Hallo,
wie weet antwoord op een paar vragen?
Ik heb een Volvo V50 2.0d van 2010, km stand 185000.
Tijdens de vakantierit met caravan problemen gekregen met het roetfilter.
Het probleem ontstond na het starten na een korte pauze. De watertemperatuurmeter stond veel hoger dan normaal na het starten van de motor. De motor heel even laten lopen en de temperatuur zakte waar naar een normaal niveau. Dus weer de snelweg op en kort daarna begon de temperatuur weer te stijgen en het vermogen viel weg.
De volgende dag naar de Volvo dealer en bleek het roetfilter de oorzaak te zijn en is dus vervangen incl. sensoren en additief. De auto reed daarna weer perfect. Echter is de temperatuur weer één maal gaan stijgen na een korte klim met de caravan. De temperatuur zakte snel weer naar normaal niveau en het probleem heeft zich ook niet weer voorgedaan.
Mijn vragen:
-is het juist dat het roetfilter bij 120.000 km. preventief vervangen moet worden?
-waarom stijgt de watertemperatuur zichtbaar op de meter? Het is mij bekend dat tijdens het regeneren de temperatuur omhoog wordt gebracht om het filter schoon te branden, maar dit moet toch niet merkbaar zijn in de watertemperatuur?
Graag jullie reactie.
Groet,
Sieto
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Preventief vervangen bij 120.000 klopt.
Het oplopen van de motortemperatuur heeft daar niet al te veel mee te maken, zeker als hij het nog doet na vervanging van het roetfilter.
Het lijkt me verstandig om preventief de thermostaat te vervangen en te laten controleren of de koelventilator op tijd inslaat en ook nog hard genoeg draait.
Het verhittingsproces bij het regenereren van het roetfilter vindt uitsluitend plaats in het roetfilter zelf, dit heeft weinig invloed op de actuele motortemperatuur.
Tijdens het regenereren wordt een kleine hoeveelheid diesel nagespoten en dit verbrandt in het roetfilter, zodoende wordt deze schoongebrand.
Hoe ver loopt de temperatuur eigenlijk op?
Tijdens grote belasting van de motor loopt de temperatuur natuurlijk altijd een beetje op, dit mag alleen niet te extreem worden.
Bedankt voor je reactie.
De eerste maal, na de stop, stond de meter tegen het rode gebied.
De tweede maal, na het vervangen van het roetfilter, liep de meter op toch halverwege het rode gebied.
Als ik het goed begrijp, heeft het oplopen van de temperatuur niets te maken met het roetfilter?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar