Volvo 850: slecht lopen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: b5252f(s)

goedendag,

ik zit met het volgende probleem

ik heb een volvo 850 2.5 10 klepper,
maar.. hij heeft een co percentage van tussen de 8 en de 12%
en als hij rond de 3000 r/pm zit lijkt het net of hij maar op 4 cilinders loopt.

ook als de motor koud of warm is is een ritmische schok in de auto te voelen alof er 1 cilinder maar half mee doet. dit is tevens ook te horen, als de auto stationair draait, aan de uitlaat.
het enige wat mij wel op is gevallen is dat de hydraulische klepstoters aardig wat leven maken,
zeker nadat de motor geflusched is en met half syntheet 10w40 olie ververst is.

Ik heb reeds al vernieuwd:

- bougies (origineel)
- bougiekabels (orgineel)
- verdelerkap en rotor (orgineel)
- bobine (orgineel)
- motormanagement computer ( orgineel)
- krukas sensor (orgineel)
- klopsensoren (orgineel)
- carterventilatie ( alles vernieuwd incl. vacuum slangen etc orgineel)

compressie is ook gemeten en zit tussen de 11.5 en 13 bar ( 1:10 fabrieks gegevens)
de auto heeft 340000 km gelopen.

zelf begin ik er aan te twijfelen of het misschien niet een kapotte injector is..
tevens zijn alle filters etc ook vervangen.

heeft er misschien iemand ervaringen met dit probleem of kan iemand mij misschien nog op weg helpen?
ik hoop dat iemand mij kan helpen.

mvg peter de bruijne

Peter_d_B

Geplaatst door Peter_d_B (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 15 jaar geleden

hij loopt dus te rijk heb je hem al uitgelezen?
kan meerdere dingen zijn zoals lambdasonde of koelvloeistoftemperatuursensor en /of je brandstofdrukregelaar
is lek.
wat je zegt over je hydraulische klepstoters die je hoort ik denk zelf dat het probleem daar in zit want d.w.z. dat de betreffende klep niet of niet volledig word geopend dus kan je auto op 4 cilinders draaien.
maar heb je dan geen problemen met een koude start?

Peter_d_B (0) PRO, 15 jaar geleden

met de koude start start hij eigenlijk altijd op 4.5 cilinders, ook als ie warm is.
meestal blijft dan ook het toerental warm of koud rond de 1000 tot 1100 toeren hangen.


vandaag weer even onder de motorkap gehangen en de klepstoters van cilinder 1 en 5 zijn kaas ( met een stalen pin op het motorblok en het kleppendeksel geluisterd.

binnenkort zal ik eens even langs de volvo in goes rijden en hem even uit laten lezen.

vorig jaar was het een klein blauw sensortje in de inlaatlucht buis. toen ging het dezelfde dag bij de keuring goed maar na 2 starten... weer hetzelfde...

Ruud10657 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als de blauwe sensor slecht is moet je foutcode 1-2-2 krijgen. Komt bij de 10klepper wel vaker voor.

bormie (0) PRO, 15 jaar geleden

uitlaat gas waarden, zoals lambda en hc en co?

wieheide (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je geen doorlekkende brandstofdrukregelaar,zit op de injectorrail vlgs mij.Grtzz.Wieberen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.