auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440 1994: Raar probleem

Bouwjaar: 1994, Motorinhoud (cc): 1800

Ik heb onlangs een 440 1.8i gekocht. Hij heeft 122000 echte km op de teller. Heb het volgende probleem:

-wanneer je in de auto zit en de motor draait stationair heb je de indruk dat deze onregelmatig draait. Je voelt dit in de auto. Als je de motor kap open doet, ligt de motor gewoon stil te draaien. Luister je bij de uitlaat hoor je op regelmatige basis plofjes in de uitlaat (zachtjes) en je voelt ze ook als je er je hand voor houdt, je zou zeggen dat ze overeen komen met het gevoel in de auto. Bij losleggen van de MAP sensor verdwijnt dit.(motor draait op noodwaarden)
Als je bv 1500rmp geeft in neutraal lijkt het of hij soms een cilinder heeft die zijn werk minder doet (plofjes)
-tweede is dat soms de motor uitvalt of bijna bij gas loslaten en koppeling in. Heb de indruk wanneer de tank minder dan een kwart is (niet 100% zeker).

Reeds gecontroleerd en vervangen:
Bougies + kabels
Rotor + kap
Stelmotor schoongemaakt en werkt perfect.
stekker verbinding gasklepsensor schoongemaakt
sensor wliegwiel nagekeken
Steker MAP nagekeken + slang aansluiting

Vragen:
heeft er iemand nog een idee (zal nog de massa aansluiting nakijken)?
bij hoeveel km moeten de kleppen gesteld worden?
bij hoeveel km dient benzinefilter vervangen te worden?

groeten,
R

Geplaatst door

racemier (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat er een uitlaatklep te strak staat, daarom die plofjes. Stel de kleppen maar eens en ga dan verder kijken, het kan nl. ook dat je motor hierdoor bijna uitvalt.
gr. teun
p.s. suc6!

maar het uitvallen is sporadisch, zal in iedergeval de kleppen eens controleren, bedankt

racemier 0

18 jaar

Inlaatspruitstukpakking lek!
Denk ik!

Ramon9285 0
badge

18 jaar

heb reeds bij draaiende motor er WD-40 op gespoten. Heb vandaag samen met een collega gekeken en we denken dat hij te arm draait. Af en toe een misfire in de uitlaat en toch iets wat rauw draaien. Bij losleggen MAF of Lambda sensor draait hij als een zonnetje. Vermoed dat de Lambda niet 100% meer is. Heb de MAF gemeten en die geeft 4.77v bij niet draaiende motor en 1,2 draaiend. Probleem is dat ik geen gegevens heb en vind.

racemier 0

18 jaar

eerst kleppen stellen! dan verder zoeken!
gr. teun

inlaat: 0.20
uitlaat: 0.40
Stel eerst de kleppen nou maar:-)
Brandstoffilter zou in het onderhoudsboekje kunnen staan. Anders zou ik zeggen om de 60.000 of als je het niet weet gewoon vernieuwen. Maar daar ligt het niet aan.

RoelV 0
badge

18 jaar

hoi,
Ik heb vandaag de kleppen stelling nagekeken en kan zeggen dat ik ze zelf niet beter kan stellen. Allemaal 0.20 of 0.40 geen één die +0.05 kon. Dus we kunnen de kleppen hier uitsluiten. Is er ergens een site met al de technische info over de B18U motor, zoals brandstofdruk metingen en ander info?

gr.
R

racemier 0

18 jaar

Wat je kunt proberen is de accu een poosje los te halen. Even met de steeksleutel de + en - kabel doorverbinden (dus niet de accu). Rare tip, maar goed: Raar probleem. Het heeft vaker geholpen iig.

Wauter 0
badge

18 jaar

Heb ik gisteren gedaan, accu heeft 15 min losgelegen. Gevolg is een volledige reset van de ECU.
Denk dat of de Lambda zijn pluimen aan het verliezen is of de spruitstukpakking niet helemaal kosjer meer is.

racemier 0

18 jaar

Rogge, heb je ook de kabels al dan niet met behulp van een steeksleutel tegen elkaar gehouden?

RoelV 0
badge

18 jaar

Heb de kabels niet aan elkaar gehangen. Enige reden voor dit is om een snelle ontlading van de condensatoren in de ECU te hebben. Na 15 min zonder batterij en contact aan zijn die zeker leeg.

racemier 0

18 jaar

Ik zou eerst de spruitstuk pakking vernieuwen

bobine demonteren en contacten nakijken en schoonmaken,plofjes lijkt toch erg op ontsteking.
thermostaathuis kan lekken op de bdp gever(groene koek aan bdp gever)

novita 0
badge

18 jaar

Hi,

Pakking gisteren vervangen. Er zat een scheur in aan de inlaat van de derde cilinder naar onderen toe (reden waarschijnlijk ook waarom hij niet op WD40 reageerde). Motor draait nu weer als een zonnetje.
Ivm de restrictie in het buisje voor de MAF --> er is een service bulletin van Volvo waarin het buisje vervangen moet worden door een gewoon stukje buis wegens teveel problemen.
Dit was ook de reden van het soms uitvallen doordat er rubber voor het gaatje kwam.
Thx voor de info allen.

racemier 0

18 jaar

Ik heb met mijn 440 exact hetzelfde probleem en ga dus ook van het weekend de pakking controleren. Is deze pakking goed zelf te vervangen (evt. met Haynes manual erbij) of zit alles vaak zo vast dat je het beter kan laten doen? Mijn 440 heeft 250dkm gelopen en alles is een beetje roestig (en zal dus wel goed vast zitten)....

Melvin7646 0

18 jaar

Melvin:
De pakking is relatief goed te vervangen als je het één en ander in acht neemt.
-moeren van de spruitstukken eerst inspuiten met anti-roest
-om makkelijk aan de onderste moeren te kunnen langs vanonderen werken en de metalen steun bij de starter losmaken (anders moeilijk met sleutel te bereiken).
-de flensvlakken goed schoonmaken zonder te beschadigen.
-nieuwe pakking monteren en beginnen met de middelste moeren eerst vast te zetten en zo naar buiten te werken

racemier 0

18 jaar

Ik heb pas geleden ook de in/uitlaatspruitstukpakking vervangen
van mijn 440 b18u motor.
Het is aan te bevelen om de bocht van de uitlaat te verwijderen, omdat je dan veel makkelijker overal bij kunt.
De steun bij de starter hoeft niet persee los, met een punttang is er net bij te komen om de ringen en moeren weer op de onderste draadeinden te zetten.
Ook bij mij was de pakking bij een inlaat gescheurd.

atlantis748 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.