Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met het overschakelen op gas.
Als ik de auto start dan schakeld hij wel maar hij gaat niet echt op gas over.
Dus ik hoor de klik wel maar hij gaat niet op gas lopen.
OOk na enkele keren op het knopje druken gaat deze niet over.
Ik hoor wel dat de pomp gaat lopen maar hij schakeld niet over.
Ga ik een stukje je rijden en schakel ik dan nog een paar keer met de knop dan gaat hij wel regelmatig over op lpg.
Als hij 1 keer over is dan blijft het goed gaan zodra ik de wagen uitzet begint het verhaal weer opnieuw.
Wat mij opviel is dat de pomp meer lawaai is gaan maken.
Verder is het zo dat als de auto wel op lpg overschakeld je de pomp veel langer hoort lopen.
Waneer hij niet over wil gaan dan hoor je de pomp maar heel kort.
Tot voor kort hoorde ik de pomp amper maar nu veel harder.
Pomp Defect??
wat denken jullie?
Hij rijdt wel goed op lpg en benzine.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als tie goed rijd op lpg is de pomp niet kapot.
Is het lpi van vialle?.
Hij rijdt prima op lpg.
Hij schakelt alleen niet uit zichzelf over op gas.
Als ik ga rijd en en ik schakel handmatig een paar heen en weer dan gaat hij wel op lpg je hoort de pomp dan ook duidelijk en behoorlijk toeren maken.
Ik moet echter wel een keer of 3 heen en weer schakelen voordat hij op gas gaat.
Daarna schakelt hij over.
Daarna blijft het ook goed en schakelt hij goed van gas op benzine en vice versa ook als ik stil sta zolang de motor loopt.
Zet ik het contact echter weer af en start ik dan weer dan schakelt hij niet automatisch over en moet ik het weer onder het rijden doen.
Het is een vialle lpi systeem van de eerste versie.
Ik heb nu 2 keer zonder benzine gestaan omdat ik dit eerst niet in de gaten had.
warme of koude motor maakt geen verschil.
resetten heeft niets geholpen heb ik al geprobeerd.
14 jaar
als je een G3 instalatie hebt die af fabriek is ingebouwd is het normaal dat hij niet direct overschakeld op gas, hij start namelijk altijd op benzine en gaat bij een bepaalde temperatuur pas over op gas, dit is bij mij ook zo.
14 jaar
[quote=Taunusatmocossie]als je een G3 instalatie hebt die af fabriek is ingebouwd is het normaal dat hij niet direct overschakeld op gas, hij start namelijk altijd op benzine en gaat bij een bepaalde temperatuur pas over op gas, dit is bij mij ook zo.[/quote]
als je goed had gelezen dan had je kunnen lezen dat hij niet automatisch meer over schakeld.
handmatig doet hij het wel.
Dat is dus het probleem.
Ook na een tijdje rijden gaat hij niet over als ik niet doe blijft hij op benzine rijden.
Als de motor heet is dan moet het geen 5 of 10 km duren voordat deze overgaat op gas lijkt mij.
Daarbij als het temperatuur geregeld is en de temperatuur wordt niet gehaald dan kan hij ook niet overschakelen als ik hem met de hand bedien.
En dat doet hij dus wel.
Aangezien ik al 20 jaar op lpg rijdt ben ik bekend dat hij niet direct overschakeld op lpg.
Echter bij warme motor moet dit vrijwel direct of in ieder geval binnen een minuut gebeuren.
Maar nu val ik in herhaling.
Maar elke week 12 liter benzine verstoken lijkt mij niet de bedoeling van lpg rijden.
Dat heb ik tenminste in 20 jaar tijd nog niet meegemaakt met ongeveer 10 merken die ik gereden heb.
14 jaar
Dit kwam ik tegen op internet.
Er zal inderdaad wel ergens een temperatuur sensor zitten hoewel de lpi van vialle niet wacht tot de motor echt warm is. Normaal duurt dit minder dan 60 sec voor hij overschakelt (beetje afhankelijk van het weer en andere variabele)
Een belangrijke variabele hoe lang het dan duurt is de buitentemperatuur omdat deze een sterke invloed heeft op wanneer het gas vloeibaar word. Hoe warmer hoe sneller het gas verdampt, echter lpi injecteert vloeibaar dus moet je overdruk gaan toepassen (5+ bar) om het boeltje vloeibaar te houden.
Dus als je start op benzine word de pomp in gang gezet, deze bouwt druk op tot 5 bar, dan schakelt de lpi computer de afsluiter open waardoor de injectoren beschikking krijgen over vloeibaar gas en er overgeschakeld kan worden.
Nu, het probleem stelt zich alleen maar als de auto lang heeft stilgestaan en bij hogere temperaturen. Aangezien de wagen lang stilstaat zit er geen druk meer op het systeem, een warmere temperatuur wilt zeggen dat het gas de neiging krijgt om sneller te verdampen.
Mijn theorie is, de drukregelenheid. Deze meet de druk maar geeft een foute waarde door waardoor het gas nog niet vloeibaar is wanneer hij automatisch wilt overschakelen. Echter als je 1km rijd,
de pomp blijft druk opbouwen, is de effectieve druk wel voldoende waarna het probleem zich niet meer stelt.
De reden waarom je er in de winter dan weer geen last van hebt is omdat de motor ook een minimum temperatuur moet hebben. bijvoorbeeld 5 graden ofzo waardoor je in de winter en tijdens koudere periodes sowiezo langer moet wachten voor hij overschakelt. Ondertussen is de druk al ruim voldoende.
Maar het is en blijft een theorie
14 jaar
.
14 jaar
Wat trouwens opvallend is dat het ledje wat in de keuzeknop zit niet goed werkt althans niet de juiste informatie doorgeeft.
Normaal is het zo dat als hij op gas staat en hij start op benzine dat het ledje dan groen blijft knipperen todat hij is overgeschakeld op gas.
Dan brand het ledje constant groen.
Bij mij gaat hij direct na het starten na de klik op groen terwijl hij toch op benzine loopt.
Dit is trouwens nog nooit goed geweest en in mijn ogen dus ook een storing of een gedeelte van de storing.
Zou het probleem in de aansturing kunnen zitten?
Als ik tijdens het rijden een paar keer heen en weer schakel gaat de pomp ineens langer( 5 a 6 seconden) sneller draaien daarna schakelt hij op gas en loopt de pomp weer een lager toerental.
De lpg installatie wil bij laag toerental helemaal niet op gas overschakelen voor de eerste keer.
Ik moet ongeveer 80km per uur 2200 rpm een paar keer heen en weer drukken tussen gas en benizen en dan schakeld hij dus over.
Is hij eenmaal over geweest dan kun je bij stationair wel gewoon overschakelen.
Hij blijft dan ook wel op gas lopen en het overschakelen blijft dan goed gaan.
Todat de motor wordt afgezet.
Bij de start gaat het weer niet en loopt de pomp maar heel even hoog toeren en daarna laag toerental.
Pomp maakt wel meer lawaai dan voorheen.
Toch rijdt de auto goed op lpg.
Het komt wel eens voor de laatste tijd dat hij na een scherpe bocht iets gaat stotteren heel even soms ook op rechte stukken maar echt heel weinig.
14 jaar
vandaag nog even getest.
Het blijkt dat de auto wel overschakelt maar er vrij lang over doet.
Ongeveer 2 km duurt het voordat hij overschakelt ook als hij warm is.
Als ik dus regelamtig kleine ritjes in de stad maak dan gaat hij dus niet over en is een paar liter benzine snel op.
Voortaan iets meer in de tank gooien dan maar.
Aangezien mijn ledje groen brand ook als hij nog op benzine loopt heb ik geen controle over het feit of en waneer ik nu op gas of benzine rijdt.
Ik test dit nu met de schakelaar als hij op gas staat en ik druk hem na 2 km in dan voel je overshakelen op benzine en vice versa ook.
Ik zou graag zelf een controle lampje maken om dit goed te kunnen zien.
Heeft iemand enig idee hoe ik kan chekken dmv van bij een zelfgemaakt lampje of ledje waneer ik op gas of benzine rijd???
Aan de benzine meter is het moeilijk te zien deze reageert traag maar misschien kan ik daar wel een lampje over hangen ter controle??
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar