Moet je een reset bij de garage laten doen na het vervangen van de voorste lambda sondes of leest hij die vanzelf in?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sonde vervangen en de opgeslagen fout laten wissen. Die sonde weet z'n opdracht die hoef je niet in te leren. Trouwens als het m.m. lampje uit gaat is het goed. Fouten blijven wel voor lange tijd bewaard. Groeten.
Ok Punt, thanks!
Het lambda-lampje brandde.
Laten uitlezen; voorste sonde kapot.
Er zitten twee gelijke lambda sondes als voorste.
Kennelijk was niet uit te lezen welke niet in orde was.
Ik heb er dus 1 gekocht en daarmee 1 vd 2 vervangen.
Het lambda-lampje bleef daarna branden
Het zou vanzelf uit moeten gaan na vervangen zegt u.
Mag ik nu concluderen dat we de verkeerde sonde hebben vervangen?
Alvast weer bedankt
13 jaar
[quote=sssshowtime]Laten uitlezen; voorste sonde kapot.
Kennelijk was niet uit te lezen welke niet in orde was.[/quote]
beetje rare diagnose.... vaak is de storing lambdasonde een gevolg,niet de oorzaak. Wel een originele gebuikt? immitatie geven ook vaak problemen.
De volvo werd APK afgekeurd omdat co niet goed was.
Omdat het lambda-lampje brandde werd me aangeraden de auto te laten uitlezen.
Bij het uitlezen werd me gezegd dat er een (voorste) sonde kapot was.
Ze konden niet zeggen welke.
Ik heb 1 originele bijgehaald en op de gok 1 van de 2 vervangen.
Daarna bleef het lampje gewoon branden na het starten.
Accupool kwartiertje losgekoppeld.
Opnieuw gestart.
Lampje even (paar seconden) uit, daarna weer aan.
13 jaar
als de co niet goed is,werkt de lambdasonde(s) waarschijnlijk gewoon goed,maar herkend een fout in het brandstof/lucht mengsel...met een simpele multimeter EN de nodige kennis is het zo na te meten...
Ik kan volgen wat je zegt maar het uitlezen gaf een kapotte sonde aan...
13 jaar
ik snap je,je gaat af op het oordeel van de garage. maar IK DENK dat DIT niet de oplossing is.
ok Maarten, ik zal er nog eens rustig over nadenken.
Wat ik me nog afvroeg, ik weet niet hoe dat uitlezen gaat maar kan een verbroken verbinding oid ook als een kapotte sonde gelezen worden?
en/of kan er bijv. bij de verbranding iets zo fout gaan dat hij de sonde als kapot leest?
(Overigens, erg fout kan dat m.i. niet gaan want het is net een raket en dat doet ie nog vloeiend ook dusss.)
13 jaar
Co te hoog ??? wij willen weten hoe hoog en de andere waarden die bij de 4 gasmeting horen. Niet altijd gaat de wagen beroerd lopen omdat er een vervangingswaarde door de ECU wordt gebruikt (rijker ) maar door die afstelling werkt de katalysator niet .
Verder zit de 2e sonde in de uitlaat om te zien of de kat. zijn werk wel doet. Voelt deze te lange tijd zuurstof dan geeft deze geen spanning af en krijg je daar een melding van. De motor zelf loopt daar niet minder van. Groeten.
Co was 0,nogwat met stationair draaien maar liep te hoog op met gas geven.
verder weet ik het niet.
Begrijp ik goed dat de tweede sonde de eerste eventueel corrigeert waardoor hij toch goed kan lopen?
Dan blijft een als kapot gemeten sonde toch nog steeds kapot?
13 jaar
Naar mijn weten zit deze er alleen ter contole. De eerste geeft de signalen aan de ECU ....wel zuurstof .....geen zuurstof enz.
Met die zuurstof worden de rest CH en CO verbrand. Bij een wat rijker mengsel is er geen zuurstof of bijna niet en gaat de verbranding verloren. Proefondervonden ligt dat punt bij 0,5 % CO . Bij afstelbare auto's op gas heel goed te zien. Groeten.
word aangegeven in de foutcode,,bank 1 en bank 2,en de vermelding voorste of achterste lambda sonde.
b1 is 1tm 3 b2 is 4 tm 6
lampje flikkerd met contact aanzetten na reset,dan is de fout permanend
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar