Ik ben bezig met een v70 die p0300 geeft, random misfires.
Dat er een bobine defect is zou uitgesloten moeten zijn. Bougies zijn vervangen en onderhoud is gedaan.
De wagen rijdt echter 75% van de tijd goed en heeft dit probleem dus niet constant.
Live data geeft aan dat het ontstekingstijdstip bij 700 tpm schommelt tussen de 6 en 21 graden, toerental blijft wel op 50+- toeren gelijk.
Bij hogere toeren blijft het tijdstip wel stabiel en vervroegd meer uiteraard.
Moet ik in dit geval denken aan de bdp sensor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bdp sensor is niet een voor de hand liggende oorzaak voor dit probleem. Als het stationair toerental met 50 tpm varieert dan loopt de motor niet echt stabiel.
Ik zou eerst de mechanische dingen controleren zoals compressie, valse lucht etc.
Compressie is goed, allen tussen 12,1 en 13,2 bar. Voor zover gekeken zuigt de motor geen valse lucht.
Het vreemde vind ik dat als ik de toeren op bijv 850 houdt, het ontstekingstijdstip wel stabiel blijft, ook op alle toeren daarboven.
Het schommelen van tijdstip schommelt enkel bij stationair draaien.
De voorontsteking zal waarschijnlijk wat extra variëren omdat het toerental en de inlaatdruk niet constant is.
Waar lees je de auto mee uit?
Inlaat controleren met een rookmachine kan nog 100% uitsluitsel geven over valse lucht.
Stationair toerental wordt meestal mede geregeld met het ontstekingstijdstip.
Is het stationair toerental te laag, dan wordt de ontsteking vervroegd.
Komt het stationair toerental dan op een correcte waarde of zelfs te hoog, dan wordt de ontsteking weer verlaat.
Zet je het toerental op 850 (door gas te geven) dan is de stationair regeling niet meer actief.
Dus het schommelen van de ontsteking is wel verklaarbaar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar