Aan de kenners van het probleem zal ik maar zeggen.
Ik heb hier een Volvo S80 2.5 TDI Automaat met 276.000km op de teller.
Vanmorgen start ik de auto en rij er ongeveer 500 meter mee, hierna wil ik de airco aanzetten om de voorruit te laten ontdooien en de auto stopt ermee.
Later de auto proberen te starten en met een beetje pijn en moeite komt de auto op gang.
Nu: De auto rammelt als een gek op het moment dat deze stationair draait, als ik een beetje gas geef lijkt het alsof hij wil afslaan en pakt het direct weer op. Vanaf dat moment hoor ik een tik, alsof er een probleem is met een van de kleppen.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terwijl de auto stationair loopt, kijk naar de spanrol van de multi-riem. Klappert die als een gek?
Nu wil ik dat proberen en start hij helemaal niet meer. Ik wilde 'm ook niet te lang doorstarten omdat ik bang ben er veel meer aan kapot te maken.
Ik kreeg van de dealer in Turnhout telefonisch ook direct te horen dat het aan de krukaspoelie kan liggen. Is dit een duur grapje? Bij de dealer spraken ze over een halve maandsalaris.
11 jaar
Naar belgie bellen voor diagnose? Ja, die gaan wel eens kapot dan niet door rijden, want dan gaat het je meer kosten. je kunt het ook zien of het is bij de krukaspoelie vettig/rubber achtig of bruin van roest. Als hij zoveel geluid maakt zal hij ook wel slingeren.
Als de riem bijna aan de beurt is zou ik het ook vervangen. Ik dacht dat de krukaspoelie bij de dealer iets van 400 euro kost.
Ben zelf verhuist naar Belgie. Vergeten aan te passen. Totale kostenplaatje bij de dealer zou minimaal 700 euro kosten. + het feit dat het een automaat is en ik deze niet zomaar met de sleepkabel naar de dealer kan brengen, zodoende komen er ook nog eens takelkosten bij.
11 jaar
Ik verdenk eerder de vrijlooppulley dan krukas, maar zou idd wel kunnen.
Multiriem, spanrol, geleiderol en vrijloop. Dat is mijn repertoire bij het vervangen van een multiriem. Weleens een vrijlooppulley laten zitten ivm kosten, iedere keer spijt ervan gehad.
Net gisteren aan een Laguna diesel hetzelfde vervangen, was miss. 2uur bezig en een paar honderd aan materiaal kwijt.
Succes!
Martin
11 jaar
Nu heb ik de riemen en snaren gecontroleerd. Zijn allemaal in orde.
Kan het iets te maken hebben met de airco compressor? Of iets wat daar in de buurt ligt.
11 jaar
Hoe heb je dat gecontroleerd als de auto niet wil lopen? Moeilijk tot onmogelijk te diagnoseren als het niet allemaal uitelkaar ligt/loopt. Nog steeds moeilijk al ligt het uitelkaar. Daarom dat ik alle lagers tegelijkertijd vervang.
Dus kan het ook idd aan de pomp liggen. Ik denk dat er teveel weerstand zit in een van de pulleys waarop de multiriem draait.
11 jaar
Geen enkel idee hoe de nieuwe eigenaar het gedaan heeft maar ik heb de auto uiteindelijk aan de export verkocht zonder het probleem op te lossen.
10 jaar
Heb de auto verkocht zonder het probleem op te lossen, wellicht rijden ze er nu in het buitenland mee rond of hij is uit elkaar gehaald.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar