Volvo XC60 2010: "ribbel gevoel" na nieuwe banden

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5244T10, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 151

Heb een XC60 D5 AWD van 2010. Op de voorwielen 2 nieuwe banden Michelin 235/60R18 Latutude Sports3 laten zetten. Vanaf dat moment kreeg ik boven de 80km/u om de paar km heel kort het gevoel over een ribbel te rijden. Dus geen trillen in het stuur. Alle banden opnieuw uit laten balanceren. Het verschijnsel bleef maar bij buitentemperaturen vanaf 30 graden was het weg ???

jannus135

Geplaatst door jannus135 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Is er toevallig verschil in de banden voor en achter? Deze moeten exact dezelfde rolomtrek hebben om geen snelheid verschil tussen voor en achter te krijgen. Bij een awd auto daarom altijd voor en achterbanden tegelijk vervangen en dezelfde typen gebruiken.
Je awd systeem gaat ervan stuk, en dat kost heel veel centjes.

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Achter zitten TOYO Proxes T1 Sport SUV banden 235/60R18. Dus dezelfde maat als voor.

Verschillen in rolomtrek zijn er alleen agv verschillen in profieldiepte. Lees hier en daar dat bij AWD (heb het HAldex systeem) profielverschillen niet te groot mogen zijn. Dat was voor 2 mm en achter 5 mm. En nu voor 7,5 mm achter 5 mm.

En wat is dan de verklaring dat er bij hogere buitentemperaturen geen klachten zijn?

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Als ik het goed begrijp zitten er voor en achter andere typen banden? Dan speelt niet alleen de profieldiepte een rol, maar ook de hoogte van de band. Ondanks dat banden dezelfde maat hebben kunnen ze toch een iets andere hoogte hebben. De garage had nooit een ander type band mogen monteren. Zou terug gaan met deze klacht en dat het awd systeem stuk gaat als je hiermee door rijdt. Als ze goede service leveren monteren ze voor ook michelins, je bent dan waarschijnlijk van het probleem af als er al geen schade is aan het awd systeem.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Beide banden voor en achter hebben dezelfde maat...60 is de hoogte en is 60% van de breedte welke ook beide gelijk is.

Hier wat meer info: https://www.profile.nl/autobanden/banden...

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Het eea overwegende krijg ik wel het gevoel dat het awd systeem de verschijnselen kan veroorzaken. En idd alle banden nieuw van hetzelfde merk is het beste. Theoretisch zouden de banden niet een probleem moeten geven. Maten zijn hetzelfde en profieldieptes verschillen niet extreem. Maar ja dat is theorie. Tsja.

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Hans, Als je mijn berichtje goed had gelezen zou je bericht overbodig zijn geweest. Ik stel dus dat een zelfde maat bij verschillende merken al tot een andere rolomtrek leidt.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Ed2457, dat kan niet....maat is maat, ongeacht het merk....
235 is de breedte in millimeters, 60 is de hoogte ofwel 60% van de breedte.

En oh ja...ik kan wel lezen.

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Ja Hans, tot zover de theorie. Er is geen band gelijk, en als een band een paar mm afwijking heeft valt dat nog gewoon binnen de tolerantie, terwijl dat killing is voor het awd systeem. Dus hoe dan ook dezelfde banden monteren bij een awd systeem.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Er is ook geen mens gelijk en toch lopen de meeste gewoon in het rond.Ed als jouw stelling juist zou zijn kan je bijna elke maand nieuwe banden kopen.Op een auto die normaal wordt gebruikt is geen band na een bepaalde tijd op de mm gelijk.Ik heb zelf een Jeep Wrangler All Wheel drive met enorme mud banden van Goodrich. Zijn alle vier tegelijk gemonteerd.
Als ik nu mijn banden zou gaan meten ,is er geen een band gelijk.Maar alles werkt perfect.

Ferry

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Jou jeep werkt met een heel ander awd systeem. De haldex systemen zijn heel gevoelig voor snelheidsverschillen.

Maar stel, de michelins zijn standaard al 3 mm groter, wat niet heel vreemd is. En de banden achter zijn al 3 mm versleten, dan praat je over een verschil van 6 mm, en dat is al het verschil tussen splinternieuwe en zeer versleten banden. Kan ook te maken hebben bijv met de bandenspanning. Alle fabrikanten meten op deze manier of er een langzaam leeg lopende band is door verschil in omwentelingssnelheid. Niet elke band bolt in dezelfde mate op bij een iets verhoogde bandenspanning. Dat komt dus best nauw.

De probleemstarter zal zeker niet de eerste zijn die zijn awd systeem op deze manier naar zijn grootje helpt.

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Even de probleemsteller aan het woord. Als we er van uitgaan dat de awd problemen met de huidige verschillen in wielomtrek heeft. Zou dat gemakkelijk te testen zijn door de wielspanning van in dit geval de voorbanden even tijdelijk iets te verlagen.

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Kun je zeker even proberen, alleen weet je niet precies of dat het probleem minder of erger maakt. Misschien zijn de michelins wel kleiner (verwacht ik niet overigens).
Overigens zou ik er niet te lang mee doorrijden, kan je serieus geld kosten. Geloof me, jouw symptomen zijn typisch voor snelheidsverschil bij een Volvo haldex systeem.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Dit is toch te gek voor worden als we op deze manier onze banden
moeten controleren om geen technische schade op te lopen.

Ferry

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Ik denk het wel.Het is in ieder geval een mening die je bij een volgende auto tot nadenken zet.En dat het een technisch forum is ben ik mij al jaren bewust.Daarbij vind ik je redelijk badinerend optreden ook tegen een Hans .Iemand die al 23000 mensen heeft geholpen.
Ferry

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Ga maandag direct Euromaster contacten om het probleem op te lossen. Vind eigenlijk dat zij mij wel er op hadden mogen attenderen dat banden van verschillende merken op een auto zeker bij awd ongewenst is.

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

[quote=Ed2457]Er is geen band gelijk, en als een band een paar mm afwijking heeft valt dat nog gewoon binnen de tolerantie, terwijl dat killing is voor het awd systeem[/quote]

Dat merk banden van het zelfde merk en maat en omtrek verschillen is een beetje overtrokken, let wel een paar mm is heel veel ;)
En waarom zouden banden onderling van het zelfde merk in maat verschillen. Ze komen immers allemaal uit dezelfde mal.

Bij al een geringe afwijking wordt een band afgekeurd en uit de productie genomen....

Grt. Paul

Simon10904 (0), 4 jaar geleden

Zie filmpje. Hij benadrukt meteen een verschil in AWD en 4x4.
Voor het Subaru systeem geldt volgens mij hetzelfde (?).
[yt]https://youtu.be/MqgFC82wLKQ[/yt]
Succes jannus135

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Dat zeg ik ook niet Paul, ik heb het over banden van verschillende merken/types met dezelfde maatvoering. Er zit dan altijd wat verschil in rolomtrek, al was het maar omdat verschillende banden anders reageren op een andere bandenspanning.

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Eerst toch maar even meten is weten.

Omtrek Michelin voor is 236,0 cm (profiel 7,5mm) en Toyo achter 231,5 cm (profiel 5 mm).
(Als ik de achterband omreken naar 7,5mm profiel zou de omtrek 233,0 cm zijn.)

Dit is dus geen afwijking van een paar mm maar een paar cm qua omtrek.
Dus killing voor mijn AWD systeem vlgs de deskundigen ??

Ed2457 (0), 4 jaar geleden

Lekker bezig Jannus. De meting is zeker een goede basis, maar heb er wel een kanttekening bij. Niet elke band zakt even ver door in de schouder alsje de auto laat zakken. De omtrek onbelast zegt dus nog niet alles over de snelheidsverschillen. Die zijn alleen elektronisch te meten, of de afstand vanaf het hart van de velg tot aan de straat. Maar dan speelt het camber ook een rol, dus dat is niet super nauwkeurig. Vandaar dus het advies om gewoon dezelfde banden te kiezen met gelijke slijtage, dan is het altijd goed.

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Heb de situatie nog even kortgesloten met mijn Volvo dealer en die zegt dat deze verschillen geen probleem voor dit awd systeem zijn maar dat het een banden kwestie is. ??

Apart

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Mooi cryptisch antwoord.Kan je geen kant mee op.Maar ik stop met dit geneuzel.Ed haalt al een bericht van hemzelf weg.Op dat bericht had ik gereageerd en dat staat nu wat verloren in het geheel.
Ferry

Account-beheer (0) PRO, 4 jaar geleden

[quote=ferdinand]Ed haalt al een bericht van hemzelf weg.Op dat bericht had ik gereageerd en dat staat nu wat verloren in het geheel[/quote]

Het klopt inderdaad dat stukjes uit de tekst zijn aangepast door de moderator, in dit geval was ik het.
Laten we ons neutraal opstellen, alles bestempelen als, rommel / rotzooi / troep gaat ook niet altijd op, de TS kan er ook niets mee.

Account Beheer
Problemcar

Simon10904 (0), 4 jaar geleden

Misschien is het dan gewoon een kwestie van verschillende profielen voor en achter?

jannus135 (0), 4 jaar geleden

Probleem opgelost door voor EN achter te voorzien van dezelfde maat/type Michelin band.
Conclusie is dat het Volvo AWD (haldex) systeem problemen had met een te groot verschil in wielomtrek.
Dat was 1,5cm voor vervanging en na vervanging van de voorbanden 4,5-6,5 cm.
Hierbij was op willekeurige momenten een korte vibratie te voelen alsof een mechaniek actie wilde ondernemen.
Van enige trilling in het stuur of een anderszins bandengerelateerd gevoel was geen sprake.

Ed had dus gelijk !!! en bedankt voor de andere reacties.

De les is om, zeker bij AWD, banden alleen te vervangen door hetzelfde maat/type/merk zoals achteraf gezien ook in het Volvo onderhoudsboekje staat.
Daarnaast lijkt het verstandig de banden gelijkmatig te slijten door tussentijds voor/achter te wisselen
Teleurstellend is dat noch Euromaster noch de Volvo dealer mij deze adviezen wisten te geven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC60 of stel zelf een nieuwe vraag.