close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S80: schokken bij koppelen / schakelen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9

200.000km gereden

Goede dag,

De wagen die ik sinds een paar weken heb heeft het volgende probleem:
Wanneer je schakelt en de koppeling op laat komen grijpt de koppeling heel plots aan waardoor je eigenlijk nauwelijks soepel kan schakelen. Het voelt altijd alsof je de koppeling te hard en te snel laat opkomen.
Als je gewoon rustig optrek heb je er het minste last van. Een sprintje trekken kan niet fatsoenlijk omdat het het schakelen dan zo onconfortabel verloopt.
De bovenste motorsteun heb ik laten vervangen want deze was kapot zag ik bij aanschaf van de auto.
Volgens een moteur was het niet het dubbel massa vliegwiel want dat zou je kunnen horen als die defect is.
Bij plots gas los of plots gaf geven voel je wel lichte speling in de aandrijflijn. De schakelpook blijft wel helemaal stil dus een versnellingsbaksteun sluit ik daar mee uit.
Wat kan er nog meer mis zijn waardoor het schakelen zo bonkerig verloopt. Met een slippende koppeling schakelen geeft nog het beste resultaat...
Wie weet hier wat meer van?

Groet Jelle

Geplaatst door

blix (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is nartuurlijk altijd moeilijk om met zo'n verhaal een diagnose proberen te stellen. Maar het verhaal van het dubbel massa vliegwiel komt nog wel eens voor. Vaak zit er te veel spelling op en dat is hoorbaar, maar het kan ook voorkomen dat de twee afzonderlijke delen vast zitten en dit is echter niet hoorbaar. Een dubbel massa vliegwiel hoort te beschikken over enige spelling waardoor het aangrijpen van de koppeling soepel verloopt.

Het kan naartuurlijk ook zo zijn dat na 200.000 km de koppeling / drukgroep gewoon versleten is.

Maar om dit te controleren moet de versnellingbak worden gedemonteerd, dus zou ik er eerst mee beginnen om de koppeling eens te ontluchten en de koppelings cilinders op lekkage te controlen.

Hoopelijk komt u hier verder mee.

Mvgr. Johnny.

Johnny 79 0
badge

13 jaar

Een S80 van 1999 heeft nog geen dubbel massa vliegwiel. Ik denk buiten het ontluchten dat je er niets anders op zit om de koppeling te vervangen.
Een trukje is om de koppeling eventjes te laten slippen dat de ruwheis van de plaat af is. Dit helpt alleen maar in sommige gevallen.

Highway 670
badge

13 jaar

Is het niet gewoon een kwestie van wennen.

ronny530 0

13 jaar

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er maar aan gaan wennen omdat reparatie mij momenteel te veel geld kost. Het vast zitten van het d-vliegwiel vind ik wel een logische verklaring voor mijn probleem.
Ik heb al wel eens andere S80's gereden. Deze koppelden veel zachter dus helaas is het geen kwestie van wennen, was het dat maar :-)
VErder heb ik wel alle rubbers van de ophanging laten controleren en die zijn 100%. Er is verder geen geluid hoorbaar bij het op laten komen van de koppeling....

MVG Jelle Bos

blix 0

13 jaar

Het advies van Highway opvolgen,dat wil nog weleens helpen.
De plaat is op sommige plekken verglaasd en ruw geworden,door de koppeling even flink te laten slippen slijp je deze laag eraf en zal het beter gaan.

primera p11 0

13 jaar

Dit probleem is helaas nooit opgelost. Heb er mee leren rijden. Koppeling tot het einde vasthouden zodat die niet klapt zorgt voor een rijdbaar geheel!

blix 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.