close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850: stotteren op necam g3, stationair onstabiel, inhouden bij vollas

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5i

Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mijn Volvo 850 uit 1996. Hij rijdt slecht op gas vooral in lage toeren. Ik heb geprobeerd alle symptomen op een rijtje te zetten, komt iemand dit bekend voor?

symptomen

Als je volgas in trapt pakt de motor op lpg niet direct aan, op benzine wel

stottert bij volgas op lpg

stationair variabel, bij lpg schommelt de hele tijd tussen 800-1500 toren, bij benzine constanter maar vaak te hoog (1400)

koude motor stationair stabiel, warme motor niet stabiel

slaat van lpg af over op benzine bij vollast (140km/h) of ongeveer 4000 toeren

motor slaat af bij handmatig overschakelen van gas naar benzine

start niet als de stand op lpg staat,

bij koudere temperaturen lijkt het probleem minder.

gepruttel in de uitlaat bij afremmen op de motor (backfire?)

gasklephuis is gereinigd, vlamdover is vervangen, lambdasonde is vervangen.

vacuumlek misschien?

Heeft iemand een idee???

bij voorbaat dank,

vriendelijke groet,

roelant

Geplaatst door

Roelant (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou hem allereerst even uit laten lezen zodat er er eerst voor zorgt dat op benzine ook alles goed is zoals je stationaire toerental. dan ga je naar het gas kijken.
een temperatuursensor van je koelvloeistof die een verkeerde waarde geeft kan de motor ook rare dingen van gaan doen daarom even uitlezen.
heb je de afsluiter op je gasverdeelblok al gecontroleerd deze scheuren nog weleens in de lengterichting en kan dan bij vochtig weer nogal gek doen.

Herman BMW 0
badge

15 jaar

Ok Herman, bedankt voor je reply, ik ga de auto laten uitlezen.

Vandaag zonder luchtfilter gereden omdat de motor misschien te weinig lucht kreeg. De auto heeft veel meer vermogen, maar nog steeds gepruttel in de uitlaat bij afremmen op de motor en pakt niet direct aan /niet goed aan bij optrekken. Ook als ik de toeren van 3000 terug laat zakken naar stationair blijft ie altijd even op 1200 toeren hangen (2 seconden) voordat ie naar 900 toeren zakt....

Gr. Roelant

Roelant 0

15 jaar

Klinkt als een lekke verdamper. Heeft er in elk geval alle symptomen voor. Vialle toevallig?

jopiekees 0
badge

15 jaar

Sorry voor de late update, maar beter laat dat nooit.

De verdamper bleek lek te zijn. Deze heb ik vervangen, waardoor de auto wel weer op de lpg stand startte. Omdat de verdamper lek was startte de auto op benzine en lpg tegelijk en verzoop deze direct. Doordat ik al een tijdje met een lekke verdamper reedt heb ik de verdeler gereviseerd met een kitje. De zwarte aanslag voor het filter op de verdeler was een teken dat de verdamper lek was. Door ook de verdeler te reviseren slaat de auto bij hoge toeren niet meer van lpg op benzine over. Volgens mij schakelde deze over door onvoldoende gastoevoer en daardoor een te arm mengsel. Uit veiligheid gaat de auto dan over op benzine. Overigens ben ik uitstekend geholpen door verdampere.nl met verdamper en revisiekit voor de verdeler.

Uiteindelijk bleef alleen nog het stotteren in lage toeren over. Soms zelfs zo dat de auto nauwelijks van zijn plek kwam. Uiteindelijk heb ik ook bougies, kabels, rotor en verdelerkap vervangen en toen was ook dit probleem verholpen.

Rij nu al weer zo'n 20.000 probleemloos (rij er 80.000 per jaar).

Bedankt voor de tips in de goeie richting!

Gr. Roelant

Roelant 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.