten. Het kan zijn dat de rookpluim hierdoor is ontstaan. Beetje olie in het inlaattraject heeft onze diesel ook wel en de luchtdruk ook.
Zolang je auto goed loopt, geen rare motorgeluiden maakt en geen olie verbruikt, zou alles wel oke moeten zijn.
Wel even onderhoud plegen, olie en filters etc.
11 jaar
Toch ook even controleren of de olie niet van de turbo komt. Anders kan het slecht aflopen.
Bedant voor de reacties.
Extra info: in 200 km ging het niveau van de peilstok van half vol naar onder min. Ik weet niet hoeveel van deze olie is verbrand of gelekt.
De olie in de het inlaat traject begint bij de aansluiting van de carterontluchting dus nog voor de turbo.
EGR afgekoppeld maar er lekt nog steeds olie uit egr buis dus waarschijnlijk lekt ook de EGR.
Een meer specifieke vraag. Als er (te)veel gas lekt langs de zuigers (blow by) is het dan vanzelfsprekend dat er olie wordt meegezogen door de carterluchting.
Als er compressie verlies is kan ik hier niets maar aan doen. Maar de motor loopt heel goed, dus zolang de olie in de carter blijft kan ik nog prima met de auto rijden.
11 jaar
Ik denk toch de speling op de as van de turbo controleren. Is niet zoveel werk. En er daar olie uit loopt als je de slang los doet weet je al hoe laat het is. De kans is groot dat je turbo stuk is als je een halve liter olie op 200km kwijt bent.
Check aub je turbo, die hebben geen eeuwig leven, en als ie je zo ophol slaat ben je nog veel verder van huis...
Ik ga morgen de speling op de turbo controleren.
Maar kan dit het probleem zijn? Ik begrijp dat er olie kan lekken via de turbo richting de intercooler, maar dit verklaard niet de olie tussen het luchtfilter en turbo.
En er komt gegarandeerd olie uit de turbo, want dit zit in het hele inlaat traject.
Of moet er olie uit de carterontluchting komen EN uit de turbo...? Wat een feest:)
11 jaar
Turbo lijkt me in iedergeval een probleem.
Carterventilatie komt uit op de inlaatbuis /inlaatspruitstuk , zou ik in iedergeval reinigen en controleren of er zeefjes in zitten die verstopt zitten.
Als de turbo genoeg lekt zit het ook in de aanzuigbuis , ik heb wel eens een luchtfilterhuis van een fiat ducato gezien die vol motorolie stond ivm defecte turbo.
Weet je gelijk waarom de vorige eigenaar er afstand van heeft gedaan.
11 jaar
Ze zeggen niet voor niets een 2e hands auto kopen is andermans elende kopen....
Paar vragen kan je de speling meten terwijl de turbo nog op de motor zit, en wat mag de speling zijn.
Wat kost een nieuwe of gereviseerde turbo?
11 jaar
Als je er bij kunt wel , speling dient minimaal te zijn , maar er moet wel iets op zitten , voor iemand met ervaring is het zo te voelen.
www.turbohoets.nl
Gereviseerde turbo zit rond 800 dacht ik
Koop geen gebruikte, deze staan er om bekend...
De turbo was inderdaad kapot, en deze lekte olie in het inlaattraject. Ik heb de turbo vervangen maar de vraag is of deze heel blijft.
Ik heb een hoge carterdruk, en hierdoor is het lastiger voor de olie om van de turbo terug te stromen naar het carter.
Ik twijfel dus of het verstandig is om door te rijden. De motor loopt perfect en in balans, dus dat geeft me het gevoel dat deze nog niet op is...
11 jaar
Algemene tip voor iedereen die een auto gaat kopen. Haal de oliedop los maat draaiende motor en kijk hoeveel lucht eruit geblazen wordt. Lijkt mij een goede indicatie over de staat van de motor.
Bedankt voor alle hulp!
11 jaar
Is geen graadmeter voor de staat van de motor , en je moet absoluut verstand van techniek hebben om, hoeveel het moet/mag zijn , om überhaupt daar dan al conclusies aan te kunnen verbinden.
Maar jou probleem is opgelost en dat is het voornaamste.
Hoeveel lucht eruit geblazen word is absoluut geen graadmeter voor de staat van de motor.
11 jaar
Coorect me if I'm wrong.
De carterdruk wordt veroorzaakt door de interne slijtage van de motor. In praktijk blow-by veroorzaakt door slijtage van de zuigerveren. Dus hoe meer lucht eruit de carteronluchting geblazen wordt, hoe hoger de slijtage. Klink logisch toch?
De reden waarom ik nu hier op let is vanwege de ervaring met een Porsche 924 turbo. Er was een zuiger kapot gegaan, en hier kwam ik achter doordat er veel lucht uit de oliedop werd geblazen, wat eerst niet het geval was.
11 jaar
Maar je hand erop houden en concluderen dat dan je motor op is is een conclusie van de koude grond.
Je carter ontluchting kan ook gewoon dicht zitten,blaast tie ook via je vuldop.
En een kapotte zuiger geeft ook meer klachten dan alleen een blazende motor.
Een motor die zonder bij geluiden draait en echt netjes loopt is niet op.
11 jaar
heb een keer hetzelfde gehad met Alfa ,ontzettend roken als motor warm was .
Motor half gereviseerd , nadien nog hetzelfde ?!
Ander kleppendeksel gemonteerd dus met andere carterontluchting , probleem opgelost (veel van geleerd )
Turbo kapot , altijd roken lijkt me dan logisch .
10 jaar
heb een keer hetzelfde gehad met Alfa ,ontzettend roken als motor warm was .
Motor half gereviseerd , nadien nog hetzelfde ?!
Ander kleppendeksel gemonteerd dus met andere carterontluchting , probleem opgelost (veel van geleerd )
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar