close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V50 2006: Problemen Volvo V50 1.6D 2006

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Mijn buurman heeft een Volvo V50 1.6D uit 2006. Tijdens de kerstdagen is hij in België stil komen te staan na het tanken. Tot op dat moment niets aan de hand. Na het tanken wilde de auto niet meer starten. De startmotor draaide gewoon rond maar wagen wilde niet aanslaan. Gecontroleerd of hij misschien verkeerde brandstof had getankt. Bleek niet het geval te zijn. Op mijn advies even accu losgekoppeld en na paar minuten weer aangesloten. Wagen wilde weer niet starten. ANWB in België gebeld en samen met wegenwacht alle mogelijke dingen bekeken. Extra startaccu erop maar wederom niet aanslaan. Uiteindelijk wagen weggeduwd naar parkeerplaats en toen ze het op wilden geven starte de auto wel gewoon. Heeft toen 5 minuten probleemloos gelopen, geen waarschuwingslampjes etc, en sloeg toen af om vervolgens helemaal niet meer gestart te kunnen worden. Uiteindelijk accu compleet leeggestart. Wagen op transport gezet naar zijn huis. Accu 's nachts weer volledig opgeladen. Volgende ochtend sleutel omdraaien en auto liep. Nu bleef echter de olielamp branden en de wagen tikte en liep onregelmatig. Meteen uitgezet. Olie gecontroleerd. Zat genoeg in, iets teveel zelfs. Kleppendeksel eraf geschroeft en nokkenas met doek schoongemaakt (zat nog wel genoeg olie op, dus wagen heeft nauwelijks droog gelopen). Auto gestart, olielamp bleef branden en in de kop kwam geen druppeltje olie. Toen olie afgetapt en carter gedemonteerd. In het carter zaten een paar hele kleine ijzersnippertjes en 2 naaldjes van een klein naald lagertje. Waar ik het meest bang voor was, was dat het olie aanzuigkanaal dicht zat met teerachtige olieresten en dat daardoor het blok gewoon in de soep was gelopen. Tot mijn verbazing was die gewoon brandschoon. Ik heb dus het vermoeden dat de oliepomp defect is. Overigens snap ik de link tussen het niet meer willen starten en het uiteindelijk (waarschijnlijk) defect raken van de oliepomp nog niet, maar als iemand daar enig licht op kan schijnen houd ik mij aanbevolen.

Om eerst maar eens het oliepomp probleem trachten op te lossen heb ik echter wel een paar vragen

1 - Waar zit exact de oliepomp bij dit blok?
2 - Kan ik deze demonteren / vervangen zonder dat het gehele blok uit de auto gehaald moet worden?
3 - Zit er in de oliepomp een naaldlager?
4 - Gesteld dat het motorblok eruit moet, hoe krijg ik de aandrijfassen het beste los uit de fuseelichamen of uit de versnellingsbak?
5 - Is het wel wijs om bij defect alleen de oliepomp te vervangen of moet ik rekening houden met meer schade en kan er beter een ander motorblok in gelegd worden?

Alvast dank voor jullie eventuele informatie.

Iets over mijzelf. Ik heb jarenlang gesleuteld aan VW Golfjes, veelal benzine wagens. Maar dit is toch net even iets anders.

Peter Gerritsen

Geplaatst door

P.Gerritsen (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

toevallig gekeken of de turbo niet vast zit?

harry4203 2465
badge vip badge

11 jaar

[quote=harry4203]toevallig gekeken of de turbo niet vast zit?[/quote]
Daar had ik al naar gekeken. Draait soepel en zit nog nauwelijks speling op.

P.Gerritsen 0

11 jaar

Heb ondertussen weer vorderingen gemaakt. Heb Vida van het internet geplukt en beschik nu tenminste over de technische manuals. Werkt een heel stuk beter. Voor het monteren van de oliepomp is speciaal gereedschap nodig om een bus te monteren begrijp ik uit de tekening. Kan iemand mij daar enige helderheid over geven. Ik snap het niet helemaal.

P.Gerritsen 0

11 jaar

Hebben ondertussen de oliepomp eraf gehaald en uit elkaar gehaald. Bijgevoegde foto's spreken boekdelen. Is voor mij alleen nog een groot raadsel hoe zo'n stukje metaal door het aanzuigfilter is gekomen. Ik heb zelf het idee dat ik het blok zelf ook niet meer kan vertrouwen. Wat denken jullie ervan?

P.Gerritsen 0

11 jaar

Hier de laatste update. Zoals eerder al geschreven bleek de oliepomp dus defect te zijn. Eerder had ik al geschreven dat er een naaldje van een naaldlager in het carter lag. Het bleek het naaldlager van één van de tuimelaars te zijn. We hebben op 2 naaldjes na alle naaldjes teruggevonden. Als het hele blok weer in elkaar zit spoelen we het blok helemaal door met schone motorolie en Forte Flush en na het aftappen gaat er weer goede nieuwe olie in. Ik hoop dat daarbij de 2 missende naaldjes nog in het carter terecht komen als deze onverhoopt nog in het blok mochten zitten. Het was allemaal even zoeken maar met hulp van een aantal behulpzame mensen is het probleem nagenoeg zeker opgelost.

P.Gerritsen 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.