close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S80 2000: P0171 foutcode

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5244S2

Goedemiddag,

De laatste tijd gaat ogenschijnlijk willekeurig het check-engine lampje van mijn auto branden.
Als ik de foutcode uitlees krijg ik steevast P0171 Fuel trim too lean (bank 1).
Ik heb deze foutcode al een aantal keer gereset waarna deze voor kortere of langere tijd wegblijft.

Maar omdat de foutmelding terug blijft komen wil ik er toch eens wat beter naar kijken.
Voor aanvullende informatie heb ik een freeze frame.
De fout is de laatste keer opgetreden tijden open loop control - warmup
De actuele long term fuel trim bank 1 = 21.88 %.

De auto rijdt verder goed, draait netjes stationair en verbruikt niet bovenmatig veel brandstof.
Actuele kilometerstand is 125.000 en het eerste gasklephuis is nog gemoneteerd (witte sticker).
Verleden jaar heb ik de eerste lambda sonde vervangen vanwege een niet (goed) functionerende verwarming (volgens de foutcode).

In welke volgorde zou ik welke componenten moeten controleren?

Alvast bedankt.

Groet,

Martijn

Geplaatst door

MaBi_S80 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het mengsel is te arm, of te wel de motor krijgt te weinig benzine.
Als het verbruik normaal is, kun je een aantal zaken uitsluiten, zoals lek in de uitlaat of defecte lambdasonde.
Blijft over een verouderde luchtmassa mater of valse lucht in de inlaat (achter de lmm).

oldford 0
badge

11 jaar

[quote=oldford]Het mengsel is te arm, of te wel de motor krijgt te weinig benzine.
Als het verbruik normaal is, kun je een aantal zaken uitsluiten, zoals lek in de uitlaat of defecte lambdasonde.
Blijft over een verouderde luchtmassa mater of valse lucht in de inlaat (achter de lmm).[/quote]
Hallo oldford,

Met mijn OBD2 tool kan ik de spanning over de luchtmassameter uitleven.
Kan ik op basis daarvan een uitspraak over de staat hiervan doen?
Is bekend welke spanning er over een goede lmm moet staan?

Is het logisch dat bij het optreden van de fout het koelwater een temperatuur had van 85 graden terwijl de lambda sonde blijkbaar nog aan het opwarmen was?

En tenslotte: kan het ook aan het brandstoffilter liggen? Deze is waarschijnlijk nog de eerste en daarmee 13 jaar oud. Vervanging staat sowieso op de agenda, maar dan krijgt dat prioriteit.

Martijn

MaBi_S80 0

11 jaar

Ik zou even niet te veel aandacht besteden aan de status van "Fuel System 1".
Bij 85 graden is de lambda echt niet meer aan het opwarmen.
Bovendien wordt de foutcode alleen gezet wanneer de regeling in "Closed Loop" is.
Kennelijk wordt eerst de lambda regeling gereset en dan pas de foutcode gezet (Short Term Fuel trim = 0).
Ik heb wel meer van dit soort programmatjes gezien die de status van Fuel System verkeerd weer geven.

Te lage brandstofdruk kan het ook veroorzaken, dus vervang eerst dat brandstoffilter maar eens.

Luchtmasssa controleer ik volgas en kijk dan naar de waarde. Per kilowatt heb je 1,1 gram/seconde nodig.
Met 103 kw moet je minimaal 113 g/s halen (bij het toerental waar het max. vermogen geleverd wordt - 6000?).

oldford 0
badge

11 jaar

Ook hier een beetje laat, maar nooit de definitieve oorzaak kunnen vinden.
Wel het gasklephuis schoongemaakt en een aantal slangen gecontroleerd en sindsdien blijft lampje uit en staat ook de long term duel trim op een normale waarde.
Nu maar weer de winter afwachten en zien wat er dan gebeurt.

Probleem voor nu opgelost.

MaBi_S80 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.