Beste,
na het onderhoud van 30.000km is de uitlaat zwart beginnen worden achteraan.
Volgens de dealer is alles normaal.
Nu bij 70.000km is dit zo veel dat na 2500km de uitlaat sierstukken volledig zwart zijn.
Deze week plots foutmelding op dashbord (schildpad) en vermogens verlies.
Na een 200km is deze fout verdwenen.
Auto komt ook niet in aanmerking blijkbaar voor de huidige terugroep actie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je nog garantie?
Zo ja, wat zegt de dealer over het vermogens verlies?
Nog garantie tot 10/2019.
Heb volgende week terug een afspraak..
5 jaar
Pas je het nieuwe rijden toe ?
Is een geartronic, dus die bepaald zelf wanneer hij schakeld.
Rij hoofdzakelijk in de "S" stand omdat er dan later opgeschakeld word.
Doe ~35000km/jaar met veel autosnelweg.
5 jaar
Probleem van de foutmelding is opgelost.
Er is een sensor een metalen buisje vervangen op de uitlaatcollector.
Roetuitstoot is blijkbaar een gekend fenomeen waarvoor Volvo nog naar een oplossing zoekt??
5 jaar
Die zwarte uitlaten, dat lijkt op een gebroken of inwendig lekkend roetfilter.
Normaal zijn de uitlaten van de moderne diesels schoner dan die van benzine voertuigen.
Je hebt het op tijd aangegeven bij je garage voordat je garantie verlopen is. Probeer dat nog even op papier te hebben. De roetuitstoot zouden ze dan ook na de garantie periode kostenloos moeten oplossen.
Nu kijken ze voor de APK bij de diesels met roetfilter enkel naar foutcodes en visueel naar het roetfilter, en heb je voor de APK nog geen probleem. In de nabije toekomst willen ze weer terug een soort roetmeting gaan uitvoeren om defecte en onklaar gemaakte roetfilters te kunnen onderscheppen, en dan zou jouw Volvo mogelijk afgekeurd kunnen worden.
5 jaar
Vandaag nog langs garage geweest.
Geen foutcodes en ook een roettest laten uitvoeren.
Niets op aan te merken.
Zwarte uitlaten zou gevolg zijn van regenereren roetfilter.
5 jaar
En waar schrijven ze dit zwart worden aan toe? Brandstof, olie of roet?
Lijkt me niet dat de wetgever dit bedoelde toen de eisen werden vastgesteld.
Het is vast niet de bedoeling dat er tijdens het regeneren roet of olie of wat dan ook uit de uitlaat komt.
De roetmeting welke je garage uitgevoerd heeft is zinloos. De meting hebben ze gedaan met de apparatuur en de huidige APK eisen van dit moment. Zelfs zonder roetfilter komt je wagen door de test.
De nieuwe apparatuur voor de toekomstige roetmeting is nog niet beschikbaar.
Zoals je zelf aangegeven hebt, was er niks zwart voor de 30k beurt. Als je je realiseert dat je roetfilter minstens om de 1000km regenereerd, heeft hij al 30 keer een regeneratie gehad zonder dat de uitlaat zwart werdt.
Bij het regenereren wordt het opgevangen roet verbrand tot CO2, en dat geeft geen roet, dus dat kan het niet zijn. De uitlaat hoort schoon te blijven.
Het roetfilter kan stuk gegaan zijn als gevolgschade van die sensor die ze vervangen hebben op je uitlaat collector.
Probeer anders eens te informeren bij andere rijders van zelfde type wagen en dieselmotor of die inderdaad ook last hebben van zwarte uitlaten.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V60 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar