Volvo V50: Roetfilter

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 D

Heeft er iemand ervaring met het toevoegen van additieven in je brandstof tank om het roetfilter schoon te maken?
Ik heb 20.000 km geleden (km stand nu 14.000) een nieuwe roetfilter laten plaatsen. Nu dus geen problemen maar wil dat ook zo houden. Er bestaat een goedje wat je om de zoveel 1000 km in de brandstof tank moet gooien om te zorgen dat je geen problemen krijgt met het DPF filter. Ik ben alleen erg huiverig om deze additieven zomaar in je tank te gooien. Maar misschien zijn er goede ervaringen mee. Laat maar horen. Ook als dit niet zo is.

Ik hoor ook verhalen om het roetfilter helemaal te verwijderen en deze software matig te laten wegschrijven. Alleeen pleeg je dan een millieu dilict. Echter volgend jaar gaan ze hierop strenger controleren bij de APK. met als gevolg afkeur en gevolgd door een boete. En dat wil je ook niet.

Leo21

Geplaatst door Leo21 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Hans4040 (285) PRO, 8 jaar geleden

Ehh... Km stand is nu 14000 en je hebt 20000 km geleden een nieuw roetfilter laten plaatsen.?

Leo21 (0), 8 jaar geleden

[quote=Hans4040]Ehh... Km stand is nu 14000 en je hebt 20000 km geleden een nieuw roetfilter laten plaatsen.?[/quote]
Ja sorry moet natuurlijk 140.000 km zijn. Auto gekocht bij 120.000 km. en meteen het roetfilter laten vervangen.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ik wist het wel.
Roetfilter eruit,software aanpassen en rijden maar.
Neem een contact op met digicar.

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik wist het wel.
Roetfilter eruit,software aanpassen en rijden maar.
Neem een contact op met digicar.[/quote]
ik ken verschillende personen die dit ook hebben gedaan en bij de apk geen probleem. (VW doet het ook rommelen met de software)

Highway (105) PRO, 8 jaar geleden

Ik vind het wel een dure oplossing om eerst een duur roetfilter te kopen en na 20.000 km leeg kloppen en software aanpassen.

De additieven moet bij deze auto's in een tankje op de achteras gevuld worden. Bij een garage kunnen ze zien hoeveel er nog in de tank zit en of de roetfilter zich zelf heeft schoon gebrand. Ik denk zelfs dat tijdens het plaatsen van het nieuwe roetfilter het tankje gevuld is.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Weet je wat duur is, dat hele onzinnige filter.
Een systeem wat niet goed uitgedacht is bij de klant door de strot heen duwen en daarna ben je als klant de sigaar.
Geen performance in de motor door dat roetfilter,inhouden regenereren wat tig keer opgestart word,versmering diesel en olie door regenereren,onderhoudskosten aan zo'n systeem.
Dan nog de vele foutmeldingen die hiermee gepaard gaan,zeker als de auto wat op leeftijd komt,dealer/garage ziet je liever gaan dan komen met dit soort problemen.
Die worden alleen maar verliezer met dit soort problemen,kijk alleen maar bij de volvo's met de DV6 diesel van peugeot/citroen.
Ook bij peugeot/citroen hetzelfde verhaal.
Dit soort zaken gaan allemaal spelen als zo'n auto de twee ton gepasseerd is.
De 1.5 dci van renault lopen vaak bij de 2 a 2,5 ton in elkaar,te veel en te vaak versmering gehad met olie en diesel,uiteindelijk loopt de boel kapot en zit de eigenaar met de brokken.
Dat is ook de reden waarom ik geen diesel meer rijd,onderaan de streep ben je het voordeel kwijt aan allerlei bizarre reparaties door zo'n roetfilter en de versmering van je motor omdat alles nog een keer de cilinders ingeblazen word teneinde de uitstoot te beperken.
Ik wist het wel,eruit met dat filter.
Heb er al verschillende door gestuurd en kende hun auto niet meer terug nadat het filter eruit gehaald was.
De algehele performance van de auto was zo'n stuk beter,niet meer inhouden,geen vervelende noodloop meldingen meer bij optrekken,rustiger staionnairloop.
Geen 500 euro meer voor een fliter en bijvullen tankje en de vervelende storingen die erna verschijnen over drukmeting,tankje niet voel/wel vol.
Onverklaarbare noodloop naderhand,ga zo maar door.

Leo21 (0), 8 jaar geleden

Mijn roetfilter zit er pas 20.000 km in dus ik wacht nog even. Ik heb inmiddels wel prijzen opgevraagd voor het verwijderen van het roetfilter en het wegschrijven van de software. Er zit nogal prijs verschil in.
xxx695,00 euro, xxx 648,00 euro, en andere 499,00 euro en xxx 225,00 euro. Verschil tussen de hoogste en laagste ruim 450 euro. Dat is nogal wat. En wie is dan de beste ? En daar komt nog de vraag bij hoe gaat dat volgend jaar bij de APK als hier strenger op wordt gecontroleerd ?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Tja, wat zijn persoonlijke meningen.
Ook primera verkondigd zijn persoonlijke mening, die mijn inziens soms wat te ver gaat. Die filters zijn echt niet onzinnig.
Aan de andere kant ben ik het in bepaalde situaties wel met hem eens, als er problemen zijn met het regenereren en de dealer het niet kan vinden.
En ja, ik heb ook wel eens dat advies gegeven van laat hem eruit schrijven. Alleen doe ik dat bij echte probleem gevallen en niet als het filter goed werkt.
En als ik zeg dat de software verre van correct werkt en zeker niet goed getest is, verkondig ik ook een persoonlijke mening.
Ook al zijn de meeste het daarmee eens.
Mijn grootste probleem met de huidige diesels en met het weghalen van DPF's, EGR en Adblue systemen is dat de uitstoot kankerverwekkend is.
Dat is geen persoonlijke mening, maar een vaststaand feit. En als kanker-patient wordt ik daar niet blij van.

Zo lang we het netjes houden, vindt ik dat een persoonlijke mening moet kunnen.

Highway (105) PRO, 8 jaar geleden

We dwalen af. De Ts heeft nooit aan gegeven dat hij een probleem heeft.

Zo als ik al aangaf de vloeistof moet in een tankje bijgevuld worden op de achteras. Speciale vloeistof (Eolys) voor de PSA motoren en ben ik het met oldford eens dat het roetfilter er niet voor niets zit. Zoals oldford aangaf is soms het verwijderen en software aanpassen een goede oplossing als een motor slecht loopt. Sommige motoren kun je helemaal gek aan sleutelen en loopt het nog niet goed. De PSA motoren hebben wel wat problemen er mee.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

INogmaals,ik wOldford,ik hoop voor je dat het meevalt en idd sterkte met de strijd tegen deze rot ziekte.
En ben het zeker met je eens dat een persoonlijke mening/ervaring moet kunnen.
Kijk 405,we denken mee voor particulieren,dat is deze kant van problemcar namelijk.
En dat roetfilter systeem is gewoon een duur systeem om te onderhouden,zeker als de auto op leeftijd komt en de verstuivers,afdichtingen,pompopbrengsten allemaal wat minder worden.
Dan gaat zo'n systeem tegen je werken.
En natuurlijk zijn er zat die er nooit geen omkijken naar hebben,rijden waarschijnlijk veel snelweg,hoge snelheden,regeneratie komt volledig tot zijn recht.
Maar hier in Nederland rijden we helft van de tijd 80/100 of we rijden van file naar file,of te korte stukjes om voldoende warm te worden en/of te regenereren.
De meeste particulieren schaffen een diesel aan met 150.000km op de klok,en willen dan zo'n ding doorrijden tot een ton of vier,daarna een schop en weer een andere met 150 a 180.000km op de klok.
Als je dan geconfronteerd word met een partij gedoe door een filter,zit een dealer echt niet op je te wachten om zo'n hok met twee ton op de klok nog te gaan servicen en de ellende die vaak erna volgt door vervanging van zo'n filter en vloesistof.
Setprijs tankje vullen,filter vervangen is als ik me niet vergis 500 euro bij peugeot/citroen.
Voor dat geld kun je het ding ook laten verwijderen,aan de uitstoot verandert helemaal niks en je bent van versmering van je motor af,teveel diesel bij de olie,performance motor is veel beter en de noodloop die te pas en te onpas verschijnt ben je kwijt.
Als de uitstoot conform is is er niks illegaals gedaan,wel of geen filter.
En vergis je niet,als er bedrijven zijn die hier hun dagelijkse boterham mee verdienen in het verwijderen ervan zegt dat genoeg over de betrouwbaarheid van zo'n systeem.
Want als het allemaal zo perfect was klaagde er niemand over.
Als vw zelfs zijn spiksplinternieuwe auto's moet manipuleren om aan de norm te moeten voldoen zegt dat genoeg over de betrouwbaarheid en haalbaarheid van zo'n roetfiltersysteem.
Nogmaals,ik wist het als TS wel,eruit met dat ding,software aanpassen en rijden met dat ding als er problemen ontstaan.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Tja, als je de kosten van het vullen met Eolys en af en toe dat roetfilter vervangen niet wilt hebben, moet je geen diesel gaan rijden.
Die kosten horen er gewoon bij. Omdat het erop zit heb je allerlei voordelen gehad of nog steeds bij belastingmaatregelen.
En die uitstoot verandert wel degelijk. Dat de APK meting dat niet kan zien wil niet zeggen dat er niet meer fijnstof uitkomt, integendeel zelfs.
En die fijnstof is dan weer (mede) veroorzaker van kanker en allerlei luchtweg problemen.
Ziedaar mijn probleem. Ik krijg liever niet nog een vorm van kanker erbij.
En ik kan iedereen garanderen dat op het moment dat jezelf of een familielid die rotziekte krijgt, dat je anders over milieu vervuiling gaat denken.

Overigens, de manipulatie van VW is waarschijnlijk voornamelijk gedaan om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te krijgen, gecombineerd met een door de klant gewenste gevoel tijdens het rijden te verkrijgen. De norm is gewoon haalbaar, maar dan wil niemand die diesel nog rijden.
Maar elke fabrikant weet al sinds 15 jaar wat de normen zijn in Amerika, dus als ze willen kunen ze daar aan voldoen of gewoon geen diesels meer verkopen. Die NOx die VW (maar ook anderen) hiermee veroorzaken is ook zo'n lekker goedje. Dat vreet ook aan de luchtwegen, voornamelijk bij kinderen en ouderen. Wil je dat je een van je ouders of een van je kinderen aandoen?

Highway (105) PRO, 8 jaar geleden

@ 405 je hebt een punt, maar de portemonnee is vaak een beslissende factor. Jij blijft ook niet aan een auto oneindig sleutelen.
Zoals Oldford en Primera aan geeft soms is de oplossing het roetfilter verwijderen. Dan gaat de auto weer goed lopen en kan de portemonnee een keer dicht blijven. Ik moet zelf toegeven dat ik soms een roetmeting moet doen, omdat het voor de APK volgens de procedure een afkeur is.
Dan ben ik verbaasd wat een lage waarden er soms uitkomt.

Ik wil hier de gehele discussie mee stoppen. De TS laat zich niet horen en heeft nooit aangegeven waarom hij het roetfilter wil verwijderen.
Alleen dat hij bang is voor de additieven die hij in de tank wil gooien. Het systeem dat voor PSA motoren is heeft een apart tankje en heeft geen extra additieven nodig in de tank.

Oldford, Primera en 405 Jullie hebben alle gelijk. Als alles goed loopt niks aan doen, als er geen goede oplossing is dan is verwijderen een optie, ons land waar je vaak korte stukjes rijd of van file naar file is niet helemaal geschikt voor een roetfilter optimaal te laten werken. We kunnen er een hele topic over maken en ook dan komen we er niet uit.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Jongens,jongeens,niet zo oververhit raken allemaal.
We zitten aan de particulieren kant,ook ik ben ook een particulier ondanks dat er pro bij mijn naam staat,komt omdat ik nog van de eerste lichting ben.
We proberen allemaal een oplossing aan te dragen voor een probleem wat er eigenlijk niet/nog niet is.
De TS heeft een roetfilter laten vervangen en het tankje laten vullen,hij heeft eigenlijk geen probleem.
Hij vraagt alleen wat je kunt doen om problemen te voorkomen aan het roetfilter.
Dan worden er een paar opties gelicht wat de TS in de toekomst zou kunnen doen om problemen te voorkomen.
Ik ben particulier dus ik zou kiezen om het roetfilter te verwijderen bij aanhoudende problemen,als die optreden,meer niet.
De pro zal zeggen,roetfilter is een prima systeem,en als pro heb je je ook aan de wettelijke normen te houden omtrent dit soort zaken,ook terecht.
Dan worden er wat voor en tegens genoemd,allemaal prima toch?.
Ik denk dat de TS hier alleen maar zijn voordeel mee kan doen en het is aan de TS om te beslissen,niet aan ons.
Dat is het mooie van dit prachtige forum en daarom ben ik al jaren lid,en ondanks dat we soms fel zijn blijft het netjes en dat vind ik een groot goed.
Daarom worden ook de persoonlijke meningen gerespecteerd.
Dit forum herbergt een schat aan info,zowel voor de pro's als de parti's.
En daarom vind ik het ook belangrijk dat ook de praktische oplossingen ingang vinden hier.

Highway (105) PRO, 8 jaar geleden

waarvan akte

Leo21 (0), 8 jaar geleden

Zoals ik al aangaf heb ik momenteel geen problemen met het roetfilter. Deze verwacht ik ook niet omdat het roetfilter er pas 20.000 km inzit. Ik lees dat er veel problemen zijn met het roetfilter en vroeg mij af hoe je dat kan voorkomen. Hopen maar dat het genereren goed gaat want in principe merk je er niets van. Maar als er zich toch problemem voordoen van dien aart heb ik de keuze, roetfilter vervangen ca 1000 euro of verwijderen 500 euro.
De keuze laat zich raden.......

[quote=Highway]waarvan akte[/quote]

Hans4040 (285) PRO, 8 jaar geleden

Zoals mijn collega moderator al aangaf: waarvan akte

mvg.
Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.