Volvo S80: Schokdempers vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Volgende week zaterdag schokdempers voor vervangen van Volvo s80 D5 automaat 2002.
Het zijn bij deze auto normale dempers, geen niveau regelaars.
Moet ik nog ergens op letten? Zijn het mcpherson poten die er compleet onder uit komen? Ik heb diverse maten veerspanners. Heb horen zeggen, dat de veren nogal stug zijn...
Verander ik iets aan de camber?

Cliodennis

Geplaatst door Cliodennis (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

het zijn nog gewoon mcpherson poten
de poten zitten met 2 bouten aan het fussee vast
fussee hoeft niet los, van het draagarm als ik het goed heb onthouden
daarna boven 3 boutjes los (pas op kunnen achter naar beneden vallen en ben je kwijt)
daarna uit halen en in de veerspanner

bij monteren duw ik het fussee zover mogelijk in de poot en dan vast zetten
uitlijnen is wel slim om te doen maar je kunt het zonder mee
alleen eventueel last van wielslijtage en wegligging
maar dat is zo minimaal dat het niet te voelen is (wel op den duur te zien)

pepjas (0), 14 jaar geleden

Na het vervangen van de veerpoten altijd uitlijnen.
Door de twee bevestegingsbouten van de veerpoot los te maken veranderd de camber, het enige wat de auto daarop kan is sturen dus de sporing klopt ook niet meer.

Cliodennis (0), 14 jaar geleden

Klusje klaar. Was echt eenvoudig te doen. Ruimte genoeg, alles zat 'lekker los' en het was echt niets speciaals. Aan het fusee, zijn het 2 vaste bouten, dus daar geen afstelling nodig.
Pootje eronderuit, veertjes in de spanner en binnen 20 minuten 1 kant gedaan. Viel me niet tegen voor zo'n "directie bak" ;-) Heb alleen 1 dopje torx40 in de vernielling gebracht, door de stabilisatorstangkogel Hihi..
Boven aan zit met kleine sleufgaatjes, maar precies weer hetzelfde terug gezet. Stuur staat netjes in het midden en auto trekt niet. Heb meteen de veerschotels en veerpootlagers vervangen, omdat daar wat ruimte zat en klant klaagde over bonken. 1 Schokdemper was ook zo lek als wat en deed niets meer. De lagers schuurde nogal en hadden speling. Mag ook wel na 275.000.... Nu weer een stak stuurende auto, zonder bonken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.