Volvo S60: Onrustig stationair en soms uitvallen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5244S2

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. In december heb ik een Volvo S60 AT gekocht. 11-2001 130.000km
Tijdens de proefrit was ik tevreden over het rijgedrag van de auto, enige wat opviel wat dat de temperatuur niet boven de 70° kwam. Dit is
gerepareerd en heb toen de auto gekocht. Bij aflevering is ook meteen de distributieriem vervangen. Echter al snel begonnen toen de problemen; bij het rijden tijdens lage snelheid bij half warme motor, vooral naar een rotonde of een stoplicht dan valt de motor uit zonder te sputteren. Vaak was meteen starten niet
mogelijk en moest ik het 2 a 3 keer proberen voordat ik weer kon rijden. Tevens had hij zeker in het begin regelamtig problemen na de start. de motor sloeg wel in 1 keer aan, maar ging dan zwaar sputteren rond de 500rpm zodra ik hem in R of D zette. vaak was de oplossing de motor eerst ca 15 sec stationair laten draaien en dan een versnelling kiezen, dan ging het goed.

Tevens valt me op dat de motor in mijn ogen onrustig stationair loopt. Op de toerenteller zie ik niks er van, maar ik merk gewoon dat de motor af en toe dipt en je merkt dan ook aan het stuur en de cd's dat de motor echt zwaar bromt. Je merkt het vooral goed als je voor een stoplicht staat te wachten.

Laatste is dat ik regelmatig een lampje heb gehad met de foutcode's P1200 en soms P012. uiteraard doemen die op als ik onderweg ben en dan niet in de buurt van de dealer ben. De auto is bij een Ford dealer gekocht en die komt niet ver en heeft me naar een Volvo dealer verwezen. Deze heeft hem nu 2x gehad.
1e keer hebben ze een update gedaan van de ETM, maar dat mocht niet echt baten. Het uivallen en sputteren is nadien nog maar 3x gebeurd, maar het
is nu ook een stuk warmer als voor die tijd. want ik merk nog wel dat de motor doordipt bij langzaam rijden en gasloslaten. De 2e keer hebben ze niks kunnen vinden, volgens hun zijn er geen foutcode's opgeslagen en ze vinden dat de motor erg mooi loopt voor zijn leeftijd en dat het dippen normaal is.
Het enige wat ze nog kunnen controleren is of de distributie goed op tijd staat, maar dat kost 2 uur arbeid en wat materiaal.

Nu zijn mijn vragen;
-is dat dippen van de motor normaal?
-Kan men zien op de tester of de nokkenasverstelling klopt? Deze foutcode is nu 4x opgetreden in 6 maanden, dus niet vaak.
-Is het idd 2 uur werk om te kijken of de distributie op tijd staat?
-Kan een Ford dealer die geen Volvo apparatuur heeft de distributieriem vervangen of is dat vragen om problemen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Alvast bedankt

Schoen

Geplaatst door Schoen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de distributiekap en krukaspoelie gedemonteerd is kun je zo zien of hij op tijd staat.
Merktekens op nokkenastandwielen die overeenkomen met de kap erboven en een merkteken op je oliepomphuis en je krukastandwiel.
Is het gasklephuis al eens gereinigd en/of vervangen want magneti marelli gasklephuizen gingen nogal veel stuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.